ایرنا نوشت:

وزارت امور خارجه اندونزی روز جمعه اعدام دومین شهروند این کشور در عربستان طی یک هفته را تایید کرد.

به گزارش ایرنا، دومین شهروند اندونزیایی روز پنجشنبه در حالی در عربستان اعدام شد که وزارت امور خارجه اندونزی روز چهارشنبه سفیر عربستان در جاکارتا را احضار و اعتراض شدید اندونزی در خصوص اعدام سیتی زینب نخستین شهروند اعدامی بدون اطلاع قبلی را به وی ابلاغ کرد.

خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) اعلام کرد کارنی بنتی مدی ترسیم، شهروند 37 ساله این کشور به جرم قتل یک دختربچه چهار ساله در سال 2012 روز گذشته در شهر ساحلی ینبع در غرب عربستان و کنار دریای سرخ اعدام شده است.

وزارت امور خارجه اندونزی روز چهارشنبه در اعتراض به اطلاع رسانی نکردن عربستان در خصوص اعدام نخستین شهروند این کشور مصطفی ابراهیم آل مبارک، سفیر عربستان را احضار کرد و یادداشت اعتراض آمیزی نیز تحویل دولت ریاض داد.

آرمانتا نصیر، سخنگوی وزارت خارجه اندونزی گفت دولت نسبت به اعدام شهروندان این کشور در عربستان بدون اطلاع رسمی و رعایت عرف بین المللی معترض است.

وی گفت سرکنسولگری اندونزی در جده ساعت 10 صبح روز پنجشنبه خبر اعدام دومین شهروند این کشور را بدون اطلاع رسانی قبلی دریافت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی گفت که دستکم با آگاه شدن از اعدام این افراد پیش از اجرای حکم فرصتی برای آخرین دیدار فرد با خانواده اش فراهم می شود.

اعدام دو شهروند اندونزیایی در عربستان بدون اطلاع قبلی که یکی از آن ها در شهر مدینه انجام شده با واکنش مردم اندونزی نیز مواجه شد.

سال گذشته نیز یک زن اندونزیایی در عربستان محکوم به قطع سر شد، اما مردم اندونزی تلاش کردند با جمع آوری پول این فرد را نجات دهند.

دولت اندونزی پس از هفته ها تلاش مردمی برای جمع آوری پول به منظور پرداخت خون بهای یک فرد عرب به منظور ممانعت از اعدام یک خدمتکار اندونزیایی در عربستان، با پرداخت یک میلیون و 900 هزار دلار به ریاض موافقت کرد.

دولت اندونزی از سال 2011 تا سال گذشته با رایزنی با عربستان پنج بار اعدام این خدمتکار را به تعویق انداخته بود.

بیشترین خدمتکاران اندونزیایی در عربستان کار می کنند و گفته می شود حدود یک میلیون اندونزیایی در این کشور مشغول فعالیت هستند.

قطع سر یک زن اندونزیایی در عربستان در سال 1390 نیز اعتراض شدید مردم و دولت اندونزی را در پی داشت.

دولت اندونزی در آن دوره سفر مردم این کشور به عربستان به عنوان نیروی کار را ممنوع کرد.

عربستان در سال جاری میلادی 60 خارجی را در این کشور اعدام کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =