خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

روزنامه رای الیوم نوشت عربستان ، برای خروج از بحران یمن می تواند مصر و الجزایر را میانجی کند.
روزنامه رای الیوم چاپ لندن دراینترنت ،‌ در مقاله امروز خود تحت عنوان «‌ عربستان نیازمند خروج آبرومندانه از بحران یمن است» به قلم ضیف حمزه ضیف نوشت مخالفت پارلمان پاکستان با درخواست عربستان برای مشارکت در حمله زمینی به یمن ، ریاض را در شرایط فوق العاده سختی قرار داده است. چون عربستان گمان نمی کرد نواز شریف بخواهد به نمایندگان ملتش متوسل شود تا راه خروج امنی برای او ایجاد کنند . نواز شریف از ترس این که ارتش پاکستان درگیر جنگی در خارج از مرزهای این کشور شود و وی مجبور شود با خانواده سربازانی که هیزم جنگ عربستان علیه یمن خواهند شد مواجه شود به پارلمان متوسل شده است . با کنار کشیدن پاکستانیها از حمله زمینی ،‌چشمها متوجه ارتش مصر شده است تا هم سپری برای برنامه های عربستان باشند و هم راه خروج آبرومندانه ای برای عربستان ایجاد شود. نویسنده می افزاید این روزها هم عربستانیها در تنگنا قرار دارند و هم مصریها. عربستانیها بیم آن دارند درخواست رسمیشان با مخالفت قاهره مواجه شود و مواجه شدن دیپلماسی عربستان با دو مخالفت یعنی مخالفت رسمی پاکستان و مخالفت احتمالی مصر به فرصتهای بهبود موقعیت عربستان در خارج از کشور لطمه بزند. مصریها هم از یک طرف نگران پیامدهای اعزام نیرو به خارج و تاثیر آن بر اوضاع داخلی خود هستند و از سوی دیگر بیم آن را دارند که مهمترین حامی مالی خود را از دست بدهند.
پیشتر عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر ،‌ با گروه انصارالله یمن ، توافقنامه محرمانه ای امضاء کرده است مبنی بر این که ،‌ این گروه حاکمیت مصر را بر تنگه باب المندب به رسمیت بشناسند و در مقابل قاهره هم این گروه را به رسمیت بشناسد. به همین خاطر سیسی ، حتی بعد از ائتلاف با عربستان با گروه انصارالله بیگانه نخواهد بود. در این راستا انتظار می رود عربستان،‌ مصر را رسما میانجی خود و گروه حوثی کند تا جنگ میانشان خاتمه یابد .
هرگونه احتمالی در خصوص بحران یمن مطرح است ولی نکته مهم این است که توسل به زور در نهایت چیزی به جز برانگیختن احساس انتقام به ارمغان نخواهد آورد و کنار آمدن با این احساسات در آینده مشکل خواهد بود . برای ورود به مذاکرات جدید نیازمند به یک میانجی همسایه یعنی مصر و یک میانجی سیاسی یعنی الجزایر است تا به عنوان ناظر بر نحوه اجرای مفاد توافق نظارت کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =