معاون سیاسی وزیر کشور: دولت پشتیبان امنیت احزاب است/باید با منطق جواب احزاب مخالف را داد

ایسنا نوشت:

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه حزب تشکیل میشود تا فعالیتهای سیاسی قانونمند شوند، گفت: دولت پشتیبان و برقرارکننده امنیت احزاب است. با توجه به انتخابات پیش رو باید احزاب را با یک نگاه دید و اگر حزبی مخالف است یا نقد میکند نباید با آن برخورد شود بلکه باید اجازه انتقاد و فعالیت به احزاب مخالف داده شود و سپس با منطق جواب احزاب مخالف را داد تا باعث رشد احزاب شویم و افراد هم به سمت احزاب گرایش پیدا کنند.

محمدحسین مقیمی در نشست هماندیشی نمایندگان احزاب، گروهها و فعالان سیاسی استان که عصر روز گذشته (29 فروردینماه) در استانداری برگزار شد، گفت: کشور ما کشوری است که رأی مردم در آن بیشترین سهم را دارد و همه مسئولان کشور چه مستقیم و چه غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب میشوند و مردمسالاری دینی در کشور جایگاه بالایی دارد و امروز خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه 94 آماده میکنیم.

او گفت: امروزه در جامعه ما حضور سازمانهای مردمنهاد در فعالیتهای اجتماعی مشاهده میشود و پا به پای دولت حرکت و گاهی هم بیشتر از آن فعالیت میکنند و دولت را مجبور به پاسخگویی میکنند.

مقیمی گفت: اگر انتخابات توسط گروههای شناسنامهدار انجام شود بهتر است و از حضور تشکلی که قانونی باشد جلوگیری نمیشود. امروزه هم اگر بخواهیم فعالیت سیاسی جهت پیدا کند باید به احزاب میدان دهیم و از آنها حمایت کنیم. ما برای تشکیل حزب قانون داریم. احزاب بر اساس قانون مصوب در کشور و به صورت رسمی فعالیت میکنند. تشکیل حزب به این سادگی نیست و یک فرایند برای صدور مجوز ایجاد آن باید طی شود.

او گفت: برای اینکه فعالیتها شناسنامهدار باشند و بتوان به طور رسمی فعالیت کرد باید حزبی تشکیل شود. حزب مجموعهای غیردولتی است و برای فعالیتهای خارج از دولت و فعالیتهایی که دولت نمیتواند به آنها ورود کند، تشکیل میشود.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: طبق قانون وظیفه ما است که از احزاب حمایت کنیم و در وزارت کشور وظیفه داریم از اجتماعات و جلسات احزاب حمایت کرده و امنیت‌شان را برقرار کنیم. احزابی که مجوز رسمی دارند نیازی به اخذ مجوز برای برگزاری جلساتشان ندارند و وظیفه ما است امنیت آنها را برقرار کنیم.

او گفت: وقتی حزبی از حق و عدالت دفاع کند پایدار و موفق خواهد بود و می‌تواند افراد بیشتری را جذب کند و طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و در نتیجه در انتخابات هم موفق خواهد بود.

مقیمی با اشاره به پشتیبانی از احزاب و انتخابات آینده گفت: برای ایجاد نشاط در جامعه و برای ایجاد فعالیتهای سیاسی شناسنامه‌دار و قانونی در توسعه این فعالیتها وظیفه داریم که از احزاب و اینگونه فعالیتها پشتیبانی کنیم. ما هم حمایت می‌کنیم تا این فعالیتها ادامه پیدا کنند. اگر احزاب می توانستند نقد کنند اکنون این گرفتاریها پیش نمی آمد. کرسیهای آزاداندیشی هم باید در دانشگاهها فعال شوند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: حزب و فعالیت سیاسی تنها حرف زدن نیست بلکه باید بر اساس قانون فعالیت کنند. احزاب بنابر قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده میتوانند فعالیت کنند و ما هم به عنوان دولت وظیفه داریم از احزاب شناسنامه دار حمایت کنیم و اگر حمایت نکردیم وظیفه خودمان را انجام ندادیم در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشیم.

همچنین فرجالله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در این نشست با بیان اینکه با توجه به اهمیت احزاب و تشکلها این جلسات باید مکرر برگزار شود، گفت: در طول مدت استقرار دولت یازدهم چندین بار این جلسات برگزار شد. یکی از وعدهها و شعارهای رئیس جمهور بازکردن فضای سیاسی و اهمیت دادن به تشکلها است.

او گفت: خیلی از کسانی که با بحث تشکلها و احزاب مخالفت داشتند به استفاده مطلوب از تشکلها پی بردند. اگر بخواهیم قانونمداری برقرار باشد به غیر از آموزش و سازماندهی مردم و پذیرفتن اعضا، احزاب و تشکلها باید نسبت به فعالیتها و مسئولیتهای خود پاسخگو باشند و مسئولیت فعالیتهای خود را بر عهده بگیرند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: شاید نارساییهای زیادی در رابطه با احزاب در کشور داریم و سالیان سال است که در کشور ما احزاب و تشکلها جایگاه واقعی خودشان را پیدا نکردهاند اما امیدواریم با عزم رئیس جمهور و وزیر کشور، شاهد رونق مجددی در فعالیت احزاب باشیم و همچنین فضا بازتر شود و فضای رسانهای به این امر کمک کند و خانه احزاب چه در سطح ملی و چه در استانها تشکیل شود.

خبیر عنوان کرد: امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی احزاب و گروهها باشیم، به ویژه امسال که سال انتخابات است و دو انتخابات برگزار میشود. از احزاب هم میخواهیم به دلیل اهمیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند تا مردم هم حضور حداکثری داشته باشند و فرد اصلح، شایسته و باسوادی را انتخاب کنند.

در این نشست نمایندگان احزاب، گروهها و فعالان سیاسی استان خوزستان به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاههای خود پرداختند که از جمله آن‌ها میتوان به تاکید بر توجه دولت به اصل 19 قانون اساسی مبنی بر حقوق یکسان و توجه مردمسالاری دینی، یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از ناپایداری تشکیل احزاب و موسمی و مقطعی بودن آنها و نگاه ابزاری به احزاب، جدی گرفته شدن احزاب، توجه به دلایل تشکیل احزاب و ارائه خدمات به حزب و نه فرد، پرهیز از فعالیتهای هیجانی احزاب، تاکید بر اهمیت نقش وزارت کشور، لزوم تعیین سازوکار بینالمللی برای فعالیت احزاب، اختصاص بودجهای برای احزاب و ایجاد شرایط یکسان برای تمام احزاب و اشخاص در تبلیغات و رأیگیری اشاره کرد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =