ایسنا نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: تصمیم روسیه برای انتقال سامانه اس300 به ایران تأثیری بر اتحاد گروه 1+5 ندارد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در واکنش به تصمیم اخیر رئیس‌جمهور روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس300 به ایران، گفت: ما به روشنی مشخص کرده‌ایم که نگرانی‌هایی درباره نیت روسیه برای لغو ممنوعیت انتقال این سامانه به ایران داریم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادامه داد: ما پیش از این مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم اما من فکر می‌کنم که روسیه به دلیل مسأله مالی دست به این کار زده است.

هارف اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید اقتصاد روسیه تحت فشارهای زیادی قرار دارد و برخی کارشناسان می‌گویند که این کشور به دلیل پول و شرایط اقتصادی که با آن روبروست تصمیم به فروش اس300 به ایران گرفته است.

وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور روسیه، گفت: ما با این حرف پوتین که گفته است انتظار نمی‌رود تحویل اس300 بر اتحاد گروه 1+5 در اتاق مذاکره تأثیر بگذارد موافقیم و قویاً به آن اعتقاد داریم.

رئیس جمهور روسیه علاوه بر این گفته بود یکی از دلایل لغو ممنوعیت تحویل اس300 انعطافی است که ایران در مذاکرات هسته‌ای از خود نشان داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات، تصریح کرد: ما در مذاکرات خواسته‌هایی داریم که در تفاهم لوزان و پارامترهای ذکر شده در آن به آنها دست پیدا کرده‌ایم که عبارتند از سانتریفیوژها، آبشارها، ذخیره اورانیوم و تحقیق و توسعه. همه آنها مربوط به خواسته‌های ماست.

هارف تأکید کرد: این چیزی است که ما روی آن متمرکز هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم ماهیت دفاعی سامانه اس300 آمریکا نسبت به این موضوع نگران است، گفت: ما بر این باوریم که فروش این سلاح ها در حال حاضر ایده خوبی نبوده است. به ویژه این‌که ما در حال ادامه مذاکرات هستیم.

هارف ادامه داد: ما مخالفت‌های خود را اعلام کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که زمان مناسبی برای آن نبوده است. یکی از دلایل آن این است که ما درحال حاضر به سختی در حال مذاکره با ایران برای حصول یک توافق هسته‌ای هستیم و اکنون زمان خوبی برای این اقدام نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با این حال تأکید کرد که تحویل اس300 بر اتحاد گروه 1+5 تأثیری ندارد.

هارف همچنین درباره احتمال دیدار مذاکره کنندگان در نیویورک در اواخر ماه جاری بیان کرد: ما هنوز از این مسأله اطمینان نداریم اما همان‌طور که می‌دانید اتحادیه اروپا اعلام کرد که مدیران سیاسی هفته آینده در وین دیدار خواهند کرد.

وی افزود: انتظار می‌رود مدیران سیاسی گروه 1+5 نشستی مقدماتی با اتحادیه اروپا و ایران داشته باشند که احتمالاً اواخر هفته برگزار شود.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه باز هم سرپرستی تیم مذاکره کننده را به عهده خواهد داشت و تعدادی از کارشناسان نیز وی را همراهی می‌کنند.

هارف درباره زمانبندی لغو تحریم‌ها علیه تهران طبق بیانیه ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس،‌ گفت: تحریم‌ها همان‌گونه که صحبت کرده‌ایم ابتدا تعلیق و سپس لغو می‌شوند. چون قوانین آمریکا این طور ایجاب می‌کند که تحریم‌های آمریکا ابتدا لغو شوند و سپس بعد از مدتی ما از کنگره خواهیم خواست تحریم‌هایی را که وضع کرده لغو کند.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران از زمان انتشار این بیانیه در روز 13 فروردین‌ماه همواره تاکید کرده‌اند که قطعنامه‌های سازمان ملل و تحریم‌ها علیه ایران به محض اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای لغو خواهند شد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: غربی ها درباره نحوه رفع تحریم ها سوء تفاهمات زیادی را ایجاد کردند و سعی کردند بگویند اول تعلیق می شود و مرحله بندی است و تبلیغاتی ایجاد کردند اما بیانیه مشترکی که خانم موگرینی و آقای ظریف خواندند خیلی گویا بود.

وی تاکید کرد: تمامی تحریم های اقتصادی و مالی و تمامی قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق نامه لغو خواهد شد و این توافق کاملا وجود دارد و راه حلی است که به آن رسیدیم

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =