جانشین فرمانده سپاه: نیازی به حضور نظامی ایران در یمن نیست/ تلاش عربستان برای سلطه به جهان عرب

جانشین فرمانده سپاه گفت: نیازی به حضور ایران در یمن نیست و مردم این کشور در بُعد نظامی و آموزش جنگی نیازی به ما ندارند.

به گزارش ایرنا ، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران با حضور در برنامه نگاه یک تلویزیون گفت: کشورهای عربی که امروز علیه یمن وارد جنگ شده اند اگر قدرتمند بوده و هنر جنگیدن دارند به جای جنگیدن با یک ملت مسلمان عرب و مستضعف که تهدیدی به این کشورها اعمال نکرده اعلام کنند آیا یک گلوله به فلسطین داده اند؟

وی گفت: ما عملکرد خود را برای حفظ مسلمانان با افتخار بیان می کنیم. ما از مسلمانان بوسنی دفاع کردیم و آنها همه سنی هستند. در فلسطین یک شیعه زندگی نمی کند. اگر از ملت سوریه حمایت می کنیم اکثریت قاطع مردم این کشور سنی هستند. اگر از افغانستان در برابر تهاجم شوروی دفاع کردیم، افغان ها اغلب سنی هستند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: امروز اگر از ملت یمن در برابر این فاجعه تاریخی دفاع می کنیم اغلب یمنی ها سنی هستند. ما منافعی در این ماجرا نمی بینیم بلکه گاه امنیت ملی خود را برای حفظ عزت مسلمانان به خطر انداختیم.

به گفته سردار سلامی، رهبر معظم انقلاب از همه مسلمانان مستغضعف در برابر قدرت های بزرگ حمایت می کنند و مردم این کشورها امروز تصویری جذاب و سرشار از عاطفه از ایران اسلامی دارند.

وی یادآور شد: برخی فرماندهان ما از چهره های محبوب جهان اسلام هستند و به عنوان ناجی در برابر ظلم ها شناخته می شوند.

 

**نتانیاهو فاقد اعتبار سیاسی

جانشین فرمانده سپاه پاسداران درباره اظهار نظر نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: نتانیاهو فاقد حداقل اعتبار سیاسی است. واقعیت این است که پدیده تکفیری نه شیعه می شناسد و نه سنی.

سردار سلامی ادامه داد: امروز اتفاقی که در افغانستان رخ داد و چند ده مسلمان کشته شدند توجیهی ندارد. مگر مردم در تکریت، فلوجه، سوریه و یا مناطق اشغالی در عراق و یا خلبان اردنی شیعه بودند؟ ما می توانیم در برابر نسل کشی های مسلمانان بی تفاوت باشیم؟ ما به درخواست رسمی دولت های این کشورها وارد عمل شدیم.

وی اظهار کرد: ما روابط دفاعی با دولت رسمی بشار اسد داشتیم، داریم و خواهیم داشت و اگر کمک مستشاری از ما بخواهد انجام می دهیم و اگر عراق هم کمک بخواهد در چارچوب حسن همجواری بدون ایجاد ضربه ای به حاکمیت ملی این کشورها، به آنان کمک می کنیم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران توضیح داد: هدف ما کمک به این کشورها و جلوگیری از غلبه یک جریان جنایتکار است که در صورت تسلط، نسل کشی می کند. اگر دولت ها درخواست نمی کردند ما نمی توانستیم در آنجا حضور یابیم و از این کشورها در بُعد مشاروه نظامی و مستشاری در کنار بعد سیاسی و اقتصادی و دیگر بخش ها، حمایت داشتیم.

سردار سلامی گفت: جنگ سعودی با یمن، نقطه تراکم شکست های آمریکایی ها و سیاست سعودی ها در بحرین و عراق است. تهاجم به یمن بازتاب بن بست های سیاست های آمریکایی ها و شکست سعودی ها است. آنها سعی کردند رقابتی راهبردی را در منطقه صورت دهند زیرا احساس کردند جمهوری اسلامی، نفوذی معنوی و راهبردی را در منطقه را پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عربستانی ها به دنبال سلطه طلبی بر جهان عرب هستند. اطلاعاتی که در اختیار ما است نشان می دهد سران کشورهای ائتلاف حمله به یمن شش ساعت قبل از آغاز حمله در جریان این کار قرار گرفتند.

 

**تلاش عربستان در مصر

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: چرا سعودی ها تلاش می کنند ارتش مصر را در کنترل عملیاتی خود بگیرند؟ این یک تحقیر تاریخی برای مصری است که تمدنی تاریخی و ارتشی بزرگ دارد. نظام سیاسی مصر نباید این تحقیر تاریخی رابپذیرد و این مهم به سلطه طلبی سعودی بر مصر منجر می شود.

سردار سلامی تصریح کرد: همه دیدید پاکستان پس از آنکه هوشمندی به خرج داد و از مشارکت در عملیات نظامی خودداری کرد با چه واکنشی از سوی عربستان روبه رو شد.

وی تاکید کرد: نظام سعودی بعد از تغییرات و تحولات اخیر دچار چالش هایی در لایه های حاکمیتی شده و وابسته های قبلی حاکمیتی از حکومت کنار گذاشته شده اند. سعودی ها چالش داخلی را با یک فرافکنی خارجی سعی کردند ،جبران کنند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران اظهار کرد: سعودی ها پیش از این به صورت نیابتی وارد جنگ می شدند و آنها امروز دچار اشتباه استراتژیک شدند و با مفروضات غلط، به جنگی شتاب زده و مبهم دست زدند.

سردار سلامی ادامه داد: اگر هدف ها و رویای سعودی ها برای توسعه ژئوپولتیک، محقق شده و به اعراب سلطه یابند بی تردید به سراغ بقیه همسایگان نیز خواهند رفت. این اشتباهی است که دولت های درگیر ائتلاف آن را مرتکب شدند. البته ائتلافی به معنای حقیقی شکل نگرفته است.

وی توضیح داد: وقتی نیروی نظامی عمل می کنند باید در متن استراتژی سیاسی باشد و اگر راهبردهای نظامی پاسخی به استراتژی سیاسی ندهد جنگ با شکست روبرو می شود.

به گفته جانشین فرمانده سپاه پاسداران، این استثنایی ترین و واضح ترین اشتباه سعودی ها است. امروز یک پرده برداری از سعودی ها شد و امروز همه سعودی ها را در کشتار کودکان با رژیم صهیونیستی مقایسه می کنند. مردم این دو تصویر را با هم مقایسه کرده و به ماهیت حقیقی سعودی ها پی می برند.

سردار سلامی تصریح کرد: تا به امروز سعودی ها کدام دستاورد سیاسی را داشته اند؟ آیا سعودی ها می توانند عملیات زمینی انجام دهند؟ در کوهستان های خشن، سرزمین پیچیده یمن با صدها نیروی داوطلب مردمی، سعودی ها نمی توانند موفق باشند.

وی عنوان کرد: زمانی ارتش عثمانی با 80 هزار سرباز به یمن یورش برد اما از این تعداد تنها 8 هزار نفر بازگشتند و فرمانده عثمانی اعلام کرد گویی از کارخانه ذوب آهن رد شدیم و همه نیروها چون نمک در آب حل می شوند. مصر نیز در جنگ با جمال عبدالناصر چنین تجربه ای را داشته و حتما از این اتفاق درس می گیرد.

 

جانشین فرمانده سپاه پاسداران توضیح داد: کشورها بر اثر اشتباه رهبرانشان به ورطه نابودی کشیده می شوند. به ایران اسلامی نگاه کنید. آنچه از ملت ایران، ملتی معتبر و الگو برای جهانیان ساخت رهبری انقلاب بود.

 

*آغاز جنگ با یک بازیگر و پایان نامعلوم آن با 10 بازیگر

وی توضیح داد: عربستان امروز سیستم امنیتی شبه جزیره عربی را خارج کرده است. جنگ با اراده یک بازیگر آغاز شده اما با ارائه 10 بازیگر هم به پایان نمی رسد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: دو امام جمعه مسجد الحرام در خطبه های اخیر گفتند جنگ ما در یمن، جنگ شیعه و سنی است. ما باید در ابتدا به جنگ شیعیان و ایرانیان و بعد به سراغ یهودیان برویم و اینها به دنبال پاشیدن بذر نفاق هستند.

سردار سلامی گفت: حقیقت این است انصار الله در یمن و مردم یمن و ارتش یمن که امروز همگی یک ید واحد شده اند و مساحت وسیعی از یک مقاومت عمیق را شکل دادند در بُعد تجهیزات و آموزش، نیازی به ایران ندارند.

وی تصریح کرد: از کجا در یمن حضور پیدا کرده ایم؟ اگر حضور ما پر حجم و قاطع و اثرگذار است با این همه سیستم جمع آوری اطلاعات، چرا خبری از این حضور وجود ندارد؟

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: نیازی به حضور ایران در یمن نیست بلکه ما مقتدرانه در قالب سیاسی، معنوی و انساندوستانه حمایت خواهیم کرد و اگر راه باز باشد از ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن دریغ نمی کنیم اما ما کاری به قلب جزیره العرب نداریم.

سردار سلامی با بیان این که به وحدت جهان اسلام بیش از اینها می اندیشیم، تاکید کرد: همین سعودی ها حدود 400 زائر ایرانی را شهید کردند اما به دلیل حفظ جهان اسلام، شکیبایی به خرج دادیم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: سعودی ها می خواهند جنایات و سلطه طلبی و اشتهای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای را معطوف به ایران کنند و هزینه های سیاسی را روی جمهوری اسلامی توزیع کنند و این طرح آمریکایی-صهیونیستی است.

 

**هرگز وارد آب های سرزمین دیگری نمی شویم

وی درباره حضور ناوهای ایرانی در خلیج عدن اظهار کرد: ناوگان ارتش از سال های قبل در خلیج عدن برای دفاع از خطوط کشتی رانی جمهوری اسلامی بوده و تعدادی از کشتی های کشورهای بزرگ را از دست دزدان دریایی نجات یافته اند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تصریح کرد: هرگز وارد آب های سرزمین دیگری نمی شویم و قوانین دریایی را می شناسیم و ملتی صاحب تمدن بزرگ هستیم و به دنبال تعرض به حاکمیت کشورهای دیگر نیستیم.

سردار سلامی در عین حال تاکید کرد: این حضور در هر سطحی حتی لسانی تهدید شود حتما تهدید کنندگان، عکس العمل های شدیدی خواهند دید.

وی ادامه داد: این صحبت ها در راستای ایران هراسی است و می خواهند از ایران هیولای ترسناک بسازند. مسلمانان دنیا بدانند تمام قدرت ایران اسلامی برای حفظ کرامت، آزادی، شرافت و عزت مسلمین و نوامیس آنها است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به موفقیت های حاصل شده در عراق و مبارزه با داعش گفت: توصیه ام به برادران عراقی این است که الگوی موفق را ادامه دهند و از مشارکت نیروهای بسیج مردمی و ارتش استفاده کنند.

 

*همراهی ارتش و سپاه

وی در ادامه با اشاره به نقش هماهنگ ارتش و سپاه یادآور شد: اقدام حضرت امام (ره) در حفظ ارتش، در برابر تفکراتی که عموما ضد انقلاب بوده و می خواستند ارتش را منحل کنند، نشان از ژرف اندیشی امام راحل داشت.

وی یادآور شد: خنثی سازی این توطئه و تغییر سیستم دفاعی کشور از زمان شاه به سیستم دفاعی، برگرفته از آرمان انقلاب، حرکت بسیار دقیق و استراتژیک بود و ارتش به دلیل پیوستن به ملت، مغضوب جریانات ضد انقلاب شد.

امام با هوشمندی توانستند افق های پیش روی انقلاب را تشخیص داده و این ظرفیت دفاعی آماده را به استعداد و ظرفیت زنده تبدیل کردند و شاید کسی درک نکرد این ارتش، به ارتش جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد و در جنگ درخشید.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران توضیح داد: امام راحل می دانستند که تهدیدات به مرور زمان شدت خواهد یافت و تاسیس سپاه در کنار ارتش، این دو سازمان را به دو نهاد مکمل هم تبدیل کرد.

سردار سلامی ادامه داد: امروز ارتش در رژه نشان داد به چه استعداد و بلوغی رسیده است. از طرفی امروز سپاه نیز به شجره ای تنومند دفاعی تبدیل شده و نیروهای دشمن را خنثی می کند و امروز ارتش و سپاه به عنوان دو نهاد نیرومند محسوب می شود.

وی اظهار کرد: اشتراکاتی در ماموریت ها و تجهیزات ارتش و سپاه وجود دارد اما خطوط فاصل و وجوه تمایزی نیز هست به طوری که این دو سیستم دفاعی امروز مکمل هم هستند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: امروز سپاه، فرصت تمرکز روی موشک ها را برای ارتقاء کیفیت دارد، بدون این که در یک محدوده متنوع گسترده شود و یا پهبادهای خود را در سقف ارتفاع های خود توسعه دهد؛ همچنین برادران ما در ارتش نیز فرصت تولید جنگنده های جدید دارند.

به گفته سلامی، این دو سازمان می توانند دو ماموریت مکمل و مجزا را با دو ساختار مجزا برای یک هدف مشترک انجام دهند و این یک واقعیت است. این دو سیستم دفاعی در زمین، دریا و هوا مجزا از یکدیگر بوده اما پشتیبانی های متقابل در ماموریت ها دارند.

وی ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد هماهنگ کننده این دو سازمان است و ترتیبات هماهنگی این دو نیرو را ایجاد می کنند.

 

**بازدیداز تجهیزات نظامی

جانشین فرمانده سپاه پاسداران درباره برخی اظهار نظرها درباره طرح مسئله بازدید از تجهیزات نظامی ایران از سوی غرب در جریان مذاکرات هسته ای گفت: این موضوع به اندازه ای دارای اهمیت است که معتقدم ما اجازه تفکر پیرامون این موضوع را نمی دهیم و اجازه نخواهیم داد دشمن در رویای خود هم تصور امکان بازرسی از عادی ترین مکان یا تاسیسات نظامی ما را پیدا کند.

سلامی تصریح کرد: برخی ارزش ها و مفاهیم و پدیده ها، جزء ذاتی حیات یک ملت است و زندگی و حیات و فلسفه بودن با آن معنا پیدا می کند.

وی یادآور شد: من یک مسلمان ایرانی هستم و وقتی احساس زندگی می کنم که استقلال، اعتبار، امنیت و سرافرازی کنم. مفاهیم یا سرمایه هایی که این خصوصیات را در خود دارد، عین حیات ما است و اجازه نمی دهیم حریم امنیت ملی ما توسط دشمنان مخدوش شود.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران اظهار کرد: پادگان های نظامی نقطه تراکم اراده یک ملت و تجمیع روح مقاومت و جهاد ملت ما است و اجازه دادن به اینکه یک نیروی بیگانه و بازرس به یک پادگان سری بزند معادل اشغال سرزمین است زیرا همه اسرار و رازهای دفاعی ما در اینجا است.

سلامی تصریح کرد: این موضوع و حتی گفت وگو درباره آن به معنای تحقیر ملی است و مطمن هستم، مردان دیپلماتیک ما دارای عزت طلبی و ایمان و غیرت هستند و قطعا اگر دشمن چنین حرفی را بزند مشتی دیپلماتیک بر دهان آنان خواهند زد.

وی توضیح داد: این موضوع خیانت و وطن فروشی است و اگر کسی این حرف ها را بزند با سرب داغ جواب او را خواهیم داد. این امر را به عنوان نماینده سیستم دفاعی کشور خواهیم گفت.

سلامی تصریح کرد: در ایران برای کسانی که به دنبال تغییر تاریخی سرنوشت ملت ایران هستند فرش قرمز پهن نمی کنند و این خط قرمز، با خون نوشته شده است. از آمریکایی ها می خواهیم از این واژه ها هرگز برای ایران استفاده نکنند.

وی توضیح داد: تناقضاتی در گفت وگوی مقامات آمریکایی وجود دارد. آنان در صورتی از گزینه نظامی روی میز حرف میز حرف می زنند که باراک اوباما در توجیه بیانیه سوییس می گوید ما نمی توانیم علیه ایران از گزینه نظامی استفاده کنیم زیرا این گزینه موجب جنگ جدید در خاورمیانه خواهد شد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران اظهار کرد: آمریکا می داند که جنگ در خاورمیانه با ایران، با استعدادهای استراتژیک دفاعی در درون مرزها و ظرفیت های مکمل در بیرون مرزها شکست را به آنان تحمیل می کند.

سلامی ادامه داد: آمریکایی ها می بینند در جنگ هایی با قدرت هایی کوچکتر از جمهوری اسلامی ایران چه شکست هایی خورده اند و می دانند ظرفیتشان برای یک جنگ جدید به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: اوباما اعلام کرد ایران در زمان تهاجم عراق یک میلیون شهید داد و این مهم نشان می دهد وقتی چیزی حیثیت ایران را تهدید می کند، آنان پای دشواری های پیش رو می ایستند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران بیان کرد: درک ما از قدرت نظامی آمریکا ذهنی نیست و اشراف اطلاعاتی به قدرت نظامی آمریکا داریم. این اشراف تنها بر ساختارهای فیزیکی نظامی نیست بلکه ما از دکترین های قدرت های نرم افزاری و سخت افزاری آنان شناخت داریم و اگر توانایی برخورد با این قدرت را با مقیاس وسیع نداشتیم اینقدر با اعتماد به نفس، راجع به این موضوع بحث نمی کردیم.

سردار سلامی همچنین تصریح کرد که ملاحظات امنیتی خود و منطقه را خوب می شناسیم و در این باره احساسی حرف نمی زنیم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: تا قبل از انقلاب، اسراییلی ها در هر جنگی در کشورهای عربی پیروز می شدند اما بعد از انقلاب نتوانستند. آمریکایی ها نتوانستند از شکست رژیم صهیونیستی در چهار جنگ جلوگیری کنند و سیاست های آنان در بخش های مختلف ناکام ماند.

وی ادامه داد: برای رژیم صهیونیستی نیز یک معادله امنیتی وجود دارد. رژیم صهیونیستی رژیم ضعیفی است و این رژیم وقتی قدرت می گیرد که دشمنانش در جهان اسلام ضعیف شوند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =