روزنامه شهروند نوشت:

طوايف يكي از روستاهاي اطراف شهرستان اهواز رسم عجيبي را در مراسم عزاداري و يا حتي عروسي‌هاي خود برگزار مي‌كنند. آنها حتما بايد در مراسم‌ خود تيراندازي كنند و اين آيين را يك رسم واجب بر خود مي‌دانند. اين مراسم که ريشه در تاريخ دارد، بيانگر ارزش‌هاي اجتماعي، رشادت‌ها و سلحشوري‌هاي اقوام به ويژه عشاير ايراني است. برگزاري اين مراسم نيز به اين شيوه است که تعدادي اسب بي‌سوار را با پارچه‌هاي رنگي آذين‌بندي مي‌کنند و بر گرده هر اسب دو قبضه اسلحه شکاري و همچنين اسباب آلات جنگي را نيز روي زين برگ اسب آويزان کرده و از سوي چند مرد گرداگرد کوشک يا سنگ‌چين مکعب شکلي که از قبل ساخته‌اند، مي‌گردانند. اين مراسم همراه با نواختن ساز چپ و آواز گاگريو که همان مرثيه‌سرايي است، اجرا مي‌شود. سال‌هاي گذشته، تيراندازي در مراسم‌ عروسي و عزا در بين جمعيت فراوان و بيشتر از سوي افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت مي‌گيرد که حوادث ناگواري را به همراه داشته است. اين سنت، تعداد زيادي کشته و زخمي برجاي مي‌گذارد ولي با اين حال همچنان شاهد بروز چنين اتفاقاتي هستيم.  روز بيست‌وهشتم فروردين‌ماه نيز، مراسم عزاداري در يكي از روستاهاي اطراف شهرستان اهواز برگزار شد. این روستا در امتداد منطقه ملاشیه اهواز و در محور اهواز - خرمشهر قرار دارد.
در اين مراسم كه درگذشت یکی از اهالی روستا بود، باز هم عده‌ای از مصیبت‌دیدگان دست به تیراندازی هوایی زدند و سنت قديمي‌شان را اجرا كردند. هنگام تیراندازی یکی از سلاح‌های مورد استفاده دچار مشکل شد و تير به اطراف شليك شد. صداي وحشت شركت‌كنندگان در مراسم شنيده شد و در همان لحظه مراسم عزاداري به يك ميدان جنگ تبديل شد. ميدان جنگي كه مجروح شدن ٩ نفر ازحاضران در این مراسم را در پي داشت. اهالي روستا درحالي‌كه به شدت ترسيده بودند، اورژانس را خبر كردند و مجروحان بلافاصله به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند تا رسیدگی‌های پزشکی لازم در این خصوص صورت گیرد.
برخورد جدی با متخلفان
فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان نیز در این خصوص گفت: استفاده از سلاح های گرم و اقدام به تیراندازی در مراسم عروسی و عزا از نظر قانون جرم تلقی می شود. محمدرضا اسحاقی تصریح کرد: متاسفانه عدم معرفی مجرم در مراسمی که با تیراندازی حوادث ناگواری در آنها رخ داده یکی از مشکلاتی است که نیروی انتظامی در خصوص این گونه پرونده ها با آن مواجه است.
وی با بیان اینکه در پرونده هايی با این مضمون غالبا به دلیل آشنا بودن هر دو طرف فرد مجرم شناسایی نمی شود و بسیاری از شاهدان نیز اظهارات خود را به درستی مطرح نمی‌کنند، افزود: در صورت بروز حادثه در چنین مواردی با فرد خاطی بر اساس نص صریح قانون برخورد می شود و گاها زمانی که حادثه ای در اثر تیراندازی در مراسم عروسی و عزا رخ دهد برای فرد مجرم حکم هایي همچون قصاص، پرداخت دیه و زندان در نظر گرفته می شود.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    27 1
    عروسی بود عزا شد یا عزا بود عروسی شد ؟؟
  • بی نام RO ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    17 0
    چقدر مطلب رو به سبک جیمز باند نوشتید. نام روستا و نام طایفه و ... مبهم بماند تا خانم آگاتاکریستی معما رو حل کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    8 4
    بی فرهنگی یعنی همین.