شمخانی در دیدار با بیشاپ: مشکل یمن با طرح ۴ ماده‌ای ایران قابل حل است

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

جولی بیشاپ وزیرخارجه استرالیا عصر امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش دبیرخانه شورا، آقای شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش تاثیرگذار دو کشور در تحولات منطقه ای و بین المللی بر گسترش همکاری های فی مابین به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری و مقابله با تروریسم تاکید کرد.

شمخانی با اشاره به تجاوز غیرقانونی به یمن و کشتار مردم و تخریب زیرساخت های اقتصادی این کشور، حل این موضوع را از طریق طرح چهار ماده ای ایران مبنی بر توقف حملات نظامی، ارسال کمک های انسان دوستانه، انجام گفتگوهای داخلی میان گروه های یمنی و تشکیل دولت فراگیر ملی خواستار شد.

وی با اشاره به بی توجهی غرب به هشدارهای جمهوری اسلامی درخصوص خودداری از کمک به تروریست های مخالف دولت سوریه که موجب شکل گیری گروه داعش و توسعه آن به مناطق دیگر شد اظهار داشت: تکرار تجربه سوریه در یمن به افزایش بی ثباتی در منطقه و خطر گسترش گروه های تروریستی منجر خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اراده قاطع جمهوری اسلامی برای مقابله با موج گسترش تروریسم در منطقه گفت: به رغم ادعاهای غیرواقعی و رفتارهای دوگانه برخی کشورهای مدعی، بیشترین هزینه در موضوع مبارزه با تروریسم در مسیر ایجاد امنیت پایدار در منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده است.

شمخانی فقدان بسترهای لازم برای مشارکت سیاسی و اجتماعی در برخی کشورهای عربی و سرکوب تمایلات مشارکت جویانه جوانان اهل سنت را اصلی ترین ریشه شکل گیری افراط گرایی و تروریسم خواند و اظهار داشت: بدون اقدام جدی درخصوص خشکاندن ریشه های تروریسم نمی توان به فروکش کردن این جریان خطرناک امیدوار بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی دستیابی به توافق نهایی با کشورهای 1 + 5 را منوط به انجام تعهدات و اتخاذ رویکرد مذاکره و تعامل از سوی آنان دانست و افزود: لغو تمام تحریم های ظالمانه و غیرقانونی پس از توافق ضروری است و اساسا باقی ماندن تحریم باتوجه به عملکرد و تعهد ایران مبنی بر شفاف سازی توجیهی نخواهد داشت.

شمخانی اقداماتی چون نامه 47 نماینده کنگره آمریکا، کارشکنی های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه در کنار استمرار سیاست تحریم و انتشار برداشت های ناصحیح و یکسویه از مذاکرات را موجب کندشدن مسیر دستیابی به توافق جامع عنوان کرد و افزود: تحریم های اخیر آمریکا، نماد آشکار مخالفت این کشور با پیشرفت صنعت و فناوری در ایران و نشانه بدعهدی و فاصله گرفتن از منطق مذاکره است.

وی همچنین درباره موضوع مهاجران ایرانی که در شرایط نامناسبی در استرالیا بسر می برند، گفت: هموطنان ما در هر جایی که باشند مسایل و دغدغه هایشان برای ما مهم است و اگر کسی مرتکب جرمی نشده و یا شاکی خصوصی نداشته باشد با آغوش باز از وی استقبال خواهیم کرد.

جولی بیشاپ وزیرخارجه استرالیا نیز در این دیدار با اذعان به نقش سازنده ایران در مقابله با گروه های تروریستی و افراطی در منطقه، پیامدهای گسترش تروریسم به دیگر کشورها را نگران کننده دانست و افزود: پیوستن مهاجران و شهروندان کشورهای غربی به گروه های تروریستی ناشی از انتقال بی ثباتی به این کشورهاست.

وی همچنین بر ضرورت حل و فصل مسایل منطقه ای براساس گفتگو و راه حل های سیاسی تاکید کرد.

بیشاپ با اظهار خرسندی از مسیر رو به جلو و مثبت در گفتگوهای هسته ای ایران و 1 + 5، اظهار امیدواری کرد: طرفین بتوانند به توافق مطلوب دست یابند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =