تحلیل اسوشیتدپرس از اختلاف در اظهارات مقامات ایران و آمریکا

ایسنا نوشت:

آسوشیتدپرس گزارش داد: اختلاف در اظهار نظر مقامات ایران و آمریکا در خصوص تفاهم به دست آمده در لوزان نشان می‌دهد تا ضرب الاجل 30 ژوئن کار سختی در پیش است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان که مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 خود را برای آغاز نگارش متن یک توافق هسته‌ای نهایی آماده می‌کنند اختلاف در بیانیه‌های ایران و آمریکا در خصوص پارامترهای کلیدی تفاهم حاصل شده در لوزان سوییس نشان می‌دهد این مذاکره کنندگان کار سختی در پیش دارند.

هرچند شش قدرت جهانی هنوز پای میز مذاکره در حال رایزنی هستند مذاکره اصلی میان ایران و آمریکا در حال ادامه است و انتظار می‌رود دور بعدی این مذاکرات هفته آینده ابتدا با نشست کارشناسان آغاز شود.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود به بیانیه‌هایی که ایران و آمریکا هر یک به طور جداگانه در مورد مذاکرات اخیر در لوزان اشاره کرده‌اند پرداخته و اختلاف میان این دو را این‌گونه توصیف کرده است:

آن چه ایران و آمریکا روی آن اتفاق نظر دارند

ایران تعداد سانتریفیوژهای فعال خود را تقریبا به نصف کاهش خواهد داد. بنابراین ایران حدود 5 هزار سانتریفیوژ در اختیار خواهد داشت که می‌تواند از طریق آن‌ها غنی سازی انجام دهد. هم‌چنین ایران هزار سانتریفیوژ دیگر برای تحقیق و توسعه استفاده خواهد کرد.

ایران راکتور آب سنگین اراک را باز طراحی خواهد کرد به طوری که حجم تولید پلوتونیوم آن به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

ایران غنی‌سازی در تاسیسات زیرزمینی فردو را متوقف خواهد کرد و این تاسیسات به یک مرکز فنی و تحقیقاتی تبدیل خواهد شد.

مواردی که ایران و آمریکا در آن اختلاف نظر دارند

- تحریم‌ها

آمریکایی‌ها می‌گویند که تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی و تایید کند تهران به تعهداتش طبق توافق نهایی پایبند بوده است به حالت تعلیق در خواهند آمد. آن‌ها هم‌چنین می‌گویند که این تحریم‌ها در صورتی که ایران تعهداتش را به صورت جدی نقض کند به جای خود بازگردانده خواهند شد.

بن رودز، مشاور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حوزه سیاست خارجی می گوید که لغو تحریم‌ها به صورت مرحله‌یی و در طول زمان خواهد بود.

ایرانی‌ها می‌گویند که تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به محض آن که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به مرحله اجرا در آمد فوری لغو خواهند شد.

قدرت‌های جهانی متعهد شدند که تحریم جدیدی علیه ایران صادر نکنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آیت‌الله خامنه‌ای رهبری ایران تاکید دارد که تحریم‌ها علیه این کشور باید فوری و پس از حصول یک توافق هسته‌ای نهایی به طور کامل لغو شود.

- راستی‌آزمایی

آمریکایی‌ها می‌گویند که ایران پذیرفته است به آژانس بین‌المللی اتمی اجازه دسترسی به هر جایی از این کشور به منظور تحقیقات درباره سایت‌های مورد نظرش را داده است. ایران به طور دائمی اجرای پروتکل الحاقی که سخت‌ترین ابزار نظارت و بازرسی آژانس محسوب می‌شود را پذیرفته است.

تهران هم‌چنین موافقت کرده است که به آژانس اجازه استفاده از به‌روزترین و مدرن‌ترین ابزار نظارتی برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بدهد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا منظور از این بخش را ابزارهای فنی شامل دوربین توصیف کرد.

اما ایرانی‌ها می گویند که تهران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و برای یک مدت محدود پذیرفته است و پارلمان ایران احتمالا در آینده این پروتکل را امضا خواهد کرد.

رهبری ایران هم‌چنین تاکید می‌کند که سایت‌های نظامی در دسترس خارجی‌ها قرار ندارند و مورد بازبینی قرار نمی‌گیرند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز می‌گوید که کشورش در یک توافق جدید اجازه ورود دوربین‌ها به تاسیسات هسته‌ای‌اش را نمی‌دهد که منظور وی احتمالا مدل‌های جدیدتر این دوربین‌هاست.

 

29503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =