بررسی ها نشان می دهد سوددهی بازارهای مالی طی یک هفته گذشته غیرقابل پیش بینی شده است.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، درحالي که رايزني ها براي تعيين نرخ سود بانکي همچنان ادامه دارد، بازارهاي مالي به انتظار تعيين تکليف نرخ سود نشسته اند.

هفته گذشته با اظهارنظرهاي تند رئيس بانک ملي عليه بانک مرکزي و واکنش معاون بانک مرکزي عليه رئيس بانک ملي به پايان رسيد. اما در ميان منازعات مديران بانکي کشور، بازارهاي مالي چشم به مذاکرات شوراي پول و اعتبار دوخته بودند. در صورتي که نرخ سود بانکي طي روزهاي آينده تعيين شود و اين عدد از نرخ 22 درصدي کنوني پايين تر باشد، احتمال خروج بخشي از سرمايه ها از بانک ها وجود دارد. حامد واحدي عضو هيات نمايندگان اتاق ايران در اين مورد به خبرآنلاين مي گويد:« نکته مهم اين است که سرمايه ها پس از خروج از بانک ها مثلا به سمت بورس نمي روند. اين سرمايه ها جذب بازارهاي مانند سکه و ارز مي شوند. از طرف ديگر در صورتي که نرخ بهره به اندازه اي تعيين شود که بانک ها از پرداخت وام سودي بدست نياورند، احتمال اينکه راه دريافت تسهيلات براي توليد سخت تر شود، وجود دارد.»

با اين حال بازارهاي مالي طي يک هفته گذشته حتي در روزهاي تعيين تکليف نرخ بهره هم روند صعودي را طي کردند. بازار طلا و ارز در هفته ای که بورس وضعیت مناسبی نداشت، با رشد قیمت همراه شد تا دلار و انواع مسکوکات نوسانات خود را در مدار صعودی دنبال کنند. به اين ترتيب سرمايه گذاري برروي طلا و ارز طي يک هفته گذشته سود به همراه داشت. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که هفته پس از مذاکرات هسته اي تمامي بازارهاي مالي ايران مسير نزولي را پيش گرفته بودند.

پیش از آغاز هفته جدید، قیمت دلار 3 هزار و 290 تومان بود. در طول هفته گذشته ابتدا دلار تا 3 هزار و 360  تومان بالا رفت، سپس به 3 هزار و 40 تومان رسید تا هفته با همین قیمت به پایان برسد.

این آمار نشان می دهد که هر دلار آمریکا با افزایش 50 تومانی مواجه شده است که بازدهی 1.5 درصدی را اثبات می کند.

با این حساب سرمایه گذاری 10 میلیون تومانی در این بازار سود 150 هزار تومانی را در طول یک هفته به همراه داشته است.

در بازار سکه نیز قیمت ها افزایش یافت. در این هفته هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت 951 هزار تومان فعالیت را آغاز کرد اما روز گذشته قیمت سکه در بازار تهران به 968 هزار تومان رسید. تا افزایش 17 هزار تومانی در این کالای سرمایه ای رقم خورده باشد.

این ارقام نشان می دهد که بازدهی 1.7 درصدی در بازار سکه به دست آمده است و دارندگان آن در طول هفته گذشته به این میزان سود کرده اند.

در این هفته بازار سرمایه زیان 3.6 درصدی بر جای گذاشت تا سودده ترین بازار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت بازار سکه بوده باشد.

پيش از اين فعالان بازار رشد تا مرز 80 هزار واحدي را براي شاخص بورس پيش بيني کرده بودند. کارشناسان بازار اعلام کرده بودند که کاهش شاخص بورس به دليل عرضه سهام شرکت هاي پتروشيمي صورت گرفته است. با اين حال حتي پس از عرضه سهام اين شرکت ها، همچنان بورس روند نزولي را حفظ کرد. فعالان بازار انتظار دارند، انتشار خبر رشد اقتصادي 5 درصدي طي سال 94 کمي به شرايط بورس کمک کند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    2 0
    این حساب و کتابی که شما برای منافع سرمایه گذاران در بازار سکه و ارز میکنید برای خودتان خوب است. زیرا همواره بین قیمت خرید و فروش دلالان و صرافیها آنقدر تفاوت وجود دارد که حتی اگر قیمت دلار 50 تومان و یا سکه 10 هزار تومان افزایش یابد، سرمایه گذار ی که قبلا اقدام به خرید کرده، حالا بخواهد بفروشد، چیزی بدست نمی‏ آورد. و یر به یر میشود.