خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی در وضعیت بحرانی قرار دارد.
وزیر انرژی روسیه در کنفرانسی که توسط باشگاه گفتگوی « والدای » با موضوع « اروپا و اوراسیا: به سوی مدل جدیدی از امنیت انرژی » برگزار شده بود، گفت : « اگر بی طرفانه نگاه کنیم، می بینیم که توازن همکاری های چندین دهه بین روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی، امروز در وضعیت بحرانی قرار دارد. اتحادیه اروپا نمی خواهد نظام روابط را حفظ کند و این، در وهله نخست خطرات را برای امنیت انرژی اروپا افزایش می دهد.»
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم، اروپایی ها را تهدید کرد که اگر ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین ادامه یابد، تحویل گاز به اروپا را قطع خواهد کرد. وی همچنین گفت اگر اتحادیه اروپا به دنبال یک قیمت واحد گاز روسیه برای مشتری های اروپایی گازپروم باشد، این قیمت، بالا خواهد بود.
وی افزود تنها هدف جلوگیری از ساخت خط لوله گاز ساوت استریم، حفظ وضعیت کنونی مربوط به ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین است. « اگر کسی فکر می کند که با توقف خط لوله گاز ترکیش استریم، به اهداف تعیین شده خواهد رسید، اشتباه بزرگی می کند.»
روسیه دسامبر گذشته اعلام کرد که از طرح خط لوله گاز ساوت استریم که قرار است گاز این کشور را از اعماق دریای سیاه به بلغارستان و از آنجا به مجارستان، اتریش و ایتالیا برساند، صرف نظر می کند. این طرح به علت موضع خصمانه اتحادیه اروپا کنار گذاشته شد.
در عوض، مسکو تصمیم گرفت خط لوله گاز دیگری بسازد که روسیه را از طریق دریای سیاه به ترکیه متصل می کند. این خط لوله گاز با ظرفیت 63 میلیارد متر مکعب گاز در سال، موسوم به ترکیش استریم، گاز روسیه را از طریق اعماق دریای سیاه به سمت ترکیه و از آنجا، به سمت مرز یونان منتقل خواهد کرد. ساخت دومین خط لوله گاز بین روسیه و ترکیه با عبور از دریای سیاه و ایجاد یک هاب گازی در مرز ترکیه و یونان در فرمول جدید پیشنهادی مسکو پیش بینی شده است.
این خط لوله گاز از دسامبر 2016 عملیاتی خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =