سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا مرضیه افخم در خصوص تصویب طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما در مذاکرات و توافق جامع احتمالی با دولت‌ها سر و کار داریم و هر تعهدی بر عهده دولت‌هاست. در رابطه با آمریکا هم با دولت این کشور طرف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی انتشار گزارش ستاد حقوق بشر مبنی بر این که تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی یک اقدام شخصی نبوده بلکه سیستماتیک بوده است گفت: در این باره دیدگاهها و نظرات مختلفی مطرح می‌شود. بنده بنا ندارم که به صراحت اعلام کنم که این اقدام شخصی یا سیستماتیک بوده است. آنچه که مهم است این است که دولت سعودی به این مساله رسیدگی کند و عاملین این موضوع ناخوشایند بر اساس قوانین خود آنها مجازات شوند.

وی ادامه داد: این خواسته‌ ایران است که به صراحت اعلام کرده پیگیری‌های سیاسی در این باره انجام شده است. ما خواسته‌ خود را از طریق سفارت عربستان در تهران و سفارت خود در عربستان سعودی به مقامات عالیرتبه‌ سعودی اعلام کردیم ، موضوع در دست پیگیری است.

افخم درباره‌ تعلیق سفرهای حج عمره در اعتراض به این اقدام گفت: افکار عمومی ایران حتی افکار عمومی جهان و مسلمانان و هر کسی که به سفر حج می‌رود نسبت به مساله تعرض به دو نوجوان ایرانی و نسبت به شرایط به وجود آمده حساس هستند.

وی با اشاره به انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان سعودی مبنی بر پیگیری این موضوع و اتخاذ اشد مجازات برای عاملان این اتفاق گفت: امیدوار هستیم که پیگیری‌ها هر چه سریعتر باشد و دولت عربستان باحساسیت و فوریت این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به صدور حکم متناسب با این جرم اقدام کند.

وی درباره اخبار منشر شده مبنی بر انتصابش به عنوان سفیر گفت: این خبر را بنده هم دیدم اما رسانه‌ها توجه کنند که کلیه اخبار باید از منابع موثق باشد و هرگونه انتصاب بعد از طی مراحل خاص و لازم اعلام می‌شود.

افخم افزود: ما هیچ وقت نسبت به خبرپراکنی‌ها واکنش نشان ندادیم چه درباره مسایل دیگر و چه درباره شخص بنده باشد.

افخم در رابطه با سفر خبرنگار یک روزنامه‌ رژیم صهیونیستی در چارچوب یک سفر توریستی و انتشار گزارشی درباره‌ ایران از سوی وی گفت: فرد مورد اشاره خبرنگار نبوده و روادید خبری نداشته است . او مطابق مقررات و درخواست سفر به ایران و در قالب یک تور و با گذرنامه‌ آمریکایی سفر داشته و در ایران هم کار خبری انجام نداده است. اگر او استفاده کرده و درباره‌ سفرش به ایران گزارشی را منتشر کرده است بحث دیگری است.

وی همچنین درباره‌ آخرین تحولات مربوط به بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و انگلستان گفت: گفت‌وگوها در حال انجام است و کاردارهای ترددی در رفت و آمد هستند. کاردار ترددی ایران تعاملاتی را برای صدور روادید و ارائه تسهیلات در این رابطه داشته است. در عین حال مذاکراتی هم در جریان است تا امکان بازگشایی سفارت‌خانه‌ها فراهم شود و هر زمان که مناسب باشد و کارها در روال خود به نتیجه برسد این کار انجام خواهد شد و این نیازمند مذاکرات کارشناسی و رفع موانع است در عین حال مسیر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها تدریجی صورت می‌گیرد.

وی همچنین در ادامه درباره‌ مذاکرات ایران و آژانس که امروز در تهران برگزار می‌شود با اشاره به تفاهم ایران و آژانس برای پاسخ به ابهامات و سوالات باقی‌مانده گفت: بر اساس آن تفاهم یکسری موضوعات در چارچوب در یک جدول کاری مورد بررسی قرار گرفت و مرحله به مرحله مورد بحث قرار گرفت و گفت‌و وهای امروز درباره‌ دو موضوع باقی‌مانده از مرحله سوم همکاری‌هاست.

افخم گفت: مسیر همکاری ایران و آژانس مسیر مبتنی بر همکاری و شفاف‌سازی است و جمهوری اسلامی در این مسیر همکاری خوبی داشته است و از 18 مورد تعداد زیادی حل و فصل شده و اراده ما مبتنی بر همکاری است و ارائه دسترسی‌های مجاز و مقررات سازمان است. ما فکر می‌کنیم آژانس هم به تدریج به این مساله خواهد رسید که ایران هیچ گونه انحرافی از مسیر صلح آمیز برنامه‌ هسته‌ای نداشته است و امیدواریم در تداوم این سفرها مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود. بازدید از سایت مریوان و انتشار مقاله‌ای در رابطه با محاسبات نوترونی دو موضوعی است که در مذاکرات امروز مورد بحث است.

وی در رابطه با قطعنامه‌ صادر شده در شورای امنیت در مورد یمن گفت: ما انتظار داشتیم قطعنامه شورای امنیت به مساله‌ حملاتی که زیر ساخت‌ها و مردم بیگناه را مورد هدف قرار داده است می‌پرداخت. اما این مساله‌ مهم نادیده گرفته شد و انتظار می رود مسائل یمن واقع‌بینانه و مبتنی بر واقعیات دنبال شود.

وی ادامه داد: بحران یمن راه حل نظامی ندارد و تنها راه حلش سیاسی است و باید شرایط گفت‌وگو میان گروه‌ها و شخصیت‌ها و احزاب فراهم شود و در همین چارچوب ایران طرح 4 ماده‌ای را ارائه کرده است و این طرح با بحث توقف حملات شروع می‌شود و خواهان ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن است و در آن خواهان انجام گفت‌وگوها هستیم که شرایط به سمت شکل گیری یک دولت وحدت ملی حرکت کند.

افخم گفت: راه حل سیاسی اقدامی است که باید همه طرف‌ها به طور جدی آن را پیگیری کنند و شرایط را برای گفت‌و‌گو در رابطه با یمن فراهم کنند. هر چه طرفها بر راه حل نظامی اصرار کنند جز پیچیده کردن مساله و کشتار مردم بی‌گناه فایده‌ای نخواهد داشت. روز سه شنبه نیز سفیر دائم ما در نیویورک نامه‌ای را مبتنی بر دیدگاه‌ها و خواست جمهوری اسلامی برای حل و فصل سیاسی یمن است به شورای امنیت ارائه کرد که در آن ارسال کمک‌های انسان دوستانه بخش مهمی از آن نامه است و خواستار فراهم شدن شرایط لازم و مناسب برای ارسال این کمک‌ها هستیم.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =