۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۵

ایسنا نوشت:

رئیس جمهوری ترکیه صحبت‌های رهبر کاتولیک‌های جهان را درباره قتل عام ارامنه در سال 1915 توسط ترک‌های عثمانی محکوم کرد و به وی هشدار داد که نباید یکبار دیگر چنین صحبت‌هایی را درباره نسل کشی ارامنه به زبان بیاورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان نخستین مقام ارشد مذهبی کلیسای کاتولیک محسوب می‌شود که علنا قتل عام 5 / 1 میلیون ارامنه توسط ترک‌های عثمانی را نسل کشی اعلام کرد؛ صحبت‌هایی که باعث تنش دیپلماتیک با ترکیه شده است و همین اقدام باعث شد تا دولت آنکارا فرستاده واتیکان را احضار کند و فرستاده دولت ترکیه به واتیکان نیز به این کشور فراخوانده شد.

مسلمانان ترکیه با این مساله موافقند که ارامنه مسیحی در جریان درگیری با سربازان عثمانی که در 15 آوریل 1915 آغاز شد، کشته شدند؛ زمانی که ارامنه تحت حکومت امپراتوری عثمانی زندگی می‌کردند اما دولت ترکیه با کشته شدن 5 / 1 میلیون ارامنه مسیحی توسط ترک‌های عثمانی که از جانب مجامع بین‌المللی نسل کشی خوانده می‌شود، مخالف هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در جریان خطابه‌ای برای یک گروه اقتصادی و تجاری گفت: ما اجازه نمی‌دهیم که رخدادهای تاریخی مفهوم خود را از دست داده و به عنوان ابزاری علیه کمپین علیه کشور ما مورد استفاده قرار گیرند بنابراین من سخنان پاپ را درباره اینکه او قتل عام ارامنه را به دست ترک‌های عثمانی نسل کشی‌ خواند، محکوم می‌کنم و به او هشدار می‌دهم تا بار دیگر چنین اشتباهاتی را تکرار نکند.

در حالی که سیاستمداران ترکیه و هم اکنون اردوغان مکررا مورد انتقاد پاپ قرار گرفته‌اند برخی از عوام ترکیه این تنش سیاسی را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند.

اظهارنظرهای اردوغان احتمالا بر این مساله متمرکز می‌شد که آیا ایالات متحده در نهایت باید از واژه نسل کشی برای کشتار ارامنه استفاده کند یا خیر. علی رغم بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا که از این واژه استفاده می‌کنند واشنگتن از به کار بردن واژه نسل کشی امتناع می‌کند و به قانونگذارانش نیز هشدار داده که در صورتی که استفاده از این واژه مورد تصویب قرار گیرد آنکارا همکاری نظامی خود را با آمریکا و ناتو قطع می‌کند.

پاپ فرانسیس روز دوشنبه و در مراسم یادبود کشتار ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در سال 1915 از واژه نسل کشی استفاده کرد و در خطابه‌ای گفت: امروز پیام کلیسا همان پیام و راه ترغیب مسیحیت و راه صراحت است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =