سایت صدای اقتصاد نوشت:

تعداد 21 ناشر بورسی در رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، از نظر کیفیت افشا و اطلاع ‌رسانی به موقع و مناسب برای دوره دوازده‌ماهه منتهی به 29/12/93 امتیاز نهایی 96 و بالاتر را کسب کردند.

بر اساس اطلاعیه منتشره اداره نظارت بر ناشران بورسی، رتبه‌بندی کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، به تفکیک  بازار اول، بازار دوم، شرکت های هلدینگ، شرکت های سرمایه گذاری بر اساس امتیاز به موقع بودن و قابلیت اتکا اعلام شده است.

در این گزارش از کلیه 294 شرکت در دوره دوازده ماهه منتهی به 29/12/93 ( بدون لحاظ شرکت های سرمایه گذاری)،  21 شرکت  نیروکلر، سیمان سپاهان، پتروشیمی شیراز، بانک انصار، آبادگران، پارس سرام، سپنتا، بانک کارآفرین ، شرکت شکر، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، گروه بهمن، قند پیرانشهر، ایران ارقام، سیمان خزر، فنرسازی خاور، نوش مازندران، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، داده پردازی، پارس سویچ و گلتاش امتیاز نهایی 96 و بالاتر را کسب کردند. همچنین امتیاز نهایی 239 شرکت بین 50 الی 95 و  امتیاز نهایی 34 ناشر بورسی زیر 50 بوده است.

براساس این گزارش، مقایسه دوره دوازده‌ماهه منتهی به 29/12/93 نسبت به دوره دوازده‌ماهه منتهی به 30/09/92 نشان می دهد 159 شرکت با افزایش امتیاز نهایی، 100 شرکت با کاهش امتیاز نهایی مواجه شده و 35 شرکت بدون تغییر بوده اند.

این در حالی است که در مجموعه شرکت های سرمایه گذاری 2 شرکت با افزایش امتیار نهایی، 3 شرکت با کاهش امتیاز نهایی همراه بوده و 9 شرکت تغییر نداشتند.

 بر اساس این اطلاعیه امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است.

معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

همچنین میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات ذکر شده است.

یادآوری می شود از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، لذا امتیاز مربوط به این شرکت ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار می گیرد و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    0 0
    خدا را شکر که لااقل شرکتهای دارویی را الکی شفاف اعلام نکردند.