معاون سیاسی وزیر کشور گفت: با توجه به اینکه دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ۷ اسفند امسال برگزار می‌شود کاندیدای انتخاباتی تا ۲۸ خرداد می‌توانند از سمت دولتی استعفا دهند.

محمدحسین مقیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه هفتم اسفند ماه شاهد برگزاری انتخابات در کشور هستیم اظهار داشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند در کشور برگزار می‌شود که وزارت کشور به عنوان مجری این انتخابات آمادگی کامل برای برگزاری آن دارد.

 

فکت شیتی که یک نماینده مجلس منتشر کرد

نوبخت سخنگوی دولت نیز در جمع خبرنگاران در واکنش به این خواسته نمایندگان مجلس با تکرار گفته‌های علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «فکت‌شیت ما همانی است که اعضای تیم هسته‌ای‌مان اعلام کرده‌اند و اگر نیاز باشد ‌مکتوب نیز منتشر خواهد شد‌». 

حال بعد از چند روز کشمکش و درخواست نمایندگان برای انتشار گزاره برگ ایرانی، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی «گزاره برگ» (فکت شیت) اصلاحی بر بیانیه لوزان را منتشر کرده است.

نگاهی اجمالی به این گزاره برگ ایرانی که توسط این نماینده منتشر است و مقایسه آن با فکت شیت امریکایی نشان می‌دهد ‌گزاره برگ ارائه شده توسط این نماینده هیچ شباهتی به یک گزاره برگ ندارد، بلکه بیشتر به یک توصیه نامه و دستورکار مذاکراتی شبیه است. 

نظر ولایتی درباره قطعنامه علیه حوثی ها

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همزمانی لغو تمامی تحریم‌ها با محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد تاکید ماست.

وی درباره قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با تحریم تسلیحاتی یمن، گفت: این یک قطعنامه یک جانبه و ظالمانه‌ای بود که در شورای امنیت انجام شد، زیرا این مردم بی‌گناه و غیرنظامی هستند که آثار سوء بمباران‌های وحشیانه عربستان را تحمل می‌کنند و به هیچ‌وجه عادلانه نیست. در حقیقت با تصویب این قطعنامه به متجاوز جایزه دادند، یعنی به هیچ عنوان حتی غیرمستقیم اشاره‌ای به این نشد که نباید مردم بی‌گناه یمن مورد حمله وحشیانه هواپیماهای سعودی قرار گیرند.

حوثی ها برای مقابله با عربستان  چه امکاناتی دارند؟

سيدسلمان صفوي، رئيس مرکز بين‌المللي مطالعات صلح و مولف کتاب «ديپلماسي و امنيت در خاورميانه بزرگ» در گفت وگویی درباره  وضعیت یمن به نکات جالبی اشاره کرد. وی گفت:irلازم است اول انتقاد کنم از اصطلاح حوثي‌ها. غربي‌ها در رسانه هايشان گروه تروريستي تکفيري‌هاي سوريه و عراق را به نام داعش يا معادل انگليسي آن «ايسيس» مي‌خوانند و در مقابل انتقاد ما مي‌گويند؛ اين اسم اين گروه است و لذا ما اسم خود خوانده آنها را به‌کار مي‌گيريم. اما در مورد يمن جنبش انصارالله به رهبري عبدالملک حوثي را که صداي ملت يمن است، شورشيان يمن مي‌خوانند. مثلا بي.بي.سي را نگاه کنيد که از نام بردن جنبش انصارالله يا حداقل زيدي‌هاي يمن اجتناب مي‌کند. لذا ما نبايد اصطلاح حوثي‌ها را به‌کار ببريم، بلکه بايد جنبش انصارالله يا جنبش آزادي ملت يمن ذکر کنيم. اما راجع به توانايي ملت يمن و جنبش انصارالله براي پاسخ به تجاوز آل سعود بايد بگويم اولا شرايط جغرافيايي يمن به نفع آزاديخواهان و عليه متجاوزان است. دوم نيز به‌دليل گستردگي مرزهاي يمن و سعودي، آزاديخواهان يمن قدرت مانور وسيع براي انتخاب نقاط تهاجم و ضد حمله به داخل خاک سعودي را دارند، اضافه بر دو مورد فوق، آنها مجهز به موشک‌هاي کوتاه برد و ميان برد و اسکاد هستند که مي‌توانند اهداف حساس را داخل خاک سعودي منهدم کنند و کشتي‌هاي متجاوزان را نيز به قعر دريا بفرستند. خودداري آزاديخواهان براي استفاده از اين امکانات بخصوص حمله به کشتي‌ها دلايل سياسي دارد که در صورت ادامه وضع فعلي بي شک آنها از توان موشکي خود استفاده مي‌کنند. مصر بايد از اعزام کشتي براي مقابله با يمن اجتناب کند وگرنه خسارت عظيمي خواهد ديد.

واکنش هاشمی به حاشیه ها درباره سخنانش

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به انتقاد رسانه‌ها نسبت به سخنرانی‌اش در همایش بانوی انقلاب گفت: این حرف‌ها را سابق هم گفته بودم.


وی در بخش دیگری از سخنان خویش و در پاسخ به نگرانی یکی از سرداران در خصوص موج جدید هجمه رسانه‌ای علیه ایشان، گفت: نگران این هجمه نیستم و همه‌ این حرف‌ها را سابق نیز گفته بودم، اما جریان‌های افراطی در این شرایط احساس نگرانی بیشتری می‌کنند.

نباید درباره توافق هسته ای ذوق زده شویم

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در یک مصاحبه سه ساعته به بسیاری از ابهامات ما درباره مذاکرات پاسخ گفت.

آنچنان که در بخش اول مصاحبه با  رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کار‌شناسی - گذشت، بخش عمده ای از قسمت دوم نیز به بررسی جزئیات ادعاهای آمریکا و کسب روایت ایرانی درباره آنها گذشته است. او در این مصاحبه با بیان اینکه « نباید ذوق‌زده شویم» و تأکید بر اینکه هنوز تفاهم نهایی نشده و به راه حل‌ها دست یافته ایم، خاطر نشان کرد « دستاوردهای لوزان حاصل مقاومت ملت است».

مخالفت موتلفه با پذیرش پروتکل الحاقی

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: پذیرش پروتکل الحاقی به دشمنان اجازه می دهد که حتی در تجهیزات نظامی ما سرک بکشند و لذا با پذیرش آن مخالفیم.

محمدنبی حبیبی روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ که در تالار اجتماعات مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد به بیان موضع حزب مؤتلفه درمورد بیانیه لوزان پرداخت و اظهار داشت: بیانیه لوزان صرفا یک بیانیه مطبوعاتی است که به صورت حقوقی نمی تواند الزام آور باشد.

اردوغان پیامی نیاورده بود

وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه آقای اردوغان پیش از سفر به تهران دیداری با آقای محمد بن نایف داشتند و برخی از رسانه‌ها مدعی شدند رئیس جمهور ترکیه پیامی را از جانب عربستان سعودی برای تهران آورده است. آیا پیامی در کار بود؟، گفت:خیر. آقای اردوغان دیدگاه‌های خود را که بعد از مشورت با آقای محمد بن نایف به آن رسیده بود را در تهران مطرح کرد و ما هم طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران را در همان دیدار مطرح کردیم که طرح معقول، متین و منطقی است. ما معتقدیم پیش شرط گذاشتن در شرایط کنونی فقط به طولانی کردن بحران منتج می‌شود. باید همه بدون پیش شرط در درجه اول آتش‌بس را بپذیرند و حملات را متوقف کنند و اجازه دهند کمک‌های انسانی راهی این سرزمین شود و با مذاکره به شکل‌گیری یک حکومت فراگیر کمک کنند. حکومت فراگیری که حتما هم باید با تمام کشورهای منطقه رابطه خوبی داشته باشد. این راهکاری است که در نهایت به سود همه خواهد بود. یقین داشته باشید جنگ هر چه بیشتر ادامه پیدا کند و بمباران‌های هوایی استمرار داشته باشد، نه تنها تاثیر نظامی بر روی زمین نخواهد داشت، بلکه فقط تنها تاثیرش ایجاد نفرت برای مردم نسبت به کسانی است که آنها را بمباران می‌کنند. در نتیجه به نفع خود حکمرانان عربستان سعودی و مردم این کشور است که هر چه سریعتر این اقدامات را متوقف کنند.

 

17212

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409377