ایسنا نوشت:

رئیس جمهور آمریکا به دیپلمات‌هایش توصیه کرد برای حل اختلاف بر سر مساله‌ تحریم‌های ایران از مذاکرات خلاقانه استفاده کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکش با ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید درباره‌ چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران این بار از تکرار مواضع قبلی آمریکا مبنی بر این که تحریم‌ها باید به صورت مرحله‌ای لغو شوند سر باز زد و خواستار مذاکرات خلاقانه برای حل این مساله شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به مذاکره‌کنندگان پیشنهاد داد به دنبال دستیابی به راه حلی باشند که برای بدنه سیاسی ایران قابل قبول‌تر باشد.

وی در این باره گفت: این که تحریم‌ها چطور کم می‌شوند و این که اگر نقض توافق اتفاق بیفتد چطور ما آنها را فورا باز می‌گردانیم ساز و کارهای مختلف و راههای متفاوتی برای آن وجود دارد.

اوباما ادامه داد: مذاکره کنندگان باید فرمول‌هایی بیابند که نگرانی‌های اصلی ما را برطرف کند و در عین حال به طرف دیگر هم اجازه دهد چیزی را به بدنه سیاسی‌شان ارائه دهند که قابل قبول‌تر باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: نگرانی اصلی ما این است که اطمینان یابیم اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد ما برای به کارگیری دوباره تحریم‌ها راه سختی نداشته باشیم که این نیازمند مذاکراتی خلاقانه توسط جان کری وزیر امور خارجه و دیگران است.

اوباما تاکید کرد:‌ من اطمینان دارم که ما موفق خواهیم بود.

به نوشته روزنامه‌ آمریکایی مقامات ایرانی از زمانی که ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس توانستند به یک چارچوب تفاهم برای حصول توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کنند تاکید کردند که تحریم‌ها باید به محض این که یک توافق امضا شد لغو شوند. این در حالی است که مقامات آمریکایی در روزهای اخیر بر این موضع خود اصرار ورزیدند که لغو تحریم‌ها علیه ایران به صورت مرحله‌ای و پس از اطمینان از پایبندی این کشور به تعهداتش صورت خواهد گرفت.

از زمان حصول این تفاهم منتقدان داخلی می‌گویند که باراک اوباما و هم پیمانانش در گروه 1+5 شامل انگلیس و فرانسه، آلمان، روسیه و چین رایزنی‌های خوبی با ایران انجام ندادند. آنها همچنین می‌گویند که اگر تحریم‌ها همان ابتدا لغو شوند ایران دیگر انگیزه‌ای برای محدود کردن برنامه‌ی هسته‌ای اش ندارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در گفت و گو با شبکه‌ی یورونیوز گفت که آمریکایی‌ها با انتشار سندی درباره‌ی پارامتر‌های کلیدی یک توافق هسته‌ای که آن را فکت شیت می‌نامند از چارچوب تفاهمی که در 2 آوریل در سوئیس به دست آمد فاصله گرفته‌اند.

ظریف ادامه داد: آمریکا برای دلایل داخلی که حقشان است فکت شیتی را منتشر کردند که کاملا مشابه آن چه ما بر سر آن به تفاهم رسیدیم نیست.

وی به یورونیوز گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی و لغو تمام تحریم‌ها منجر نشود ایران می‌تواند به یک برنامه غنی سازی نامحدود بازگردد.

وزیر امور خارجه ایران بار دیگر تاکید کرد: برنامه‌ هسته‌ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد.

ظریف همچنین درباره‌ دورنمای عدم حصول یک توافق هسته‌ای اظهار کرد : ما می‌توانیم مسیر مقابله را انتخاب کنیم یا می‌توانیم به مسیر همکاری برویم. ما نمی‌توانیم از هر یک تکه ای را بر گزینیم.

وی افزود: اگر ما مسیر مقابله را انتخاب کنیم آمریکا و سازمان ملل به تحریم‌هایشان ادامه خواهند داد و ایران به برنامه‌ غنی سازی‌اش بدون هیچ‌گونه محدودیتی ادامه خواهد داد.

اوباما در ادامه به شرایط کنونی روابط مسکو و واشنگتن اشاره کرد و گفت: البته روابط ما کمی آسیب دیده و اقتصاد روسیه هم به منابع مالی نیاز دارد.

وی همچنین درباره‌ طرح کمیته روابط خارجی سنا که هفته گذشته مورد تصویب قرار گرفت صحبت و تاکید کرد : من قانونی را که هر دو حزب آن را امضاء کنند و به طور موقت قدرت من برای لغو تحریم‌های کنگره علیه ایران را به حالت تعلیق در می‌آورد امضا خواهم کرد. در حالی که قانون‌گذاران می‌توانند هر توافق هسته‌ای را مورد بازبینی و شاید به آن رای دهند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این هشدار داده بود در صورت تصویب این طرح آن را وتو خواهد کرد اما روز جمعه گفت که طرح کنونی کمیته روابط خارجی منطقی است چون دخالتی در مذاکرات نمی‌کند.

اما اوباما نارضایتی خود را از فشارهای کنگره نشان داد و گفت: نگرانم این مساله به یک رویه تبدیل شود و از این پس تمام روسای جمهور آمریکا مجبور باشند توافقات سیاسی منعقد شده با طرف‌های خارجی را به تصویب کنگره برسانند.

به نوشته‌ی نیویورک تایمز دموکرات‌های آمریکا پیش از تصویب این طرح متمم‌هایی را به آن اضافه کردند که از نظر کاخ سفید قابل قبول‌تر شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =