وزیرخارجه گفت: رهبری گفتند همانطور که آمریکاییها فکت شیت منتشر کردندشما هم دیدگاهایتان را بگویید، ما در گفتگوهایی این موارد را مطرح کردیم وتدوین مکتوب خلاصه ای از آن را هم در دستور کار قرار دادیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رهبر معظم انقلاب توصیه و دستوری مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی از بیانیه لوزان به وزارت امورخارجه داده اند یا خیر اظهار کرد: مقام معظم رهبری در واقع از ما خواستند که مردم را در جریان بگذاریم تا مردم خبر داشته باشند که چه گذشته است و دستور فرمودند با همه از جمله منتقدان و غیر منتقدان صحبت کنیم.

 

غذرخواهی غیر رسمی عربستان از ایران

حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت ارشاد عصر امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم ختم والده ابوترابی‌فرد که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره تعلیق سفر حج عمره اظهار داشت: پیرو دستور رئیس جمهور کمیته‌ای در وزارت ارشاد تشکیل شد که در نهایت به تعلیق سفر عمره مفرده ختم شد و از امروز همه پروازهای عمره به عربستان لغو شد و تا زمانی که دولت عربستان رسماً عذرخواهی نکند و هتاکان را به اشد مجازات نرساند، تعلیق عمره مفرده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عذرخواهی دولت عربستان به صورت شفاهی و غیر رسمی انجام شده است، گفت: ما تأکید کرده‌ایم این عذرخواهی باید از طریق مراجع رسمی و مبادی رسمی کشور انجام شود، در غیر این صورت تعلیق سفر حج عمره ادامه خواهد یافت.

اظهارات جلیلی درباره دوران مذاکراتش

جلیلی با بیان اینکه در سال 82 به دنبال گفت‌وگوها و توافقات در صدد تعطیل کردن کارخانه کیک زرد اصفهان بودند، افزود: به دنبال اعتمادسازی و اقداماتی از این نوع توافقی صورت گرفت تا داوطلبانه و به طور موقت فعالیت‌ها تعطیل شود.

وی با اظهار به اینکه برای بی‌اعتمادی خود شواهدی داریم، گفت: طبق توافقات سال 82 تعلیق فعالیت‌ها موقت و داوطلبانه بود، پس با هدف اعتمادسازی کارخانه کیک زرد اصفهان و غنی‌سازی تاسیسات نطنز به صورت موقت و داوطلبانه تعلیق شد که دو سال و نیم طول کشید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با نتیجه تلاش‌های ایران برای اعتمادسازی و رفتار طرف مقابل، گفت: در سال 1384 که تیم جدید برای شرکت در مذاکرات اعزام می‌شد، در نشست‌ها به طور روشن و صریح اعلام کردند که تعلیق موقت و داوطلبانه باید به تعطیلی تبدیل شده و بعد تاسیسات تخریب شود.


مبارزه با پولشویی در حال اجراست

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری عصر امروز در حاشیه مراسم ختم والده حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در جمع خبرنگاران درباره مبارزه با پول‌شویی، گفت: مبارزه با پول‌شویی در حال اجراست. قانون خوبی است و وزارت اقتصاد و دارایی به صورت جدی جلسات را برگزار می‌کند و بنده که عضو نیستم در این جلسات شرکت می‌کنم.
وی درباره موضوع پول‌های کثیف، افزود: این موضوع بحثی غیر از این دارد و مربوط به این نیست؛ آن موضوع قانون می‌خواهد و ما در قانون انتخابات به آن موضوع رسیدگی می‌کنیم.


عدد و رقم های تازه درباره سانتریفیوژ و سو مورد نیاز ایران


کمالوندی سخنگوی سازمان انرژِ اتمی  درباره تعداد سانتریفیوژها بیان کرد: شش هزار سانتریفیوژ را مورد توافق قرار دادیم که هزار سانتریفیوژ در فردو خواهد بود و فردو با همه تجهیزات، حفظ خواهد شد.
وی با بیان اینکه ما اعداد مورد نیاز را به رهبری داده‌ایم و به جای واژه «سانتریفیوژ» از کلمه «سو» استفاده کرده‌ایم، گفت: ما اعلام کرده‌ایم که کف نیاز ما ۱۹۰هزار سو است. اکنون ۹۴۰۰ سو در اختیار داریم و ۹۴۰۰ سو موجود، یک بیستم نیاز است؛ یعنی در صورتی که در طی این مدت نیز ۹۴۰۰ سو را تولید کنیم، ۱۶ روز سوخت نیروگاه بوشهر را خواهیم داشت. فرض کنیم برای رفع نگراني‌ها به جای ۱۶ روز سوخت، ۱۰ روز را داشته باشیم؛ این اتفاق مهمی نیست.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما ۲۰ هزار سانتریفیوژ داریم که به بخشی از آنها در زمان آقای جلیلی به همین دلیل عدم تحریک طرف مقابل، گاز تزریق نشد و حتی در صورتی که به این سانتریفیوژها گاز تزریق کنیم و برای هفت یا هشت سال انباشت داشته باشیم، می‌توانیم در پایان سال اول قرارداد نیروگاه بوشهر برای تامین سوخت، استفاده کنیم. در این صورت برای سال دوم هیچ ذخیره‌ای نداریم.
کمالوندی ادامه داد: گاهی اوقات موضوعات طور دیگری مطرح می‌شود. قطعا ۲۰ هزار سانتریفیوژ بهتر از ۶۰۰۰ ماشین است. اما وقتی قرار است اتفاق مهم‌تری بیافتد، یعنی مواد مورد نیاز داشته باشیم و به جای اینکه تجهیزات معیوب برای ما ارسال کنند و اتفاقاتی در صنعت هسته‌ای ما بیافتد و ناچار باشیم هر دستگاهی را به آزمایشگاه‌ها بفرستیم و مدت‌ها صرف هزینه و انرژي کنیم تا از سالم‌ بودن دستگاه مطمئن شویم، می‌توانیم ۶۰۰۰ سانتریفیوژ را بپذیریم.


جزئیات دیدار شمخانی با پوتین رئیس جمهور روسیه


دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: لغو ممنوعیت واگذاری s۳۰۰اقدامی در مسیر توسعه همکاری های رو به توسعه دو کشور است.
علی شمخانی پس از دیدار با دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای با ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرد.
پوتین در جریان این دیدار با ابلاغ سلام های گرم خود به رهبری و رییس جمهور کشورمان در خصوص لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافندی اس۳۰۰ به ایران و تاثیر این اقدام در افزایش ثبات در منطقه گفت: این تصمیم که امروز گرفته شد دارای پیامی مشخص در خصوص ضرورت پایبندی همه کشورها به تعهداتشان است.
رییس جمهور روسیه با تمجید از سیاست اصولی جمهوری اسلامی در زمینه تعامل سازنده با جهان افزود: همکاری نزدیک ایران با کشورهای ۱+۵ منشا شکل گیری اقدامات بزرگی شده است.

روس ها رقابت بر سر بازار ایران را کلید زدند

کریستین ساینس مانیتور نوشت: تصمیم روسیه برای تحویل سامانه موشکی اس سیصد به ایران نشان دهنده آغاز رقابت ها برای بهره مندی از بازار بالقوه تهران پس از توافق هسته ای است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه فرمان لغو ممنوعیت تحویل این سیستم موشکی را به ایران امضا کرد. این اقدام که به ویژه توانمندی نظامی ایران را تقویت می کند، نشان دهنده جهش مسکو برای آغاز رقابت بهره بردن از موقعیت جدید ایران در نتیجه کاهش تحریم های بین المللی است.

توافق هشتصد میلیون دلاری تامین سیستم موشکی اس سیصد- که بسیار به سیستم موشکی پاتریوت آمریکا شباهت دارد- در سال 2007 امضا شده بود.

در سال 2010 مدودوف رئیس جمهور وقت روسیه این توافق را به خاطر شدید شدن تحریم ها علیه ایران و مخالفت های شدید آمریکا و اسرائیل به حال تعلیق درآورد. آمریکا و اسرائیل نگران بودند این سیستم موشکی از ایران در برابر حملات هوایی محافظت خواهد کرد.


کارت زرد جدید مجلس به دولت


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان سوال ملی نصرالله پژمان‌فرد نماینده مردم مشهد و حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار دادند، این نمایندگان از محمود واعظی پرسیده بودند که دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی و همچنین علت عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه چیست.
وکلای ملت پس از استماع سخنان نمایندگان سوال‌کننده و توضیحات وزیر ارتباطات در نهایت پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند و یازدهمین کارت زرد مجلس به وزرای دولت یازدهم را به محمود واعظی دادند.
بهارستان‌نشینان با 70 رای موافق، 99 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر قانع‌کننده نیست.

/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409179

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =