ایرنا نوشت:

فرماندار پارسیان( گاوبندی) هرمزگان گفت: زلزله چهار و هشت دهم ریشتری روز یکشنبه هفته جاری در این شهرستان به 64 واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

محمد رادمهر در نشست ستاد بحران شهرستان گفت: طبق برآورد بنیاد مسکن، 20 واحد مسکونی در شهر کوشکنار و 20 واحد نیز در روستای سرکوه شنبه از توابع این شهر نیاز به بازسازی 70 تا 100 درصد دارد.

او گفت: پس از وصول گزارش از اهالی سر کوه شنبه و اعزام تیم های بررسی، مواردی از تخریب صد درصدی چهار باب خانه مسکونی عشایری و آسیب دیدگی 16 باب خانه در این منطقه حکایت دارد.

فرماندار پارسیان گفت: 24 واحد نیز که چهار واحد مربوط به خود شهرستان و 20 واحد از روستاهای اطراف از جمله فومستان و عمانی بوده، برای تعمیرات و بازرسی به 22 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند.

او گفت: طبق بررسی های صورت گرفته زلزله چهارو هشت دهم ریشتری روز یکشنبه در روستای عمانی و زلزله سه وهشت دهم ریشتر روستای فومستان پارسیان آسیب جانی نداشته است. این زمین لرزه ها همچنین موجب تلف شدن شش راس دام سبک در شهرستان پارسیان شده است.

زلزله ای به بزرگی چهار و هشت دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در ساعت 21 و 18 دقیقه و 15 ثانیه شامگاه یکشنبه روستای عمانی پارسیان از توابع استان هرمزگان را لرزاند که موقعیت مرکز این زلزله 27.25 شمالی و 52.95 شرقی و عمق آن در10 کیلومتری زمین بوده است.

همچنین بلافاصله زلزله ای با سه وهشت دهم مقیاس امواج درونی زمین در عمق هشت کیلومتری زمین با عرض 27/273 و طول جغرافیایی 53/065در ساعت 21 و 29 دقیقه مجدد روستای فومنستان پارسیان هرمزگان را لرزاند.

فاصله های این زلزله در 12 کیلومتری پارسیان، هرمزگان، 25 کیلومتری لامرد، فارس و 26 کیلومتری وراوی، فارس بوده است.

این دو زلزله در منطقه ای بین شهرستانهای پارسیان هرمزگان ، لامرد فارس وعسلویه بوشهر رخ داده و مردم پارسیان پس از زلزله از خانه ها بیرون آمده وهم اکنون بدلیل وحشت از پس لرزه زلزله در بیرون از منزل بسر می برند.

در 24فروردین سال 93 نیز زلزله ای به بزرگی چهار درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)حوالی پارسیان در استان هرمزگان را به لرزه درآورد که براساس گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت 2 و 39 دقیقه و 37 ثانیه در 27 کیلومتری پارسیان و در عمق 10 کیلومتری رخ داد.

از اول سال جاری تاکنون پنجمین باراست زلزله مناطق هرمزگان را به لرزه درآورده که به ترتیب سه وهفت دهم بندرعباس، پنج ریشترهشتبندی میناب ، سه وشش دهم بندرلنگه و چهار هشت دهم و سه و هشت دهم پارسیان از توابع هرمزگان در روزهای چهارم ، نهم و 13 و 23 فروردین امسال و ظرف دو ماه گذشته 23 بار این استان را لرزاند و خسارتی در پی نداشته است.

استان هرمزگان از مناطق زلزله خیر کشور بوده که سال گذشته بارها زلزله های بالای چهار و پنج ریشتر را تجربه کرده و پس لرزه های فراوان داشته و به عنوان یکی از کانون های زلزله در کشور شناخته می شود.

عمده زلزله های استان در سال 93 گوهران بشاگرد، فین بندرعباس ، بندر مقام بندرلنگه ،سوزای قشم ، سرگز احمدی حاجی آباد ، کیش ، بستک ، تنب ابوموسی ، هندورابی و بندرخمیر بوده که به طور تقریبی کل استان هرمزگان زلزله سه تا پنج ریشتر را تجربه کرد.

بزرگترین این زلزله ها در بشاگرد و بستک هر کدام پنج و شش ریشتر هم درسال 92 رخ داد که منجر به فوت یک نفر، زخمی شدن شماری و خسارت زیاد به بیش از چهار هزار واحد مسکونی دراین دو شهرستان شد.

شهرستان پارسیان با 50 هزار نفر جمعیت در حدود 500 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

23282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =