۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
پرچم سفید بر فراز یمن دیده خواهد شد؟

با طولانی شدن روند حملات ائتلاف به یمن حالا آتش بس و گفتگوهای صلح بیش از همیشه در دسترس به نظر می رسد.

 

کامران کرمی - حملات هوایی عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی به مواضع حوثی ها در یمن همچنان ادامه دارد. حملاتی که برای کند کردن روند پیش روی انصارالله به سمت عدن و همچنین بازگرداندن دولت منصور هادی که محصول شورای همکاری خلیج فارس بود، صورت گرفت، که در واقع حکایت از تلاش سعودی ها برای تغییر صحنه میدانی و بازگرداندن نفوذ از دست رفته در روند اوضاع متغیر منبعث از موج خیزش های جهان عرب بدین سو است.

گرچه عدم همراهی ترکیه و پاکستان و همچنین حمایت ناتمام مصر باعث شد تا ائتلاف سنی-عربی در دو بعد قدرت نظامی و مشروعیت منطقه ای دچار تزلزل شود، اما همراهی دیگر دولت های عربی که عمدتا به لحاظ مالی نیازمند و به لحاظ سیاسی پیرو خط مشی عربستان در سطح منطقه ای هستند، باعث شد تا این حملات هوایی وارد سومین هفته خود شود. تصویب قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل تحت فصل هفت منشور و رأی ممتنع روسیه باعث شد تا جبهه بندی منطقه ای موجود، بعد بین المللی هم پیدا کند و عملا به حملات عربستان مشروعیت بخشد.

به موازات این صف بندی برای فشار بر مثلث انصارالله، ارتش نزدیک به علی عبدالله صالح و کمیته های مردمی در داخل یمن، تلاش ها برای توقف حملات و آتش بس فوری همچنان ادامه دارد. دیپلماسی فعال منطقه ای ایران در کنار بی طرفی و فعال شدن میانجی هایی چون عمان، عراق، الجزایر باعث شده تا امیدها برای برون رفت از وضعیت موجود زنده شود.

دیگر تحولی که در این میان اتفاق افتاده و به زعم کارشناسان می تواند روزنه ای برای برون رفت از وضعیت موجود باشد، تعیین خالد بحاح معاون رئیس جمهور عبد ربه منصور هادی است که پست نخست وزیری این کشور را نیز در تبعید بر عهده خواهد داشت. عربستان و شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه هایی مشابه، انتصاب بحاح را گامی مثبت در جهت برقراری امنیت و ثبات سیاسی در یمن توصیف کردند. خالد بحاح نیز با بیان اینکه آماده‌ایم تا برای حفظ امنیت یمن و برآورد کردن خواسته‌های طرفین به مسوولیت و وظیفه ملی خود عمل کنیم، اعلام کرد که که حوثی ها جزئی از جامعه و ملت یمن هستند و نمی توان حضور آن ها در کشور را نادیده گرفت.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله نیز در واکنش به انتصاب خالد بحاح گفت که این جنبش هرگونه تصمیم هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن را به رسمیت نمی شناسد و هر برنامه ای در خصوص اوضاع سیاسی یمن باید در قالب گفت وگو در داخل کشور مشخص شود. برخی تحلیلگران و ناظران معتقدند که تصمیم رئیس جمهور مستعفی یمن به تعیین بحاح به عنوان معاون رئیس جمهور به هدف تقویت موضع هادی در مقابل انصار الله صورت گرفته است.

پیشتر برخی خبرگزاری ها از واکنش نه چندان منفی جنبش انصارالله به تعیین خالد بحاح خبر داده بودند و آنرا یک گزینه مطلوب تر در شرایط بحرانی کنونی خطاب کرده بودند.

از اینرو در یک جمع بندی می توان گفت تا زمانی که نظر مثبت حوثی ها نسبت به روندهای سیاسی و نظامی در داخل و منطقه ای جلب نشود، پروسه تصاعد و تشدید بحران ادامه پیدا خواهد کرد و فرآیندهای گفت وگوی ملی عملا به تاخیر خواهد افتاد. هر چند که کارشناسان هشدار داده اند که به درازا کشیدن حملات هوایی منجر به گسترش بحران در سطح منطقه و درگیر شدن بازیگران منطقه ای با منافع و خواست های متفاوت خواهد شد، که این خود نیز بر روند فرسایشی شدن بحران یمن تاثیر گذار خواهد بود.

در سوی دیگر و تا این ادراک در سعودی ها بوجود نیاید که بپذیرند انصارالله تبدیل به یک جریان اجتماعی-سیاسی با قابلیت های دفاعی-نظامی شده است و بخش جدایی ناپذیری از فرآیند گفت وگوهای ملی در کنار دیگر گروهها است، عملا چشم انداز صلح در یمن فقیر و مستعد بحران، با شکست مواجه خواهد شد و زمینه برای تشدید درگیری ها بخصوص از نوع فرقه گرایانه آن چه در داخل و چه در سطح منطقه مهیا خواهد بود.

49308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوس A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    به هیچ وجه سقوط یمن به نفع امریکا نیست امریکا از طریق ایران باید توافقی ایجاد کند که عربستان یا به زبانی اسرائیلی تسلطی بر منطقه سوق الجیشی یمن به هیچ وجه پیدا نکند ایران یمن را بدست نمی اورد بلکه جایگاهش را به نفع غرب و شرق متعادل میکند اگر یمن سقوط کند فاجعه ای برای امریکا و انگلیس میباشد زیرا اسرائیل توانسته تا حدود هشتاد درصد بر کشورهای عربستان ودیگر کشورهای عربی منطقه نفوذ مقتدرانه ای ایجاد کند که روی خود را از غرب برمیگردانند و منافع استعماری ویا حیاتی غرب دچار کشکشهای فوق جدی قرار خواهد گرفت و ابسار غرب بیشتر در دست اسرائیل میافتد