ایسنا نوشت:

با وجود اینکه بیش از دو هفته از عملیات ارتش عراق برای بازپس‌گیری استان الانبار می‌گذرد اما این نیروها بخش‌های زیادی از استان را از آغاز عملیات تاکنون از دست داده‌اند و با متحمل شکست‌هایی در نقاط استراتژیک دیگری از جمله پالایشگاه بیجی نیز شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، شهر رمادی مرکز استان الانبار بزرگترین استان عراق از 4 محور در محاصره داعش قرار گرفته و بخش‌هایی از این شهر نیز در شرق و شمال شرقی به تازگی به کنترل این نیروها در آمده است.

به گفته ساکنان محلی تسلط داعش بر محله‌های رمادی به شکل سریالی ادامه دارد و روز پنجشنبه این نیروها توانستند مناطق تازه‌ای را در این شهر به کنترل خود درآورند که موجب فرار تعداد زیادی از ساکنان رمادی شده است.

داعش هم‌اکنون مناطق مهم بوغانم، بوسوده، بومحل و الصوفیه را که از مهمترین محله‌های این شهر محسوب می‌شوند، در کنترل دارد و نیروهای دولتی را مجبور کرده تا از این مناطق عقب‌نشینی کنند.

نیروهای عراقی مناطق دیگری از استان الانبار را نیز به تازگی از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد ارتش و نیروهای وابسته به عشایر این استان که از سلاح و تجهیزات کافی و نیز تجربه لازم برخوردار نیستند، توانایی رویایی با داعش در این منطقه بیابانی را ندارند.

الانبار خواستگاه اصلی داعش در عراق و حتی سوریه محسوب می‌شود. شکل‌گیری این گروه در الانبار بوده و از آنجا به سایر مناطق از جمله سوریه منتشر شده است.

عقب‌نشینی‌های نیروهای عشایری و ارتش عراق دلایل مختلفی دارد اما گفته می‌شود که کوتاهی دولت بغداد در تجهیز عشایر سنی الانبار به سلاح و نیز تمایل برخی از عشایر این استان به همکاری با داعش باعث شده که دولت نتواند موفقیت‌هایی را که در استان صلاح‌الدین به دست آورده در الانبار تکرار کند.

همزمان نیروهای داعش که از چند روز پیش وارد پالایشگاه بیجی، بزرگترین پالایشگاه نفت عراق شده‌اند درگیری‌ با نیروهای دولتی و شبه نظامیان محلی را به شدت ادامه می‌دهند و توانسته‌اند بخش‌های دیگری از این پالایشگاه را به کنترل در آورند.

داعش هم‌اکنون بخش‌های حیاتی از پالایشگاه بیجی که در استان صلاح‌الدین واقع است را در اختیار دارد و تلاش می‌کند تا کنترل تمامی این پالایشگاه و یگان‌هایی از ارتش عراق که در اطراف این پالایشگاه مستقر هستند را به دست بگیرد.

پیشروی‌های داعش در حالی ادامه داد که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا سفر کرده و تلاش دارد تا حمایت بیشتر این کشور در رویارویی با داعش را به دست آورد. گفته می‌شود العبادی تلاش می‌کند مسوولان کاخ سفید را راضی کند تا پهپادهای هجومی در اختیار عراق قرار دهد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =