پس از توافق نامه لوزان و طی هفته های گذشته اطلاعات تازه ای در مورد حضور سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران منتشر شده است.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، اين موضوع در حالي اعلام مي شود که آخرين آمارهاي رسمي از حضور شرکت هاي خارجي در اقتصاد ايران به دهه 50 باز مي گردد. براين اساس در دوره سال هاي 1352 تا 1356 972 شرکت خارجي به اقتصاد ايران قدم گذاشتند. فرشاد مومني اقتصاددان محل سرمايه گذاري اين شرکت ها را چنين بيان مي کند:« در این دوره، در مجموع 972 شرکت خارجی در ایران به ثبت رسیده که از این میزان 371 شرکت در زمینه واسطه گری های مالی فعالیت می کردند. 251 شرکت در زمینه بازرگانی، رستوران و هتل داری و 206 شرکت خارجی در زمینه ساختمان. به این شرح بیش از 90 درصد شرکت های خارجی که تحت شرایط آن دوره به ثبت رسیدند، فعالیت شان را در حوزه های واسطه گری متمرکز کردند. فعالیت هایی که ناظر بر پر بازده ترین، کم ریسک ترین و ساده ترین مسیرها در دسترسی به درآمدهای سرشار بوده است.»

 او به دولت مردان توصیه می کند:«دولت باید توجه داشته باشد سرمایه گذاران خارجی تیزهوش هستند. بنابراین وقتی با مطالعه وارد ایران می شوند، بررسی می کنند که در این کشور تولید بیشتر مورد توجه است یا دلالی. اگر دیدیند دلالی پاداش می گیرد، آن ها هم تمام استعداد خود را در همان زمینه صرف می کنند. همگان باید توجه داشته باشند که انگیزه سودجویی برای شرکت های خارجی به مراتب بیشتر از تلاش گران اقتصادی داخلی است. چرا که آن ها احتمال دارد انگیزه های دینی و اخلاقی هم داشته باشند. اما خارجی ها هیچ احساس تعهدی به مردم و توسعه ایران ندارند. آن ها فقط جست و جو می کنند که با کمترین زحمت بیشترین عایدی را به دست آورند.»

در حال حاضر يکي از نگراني هاي کارخانه هاي داخلي ايراني به رقابت با خارجي ها در بازار پساتحريم مربوط مي شود.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    1 0
    بله بسیار به جا ومنطقی هست می توان با اصلاح نظام مالیاتی و قوانین درست و به جا و شفاف سازی دلالی را مهار کرد.