۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
جمشید پژویان: بازارهای ایران منطقی شده اند

درحالی که تحلیلگران انتظار کاهش قیمت دلار و افزایش شاخص بورس پس از تحولات سیاست خارجی را داشتند ولی بازارها طی ده روز گذشته روند دیگری پیش گرفته اند.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بازدهي منفي 3.6 درصدي بازار سرمايه طي يک هفته گذشته و بازدهي نزديک به 1.5 درصدي بازارهاي طلا و ارز در شرايطي رخ داد که تقريبا هيچ کدام از تحليلگران بازار چنين روندي را در ذهن نداشتند. پيش از توافق لوزان فعالان بازار تصور مي کردند با گشايش هاي سياسي، بازار سرمايه به سمت مثبت و بازار دلار به سمت منفي حرکت مي کند ولي در نهايت چند هفته پس از لوزان بازهم روند بازارها به شکل روزهاي پيش از 13 فرودين ماه بازگشته است.

تحليل هاي متفاوتي در مورد دلايل تحولات بازار ارائه مي شود. اما اقتصاددانان اعتقاد دارند بازارهاي مالي ايران منطقي شده اند. در همين حال جمشید پژویان اعتقاد دارد مردم گاهی انتظارات اشتباهی دارند اما اکنون وضع بازارها منطقی تر شده است: «از نظر سیاسی پیش از این مسائلی مانند تحریم ها نداشتیم و این اولین بار است که در چنین شرایطی قرار گرفته ایم. مردم چون چنین تجربیاتی ندارند در انتظارات شان اشتباه می کنند. در زمان جنگ تحمیلی با اینکه 8 سال  شرایط سخت اقتصادی را تحمل کردیم، اما چون توقعات مردم فرق می کرد بعد از تأیید قطع نامه قیمت دلار کاهش یافت در صورتی که هیچ دلیل منطقی برای آن وجود نداشت. یا زمانی که بانک مرکزی در دوران عادلی، سیاستی را پیش گرفت و گفت هر کسی می تواند 5 هزار دلار بگیرد. اگر انتظارات مردم درست بود با توجه به امکانات بانکی، در 24 ساعت اول اعلام این سیاست عکس العملی نشان می دادند. در صورتی که بعد از مدت نسبتاً زیادی مردم به تدریج فهمیدند واقعیت چیست و چنین دلاری در اختیار بانک مرکزی نیست.»

 او در ادامه می گوید:«واکنش بازار ناشي از منطقي تر شدن بازار در مورد قيمت گذاري ارز است. واقعیت کنونی این است که بعد از انتشار بیانیه مشترک لوزان، هیچ عامل واقعی برای کاهش نرخ ارز وجود نداشت. برای واکنش بازار ارز باید منتظر اجرایی شدن مفاد توافق را داشت. به ویژه زمانی بازار ممکن است واکنش واقعی نشان دهد که تحریم های نفتی عملاً برداشته شده و درآمد نفتی و ارزی کشور تحت تاثیر قرار گیرد.»

برهمين اساس تحليل ها نشان مي دهد کع بازارهاي کشور طي روزهاي آينده نيز همين شرايط را حفظ کنند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =