چرا انصارالله پاسخ تجاوزگری سعودی را با حمله نظامی نداد؟/ مشاور بین الملل رئیس مجلس پاسخ می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل منطقه می گوید اینکه انصارالله به تجاوزات سعودی پاسخ نظامی نداد از هوشمندی این گروه نشات گرفته و نهایتا پیروزی این گروه بر عربستان را رقم خواهد زد.

زهره نوروزپور: عربستان سعودی با حمله به یمن همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند بدعت بدی را در منطقه پایه گذاشت. برخی تحلیلگران می گویند این جنگ اینده روشنی برای آل سعود نخواهد داشت  و برخی دیگر معتقدند سعودی شکست خورده است. برخی بر این باورند که مهره شطرنج را در زمان مناسب حرکت نداد ، مهره ایی که وزیر دفاع جوان با تصمیمی خام و عجولانه یک شبه به صحرای یمن زد و این کشور را به خاک و خون کشید. شب گذشته نهایتا کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی بعد از بیست و هفت روز تجاوز به یمن پایان عملیات طوفان قاطعیت را که در واقع تجاوز آشکار عربستان به یمن بود اعلام کردند. اما یکی از سوالات اصلی که در همه این روزها مطرح بود اینکه چرا انصار الله پاسخ نظامی به تجاوزات سعودی ها نداد. پاسخ این سوال را از حسین شیخ الاسلام تحلیلگر مسایل خاورمیانه و جهان عرب جویا شدیم که از نظر می گذرانید.

چرا عربستان به یمن حمله کرد؟
سعودی ها ادعا می کنند که ایران در مسائل یمن دخالت می کند و در واقع به خیال خودشان می خواهند از قدرت نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند. همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی را نیز تحریک کرده و می کنند که پای این ائتلاف لغزان و سست بایستند. در واقع عربستان از ابتدای انقلاب مردم یمن با آن مخالف بود و به روش های مختلفی تلاش کرد آن را تحریف کرده و به شکست بکشاند. از جمله این اقدامات تحمیل کردن منصور هادی به انقلاب یمن بود اما مردم یمن به زودی دریافتند که منصور هادی فقط یک دست نشانده و عامل صرف سعودی هاست. لذا با هدایت و میدان داری انصارالله، مردم یمن دولت دست نشانده این کشور را که از حمایت عربستان برخوردا بود برکنار کردند و خواستار تشکیل دولتی مردمی و غیر وابسته شدند. خب همه این ها موضوعاتی است که برای عربستان قابل قبول نیست. لذا بحث نفوذ ایران و دخالت ما در کشور یمن هم بهانه ای بیش نیست. آنها حاضر نیستند یک دولت مستقل مردمی که انصارالله در آن سهم زیادی داشته باشد روی کار بیاید. لذا آنها تلاش می کنند حکومت به اصطلاح مشروع منصور هادی را به قدرت بازگردانند و توسل به حملات نظامی خونین که یک جنایت علیه بشریت است نیز یکی از روش های آنها برای این کار است که انصارالله و مردم یمن را وادار کنند که بازگشت دولت دست نشانده سعودی را بپذیرند.


عربستان حمله نظامی خود به یمن را با این استدلال که می خواهد از بروز هرج و مرج و از دست رفتن قدرت مرکزی و آنچه جلوگیری از نفوذ ایران در این کشور می داند توجیه می کند.
هیچ کشور خارجی حق ندارد به هیچ بهانه ای به کشور مستقل دیگری حمله نظامی کند. این استدلال که یک کشور خارجی به دلایل منافعی که دارد می تواند نظام سیاسی یک کشور را تغییر دهد کاملا غلط است . حتی به فرض که درست باشد. این کار قرار است به چه قیمتی انجام شود؟ به قیمت این تجاوزات وحشیانه و نقض صریح حقوق بشر، نادیده گرفتن قوانین جنگی، نسل کشی، کودک کشی و آواره کردن هزاران نفر از ساکنین شهرها و روستاهای این کشور .الان کاری که ارتش عربستان دارد انجام می دهد این است که مناطق غیر نظامی و زیرساخت ها را نابود می کند. مردم یمن چه گناهی کرده اند که باید تاوان این زیاده خواهی و استدلال غیر منطقی عربستان را بدهند؟ با استناد به کدام قانون بین المللی می شود این موضوع را منطقی جلوه داد؟ البته این خود یک مصیبت است که هیچ مرجع بین المللی به دفاع از حقوق ملت یمن برنخاسته و پیگیر جنایاتی که در یمن رخ می دهد نشده است حتی شواری امنیت. عربستان به دنبال این است که منصور هادی را به قدرت بازگرداند ، اما آیا مردم یمن باز این حکومت را می خواهند؟ مردم این کشور به خون منصور های رئیس جمهور مستعفی این کشور تشنه هستند. زیرا او را عامل ویرانی این کشور و حضور بیگانگان می دانند، یمنی ها تنها عامل این خونریزی و جنایت را رئیس جمهور مستعفی می دانند که به جای حفظ منافع کشورش به دنبال اجرای فرامین و حمایت از منافع عربستان سعودی است و با بی شرمی از سایر ممالک خارجی خواسته است تا کشورش را بمباران کنند.


چرا با وجود اینکه حملات عربستان به یمن هر روز گسترده تر می شد و همه جهانیان آشکارا شاهد تجاوزگری سعودی و ائتلاف خود ساخته اش علیه ملت یمن بودند، انصارالله پاسخ نظامی درخور توجهی به سعودی ها نداد؟
اتفاقا انصارالله بسیار هوشمندانه عمل کرد و در همه صحنه ها پیروز شد. انصار الله هم اکنون پیروز میدان مبارزه سیاسی در یمن است ، چرا باید بازی را که برده است با اقدامات تلافی جویانه نظامی به یک بازی باخت تبدیل کند؟ الان در واقع این سعودی ها هستند که در مقابل انصارالله بازنده محسوب می شوند. الان در صحنه بین المللی سعودی ها روز به روز به خاطر این حملات نظامی و کشتارها مورد هجمه و شماتت قرار می گیرند و به نظرم می رسد که انصارالله با هوشمندی درحال مدیریت میدانی در یمن و کامل کردن روند انقلابی است که عربستان می کوشد آن را ناکام بگذارد است. اگر حوثی ها و انصارالله دست به اقدام متقابل می زدند سعودی ها ممکن بود بتوانند با استفاده از رسانه های قدرتمندی که دارند واقعیات را تغییر دهند و به دروغ جا بیندازند که انصارالله واقعا تهدیدی برای عربستان یا منطقه است. اما الان همه متوجه شده اند که حملات عربستان به یمن کاملا ضد انسانی و مغایر با قوانین بین المللی بوده و نه انصارالله و نه ملت یمن هیچ یک برای منطقه و عربستان تهدیدی نبوده اند.

تا شب گذشته که سعودی ها آتش بس اعلام کردند از لحاظ نظامی پیروز میدان نبودند؟
از بعد نظامی هم آنها نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند. شما برای حمله نظامی هم یک اهدافی دارید باید دید آیا عربستان توانسته است با این حملات به اهداف خود برسد؟ به نظر من عربستان نه از نظر نظامی و نه از نظر سیاسی نتوانسته است موفقیتی به دست آورد. بی سیاستی عربستان جایی مشهود شد که اول حمله کرد بعد اعلام کرد که برخی از کشورها با من در ائتلاف هستند. حال باید پرسید آیا پاکستان و ترکیه هم همراهی کردند با آل سعود؟ نه آنها حاضر نشدند به هر قیمتی با عربستان ائتلاف کنند این خود یک شکست نظامی و سیاسی برای عربستان است. خود همین ائتلافی که کلید آن در شرم الشیخ زده شد و با استقبال اعراب مواجه شد نیز الان بسیار سست است و موفقیت آن زیر سوال است. آیا این شکست نیست؟ پاکستانی که یک عمر، با عربستان حشر و نشر داشت چه از لحاظ سیاسی چه از لحاظ نظامی و اقتصادی با این حال، این گونه پاکستان به اجماع، دست "رد" به آل سعود زد. این یک تحقیر و شکست برای عربستان محسوب می شود.


با توجه به توضیحات شما، "نه" گفتن پاکستان به آل سعود حاوی چه پیام هایی بود؟
وزیر خارجه کشورمان طرح چند ماده ایی ایران در رابطه با خروج از بحران یمن را با پاکستان در میان گذاشت که این طرح تحویل سازمان ملل شده است. پس از اعلام عربستان مبنی بر تشکیل ائتلافی با حضور برخی کشورها از جمله پاکستان و ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه به ایران آمد. شما ببینید بعد از سفر اردوغان به تهران ایا ترکیه از ائتلاف حمایت جدی کرد؟ آیا مستقیم گفت من در این جنگ شرکت می کنم و عضویت در ائتلاف سنی را می پذیرم؟ بعد از سفر رئیس جمهوری ترکیه وزیر خارجه کشورمان به پاکستان رفت. جناب دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با طرح چهار ماده ایی وارد پاکستان شد در حالی که جناب دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قبل از این سفر با رئیس مجلس پاکستان تلفنی گفتگو کرده بود. پس از اینکه دکتر ظریف طرح را اعلام کردند که این چهار ماده از این قرار بود: آتش بس فوری، ارسال کمک های انسانی ، شروع گفتگو ها و تشکیل دولت و وحدت ملی، پاکستان همراه ایران شد و همسایگی خود را بر این جنگ توجیه ناپذیر ترجیح داد.
این واضح است که سعودی شکست خورده و در اینده هم خواهد خورد زیرا یک عده جوان کم تجربه در دربار پادشاهی حکومت می کنند. این جناح جدیدی که امریکایی ها در عربستان جایگزین سیستم ملک عبدالله کردند راس قدرت را این شاهزاده جوان قرار دادند که در سمت وزیر دفاع ، رئیس گارد ملی و سه سمت مهم دیگر در دست دارد این جوان آنقدر کم تجربه است که یک شبه تصمیم حمله به یمن را گرفت.


تحلیلگران منطقه بر این عقیده هستند که که طرف جنگ عربستان در جنگ یمن ایران شیعی است، اما سعود الفیصل چندی پیش در کنفرانس خبری با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس گفت سعودی با ایران در جنگ نیست. ارزیابی شما از این اظهار نظر چیست؟

آنها با ایران جنگ ندارند با دموکراسی جنگ دارند. سعودی از بیداری اسلامی در منطقه وحشت دارد و ریشه این بیداری را در انقلاب اسلامی ایران می بییند. این جنگ تنها برای حفظ شاهنشاهی خود و کشورهای خلیج فارس است. مدلی که عربستان در عراق و سوریه پیاده کرد نمونه دموکراسی شاهنشاهی است. ورود تروریسم و پایه گذاری خلیفه داعشی و رشد القاعده در عراق. کودتای نوژه از نوعی بود که الان در یمن اتفاق افتاده است. ما توانستیم به وسیله بیداری اسلامی حماس، حزب الله و .... را به وجود بیاوریم و در همه جنگ هایی که علیه بیداری اسلامی و مقاومت در منطقه بوجود آمد را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر بگذاریم تا به این قدرتی که هستیم رسیدیم . در حال حاضر در عراق و سوریه چه کسی جز ایران طرف جنگ است؟ همیشه یه طرف ایران و طرف مقابل آمریکا ، صهیونیسم و عربستان وهابی و شاهنشاهی های خلیج فارس بوده است. آمریکا واسرائیل به دنبال تقسیم منطقه از لحاظ قومیت هستند. وقتی به قومیت ها تقسیم شود دیگر کسی مانع صهیونیست ها نمی شود این طرحی است که سال هاست غرب به دنبال اجرای ان در منطقه است.


وضعیت باب المندب یا به اصطلاح اعراب گذرگاه نفتی و شهر عدن چگونه است؟ رسانه های سعودی می گویند دست جنوبی های یمن است رسانه های منتسب به حوثی ها می گویند دست انصار الله است.

گذرگاه باب المندب بسیار منطقه مهم و استراتژیکی است و در حال حاضر به همراه شهر عدن در کنترل نیروهای انصار الله است. اهمیت این گذرگاه فقط نفتی نیست، بخش بزرگی از تجارت شرق و غرب عالم از این گذرگاه عبور می کند. این تنگه بسیار مهم است و جالب این است که همه این تنگه های مهم ( مالاگا، سوئز، هرمز) در دست مسلمانان است. اگر بیداری اسلامی پیروز شود مسلمانان مهمترین و بزرگترین قدرت اقتصادی شده و مالک گلوگاه استراتژیک دنیا می شوند. انصار الله کاملا اگاه است به اهمیت این انقلاب. کاملا هوشیارانه از باب المندب محافظت می کند. الان دو سوم از خاک یمن از دریای سرخ گرفته تا حضرالموت و قسمتی از استان مأرب دست انقلابیون است.


خیلی کوتاه بفرمایید که چشم انداز منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا پیش بینی غربی ها مبنی بر بروز جنگ جهانی سوم در میان کشورهای اسلامی درست است؟

عربستان شکست خواهد خورد. ملت های منطقه پیروز خواهند شد. بیداری اسلامی که در برخی مناطق با وقفه مواجه شده مجددا به راه خواهد افتاد و تکمیل خواهد شد. ان شاءالله این رویدادها و تحولات به ظهور اقا امام زمان (عج) منجر خواهد شد. جنگ جهانی سوم در کار نیست، قدرت های تروریستی در این منطقه نابود خواهند شد و آنجا پابرجا خواهد ماند عزم و اراده ملت ها است که موج بیداری اسلامی آنها را فرا گرفته است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی... IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    3 0
    اینکه انصارالله به تجاوزات روز افزون و توحش بار سعودی ها جواب ندادند و با اینکار خواستند مظلومیت ملت یمن را به دنیا اثبات کنند را هرگز قبول ندارم زیرا که در رد تجاوز کافیست مقابله به مثل شود تا دشمن از این وحشی گریش دست بردارد و ملت عربستان نیز در طول بمباران وحشیانه عربستان به یمن احساس نا امنی کنند تا بالاخره تکلیف آل سعود را خود مردم عربستان روشن میکرد. و احساس قدرت کاذبی را که از این اعمال سخیف بمباران به آل سعود دست میداد را در نطفه خفه میکرد. تعالیم اسلامی نیز بما نمیگوید اگر همسایه ات به گوشت زد یا به خانه ات حمله کرد تو هیچ کاری نکنی من با این روش موافق نیستم .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 2
    چون زورش نمیرسه
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 0
    من که به بزرگ منشی یمنی ها درود میفرستم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    1 1
    من فکر می کنم اگر یمنی ها پاسخ می دادند یک جنگ فرسایشی چند ساله برایشان پدید می آمد و نتیجه اش هم ویرانی کشورشان بود و الا وهابی ها مفت پول در می آورند. حالا که چیزی در مقابل وهابی ها وجود ندارد ، آن قدر ... می کنند داد می زنند تا خسته شوند.