خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

سخنگوی کاخ سفید درباره فروش اس 300 به ایران و گفتگوها درباره مبادله نفت با کالا بین ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا وسیما، جاش ارنست که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره این مسئله به پرسش چند خبرنگار پاسخ داد. وی گفت: ما این گزارش ها درباره احتمال فروش سامانه ضد بالستیک اس سیصد به ایران را دیده ایم. آمریکا قبلا نیز مخالفت خود را با این فروش آشکار کرده بود. من فکر می کنم جان کری وزیر خارجه بار دیگر این نگرانی را در گفتگوهای اخیر خود با لاوروف همتای روسی خود ابراز کرد.من در موضعی نیستم که درباره روند تصمیم گیری در روسیه صحبت کنم اما فکر می کنم درست باشد که بگویم روسیه درک می کند آمریکا مطمئنا امنیت متحدان خود در منطقه را بسیار جدی می گیرد.

جاش ارنست گفت: درباره گفتگوها در خصوص نفت در برابر کالا (بین ایران و روسیه) باید بگویم این گفتگوها از چند ماه پیش تاکنون در جریان بوده است و ما آگاه شدیم پیشنهاداتی بین روسیه و ایران درباره مبادله نفت ایران با کالاهای روسی مطرح شد.ما در حال بررسی جزییات هستیم و اگر ثابت شود که چنین طرحی به سمت جلو پیش می رود،موجب نگرانی شدید خواهد بود و این امکان وجود دارد نگرانی هایی در خصوص تحریم ها به وجود آورد. بنابراین ما به ارزیابی خود درباره حرکت این طرح به سمت جلو ادامه می دهیم.
خبرنگاری پرسید آیا این مسئله، نهایی شدن توافق تا پایان ژوئن را به خطر می اندازد؟
سخنگوی کاخ سفید گفت: یکی از مسائلی که ما نشان داده ایم و برای موفقیت ما در این روند دیپلماتیک مهم است، اتحاد جامعه جهانی است.آمریکا و شرکای ما در اروپا توانسته اند با روسیه و چین همکاری نزدیک داشته باشند تا با اعمال تحریم های شدید ایران را به میز مذاکره بیاورند و وارد مذاکراتی شوند که در گرفتن تعهدات جدی از ایران برای محدود کردن و حتی در برخی موارد به عقب بازگرداندن عناصر خاص برنامه هسته ای آنها موفق شده است. بنابراین ما به حفظ هماهنگی و اتحاد در این روند طولانی ارج می نهیم.
وی گفت: ما حتی اخیرا دیدیم یک مقام از وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد سند آمریکا که پارامترهای توافق با ایران را تشریح می کند،(با توافق )مطابقت دارد و انعکاس توافقی است که بر روی میز شد و این موضوع بر نوع اتحاد درباره این توافق خاص تاکید دارد و ما معتقدیم این برای موفقیت ما مهم است.ما مسلما حرکت به سمت جلو این دو پیشنهاد (تحویل اس سیصد و مبادله نفت با کالا) را بررسی می کنیم.ما مسلما در تماس مستقیم با روسیه هستیم تا اطمینان یابیم آنها نگرانی های بالقوه ما را درک می کنند.

خبرنگاری پرسید آیا با توجه به این که به نظر می رسد ایرانی ها بدنبال برداشته شدن فوری تحریم ها هستند، سناریویی وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا در آن توافق هسته ای را بپذیرد که در آن تحریم ها فورا برداشته شوند؟آیا رئیس جمهور آمریکا گفته است که اینچنین نخواهد شد؟
ما به صورت بسیار شفاف موضع خود را گفتیم. موضع ما متفاوت با موضع ایران است. موضع ایران این است که بر برداشتن همه تحریم ها در روز نخست (توافق) اصرار دارد.آنچه که ما نشان داده ایم،بهترین مسیر اقدام است و آن این است که جامعه جهانی تخفیف مرحله ای تحریم ها را در عوض اجرای توافق برای ایرانی ها فراهم کند. اجرای این توافق با بازرسی های سرزده و تاریخی پشتیبانی خواهد شد که شدیدتر،مفصل تر و سرزده تر از هر نوع بازرسی است که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است.این مسلما جزیی مهم از توافق است اما پیش بینی ما تخفیف مرحله ای تحریم ها در عوض اجرای موفقیت آمیز توافق و عمل ایرانی ها به همراه راستی آزمایی به تعهداتی است که در میز مذاکره دادند.

شما هیچ چیز دیگری جز تخفیف مرحله ای تحریم ها را نخواهید پذیرفت؟
ما به صورت شفاف گفته ایم که موضع ما چیست.دو نکته را در این زمینه مطرح می کنم. نخست این که این موضعی است که مذاکره کنندگان ایرانی به خوبی از آن آگاه هستند و در میز مذاکرات به آنها گفته شد.مطلب دوم این است که این موضع درباره تخفیف مرحله ای تحریم ها فقط انعکاس دهنده موضع آمریکا نیست بلکه موضع جامعه جهانی است.به همین علت حفظ اتحاد جامعه جهانی در این موارد مهم است.این(اتحاد جهانی) شیوه ای است که ما با آن توانسته ایم اهرم های خود درباره ایران را به حداکثر برسانیم تا آنها این تعهدات جدی را که ما به دنبال آن بودیم،بدهند.همچنان این اتفاق نظر وجود دارد که تخفیف مرحله ای تحریم ها موثرترین راه برای اجرای این توافق است.
یک خبرنگار دیگر پرسید:

به نظر می رسد رئیس جمهور شاید درباره قانون پیشنهادی سناتور کروکر که می گوید کنگره حرف نهایی را درباره توافق بزند،انعطاف پذیری بیشتری نشان داده است.آیا همچنان خطر وتو درباره این قانون پیشنهادی به قوت خود باقی است؟
جاش ارنست پاسخ داد: قانون پیشنهادی که اخیرا نوشته شد،قانونی است که رئیس جمهور کاملا آن را به دلایل مختلف وتو خواهد کرد. نمونه ای خاصی از آن که می توانم به شما بگویم و نخستین بار هفته گذشته نیز گفتم،این است که یک بند در نسخه فعلی این قانون پیشنهادی است که این توافق را مشروط بر آن می کند که ایران اساسا تروریسم را نفی کند. این بند نیاز به آن خواهد داشت دولت تصدیق کند آمریکایی ها در برابر هر نوع فعالیت های تروریستی که ایران از آن حمایت می کند، در خطر نخواهند بود.ما به صورت بسیار روشن گفتیم که امیدواریم این توافق به صورتی بدست آید که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد. دقیقا به خاطر این که ما درباره این حقیقت نگرانیم که اگر ایران بتواند به سلاح هسته ای دست یابد،این مسئله حمایت آنها از سازمان های تروریستی را حتی خطرناک تر خواهد کرد.بنابراین ما تصور نمی کنیم در متن این توافق بتوانیم همه نگرانی ها ما درباره فعالیت های تروریستی ایران را حل کنیم.

در حقیقت ما از آن جهت بدنبال این توافق هستیم که اطمینان یابیم ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد و این سلاح هسته ای یا برخی از فناوری ها یا مواد را در اختیار سازمان های تروریستی قرار دهد. به همین علت ما به مخالفت قوی با این قانون پیشنهادی و وتو کردن آن ادامه می دهیم زیرا شامل بندی است که اجرای توافق راغیر ممکن می سازد.

جاش ارنست گفت: این دولت عمیقا با کنگره از زمان اعلام توافق در دوم آوریل تاکنون تعامل داشته است.از آن زمان تاکنون ،بیش از صد و سی گفتگوی تلفنی بین همه اعضای دولت شامل رئیس جمهور ،معاون رئیس جمهور ،اعضای کابینه و مقامات ارشد دولت با اعضای کنگره انجام شده است.همانطور که شما یادآور شدید کنگره در چند هفته گذشته در تعطیلات بسر می برد و این به معنای آن است که ما نتوانسته ایم گفتگوهای رو در رو زیادی داشته باشیم اما قرار است امروز این مسئله تغییر کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا ،ارنست مونیز وزیر نیرو،جک لو وزیر خزانه داری ،مقامات ارشد در جامعه اطلاعاتی جلسه محرمانه در دو روز آینده با اعضای سنا و مجلس نمایندگان خواهند داشت.این بیانگر این حقیقت است که ما در آغاز روند کمک به اعضای کنگره برای درک دقیق تعهداتی که ایران داده است و نحوه نهایی شدن این تعهدات در دو ماه و نیم آینده قرار داریم.

سخنگوی کاخ سفید گفت: روشی که این قانون پیشنهادی نوشته شده است، چیزی است که ما قویا مخالف آن هستیم اما بار دیگر می گویم ما به گفتگوهای گسترده با اعضای کنگره ادامه می دهیم.ما می خواهیم اطمینان یابیم هر یک از اعضای کنگره که بخواهند با جان کری وزیر خارجه که رهبری مذاکرات را دست داشت،با مونیز وزیر نیرو که یکی از بهترین کارشناسان هسته ای در جهان است و در این مذاکرات مشارکت داشته است،با جک لو وزیر خزانه داری که رئیس سازمانی در کابینه است که مسئول اجرای رژیم تحریم ها است که بسیار در اعمال فشار به ایران موفقیت آمیز بوده است یا با جامعه اطلاعاتی که می توانند ارزیابی جدید درباره برنامه هسته ای ایران ارائه کنند و همچنین درباره درک ما از تفکر آنها(ایرانی ها) جلسه ای محرمانه داشته باشند.

درباره این توافقی که تاکنون بدست آمد،حرف های زیادی گفته شد.آنچه که در این گفتگوها (بین دولت و کنگره) گنجانده خواهد شد این واقعیت است که هنوز جزییاتی وجود دارد که همچنان باید درباره آنها کار شود.
جاش ارنست گفت: رئیس جمهور می خواهد کنگره اطمینان دهدمذاکره کنندگان ما زمان و فضای لازم برای رسیدن به توافق تا پایان ژوئن داشته باشند.

جاش ارنست درباره آمریکایی های بازداشت شده در ایران گفت: در حاشیه گفتگوها (هسته ای) گاهی گفتگوهایی درباره این مسئله شد مبنی بر این که آمریکا معتقد است این آمریکایی ها که به صورت غیرعادلانه در ایران نگه داشته می شوند،باید آزاد شوند. ما دیدگاه خود درباره این موضوع را برای ایران به صورت بسیار روشن بیان کردیم.دولت اوباما و حتی مقامات در کاخ سفید به صورت منظم در تماس با خانواده های کسانی هستند که در ایران نگه داشته می شوند.ما می دانیم چند ماه پیش رئیس جمهور اوباما به ایداهو سفر وبا خانواده سعید عابدینی دیدار کرد. وی یکی از آمریکایی هایی است که به صورت ناعادلانه در ایران نگه داشته می شود. ما همچنان نگرانی های خود در این زمینه را بیان و همچنان از آزادی آنها حمایت می کنیم و در حقیقت بر آن تاکید داریم. همزمان من درباره این حقیقت بسیار روشن بگویم که ما تصور نمی کنیم بتوانیم اختلافات طولانی مدت خود با ایران را در این مذاکرات هسته ای حل کنیم اما این به معنای آن نیست تلاش های ما برای آزادی این آمریکایی ها در اولویت نباشد.

خبرنگاری پرسید آیا این امکان وجود دارد به توافق هسته ای برسیم و توافق نهایی شود اما دولت ایران این چهار آمریکایی همچنان در زندان نگه دارد؟
جاش ارنست گفت:ما نشان دادیم تلاش های ما برای آزادی این آمریکایی ها جدا از تلاش های ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما هر دو موضوع در اولویت ما قرار دارند و ما به تماس با خانواده های کسانی که در ایران نگه داشته می شوند،ادامه می دهیم تا اطمینان دهیم آنها نیز این مسئله را درک می کنند.

این خبرنگار پرسید ایرانی ها آمریکایی ها را در 1979 و 1980 گروگان گرفته اند اما آنها غرامتی دریافت نکردند.سناتور کروکر بندی در قانون پیشنهادی خود قرار داده است که براساس آن باید در هر نوع توافق با ایران بندی قرار داده شود که براساس آن به به این آمریکایی ها گروگان گرفته شده غرامت پرداخت شود. موضع کاخ سفید چیست؟
جاش ارنست گفت: دیدگاه ما این است که تعهداتی که ایران داده است،موجب محدود شدن و برخی از موارد به عقب برگشتن برخی از جنبه های برنامه هسته ای آنها می شود و این در اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای مهم است.این از مدتها پیش تمرکز مذاکرات است. موضوعاتی دیگری هست که همچنین در اولویت هستند اما از تلاش های فعلی ما برای دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای جدا هستند.
خبرنگار پرسید آیا این دولت موضوع غرامت برای گروگان ها در حاشیه این مذاکرات مطرح کرده است؟
سخنگوی کاخ سفید گفت: من پاسخ آن را نمی دانم.شما باید آن را از وزارت خارجه بپرسید.

سخنگوی کاخ سفید درباره نشست رئیس جمهور با رهبران یهودی گفت:این فرصتی برای رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم وی خواهد بود تا با هواداران جامعه یهودی درباره توافق موقتی که با ایران رسیدیم ،صحبت کند. ایران تعهدات جدی برای محدود کردن و در برخی موارد به عقب بازگرداندن برنامه هسته ای خود داده است به صورتی که آنها را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد. این توافق همچنین شامل همکاری ایران با مجموعه ای از سرزده ترین بازرسی هایی است که تاکنون بر برنامه هسته ای یک کشور اعمال شده است.ما می خواهیم اطمینان یابیم آنها جزییات چیزهایی که تاکنون درباره آنها موافقت شد،درک می کنند.

ما همچنین می خواهیم اطمینان داشته باشیم که آنها درک کنند درباره همه جزییات توافق نشده است و ما امیدواریم تا پایان ژوئن به توافق نهایی برسیم. رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد به آنها خواهند گفت این توافق به بهترین وجه در جهت منافع آمریکا است و به همین دلیل رئیس جمهور به همراه جامعه جهانی در حال ادامه دادن این تلاش ها است. رئیس جمهور همچنین معتقد است این مسلما به بهترین وجه به نفع اسرائیل، متحد نزدیک ما در منطقه است و فرصت خوبی است و این نیز می تواند بخشی از گفتگو باشد.
جاش ارنست با اشاره به نشست رئیس جمهور با سران یهودی گفت:ما مطمئنا از حمایت علنی هر کسی به خصوص این افراد از رویکرد ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استقبال می کنیم.ما از حمایت اعضای کنگره استقبال خواهیم کرد.من گمان نمی کنم هر کسی که در این نشست حاضر است،این مسیر را دنبال کند اما امیدواریم افراد با ذهن باز در این گفتگو شرکت کنند و من فکر می کنم این فرصتی برای همه کسانی است که در این گفتگو شرکت دارند،خواه از موضع دولت حمایت کنند یا نکنند.
وی گفت:من فکر می کنم با وجود همه اختلافات،این اتفاق نظر وجود دارد که ما باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شویم زیرا اثر بی ثبات کننده در منطقه دارد و خطری برای اسرائیل است که غیرقابل تحمل است.من مطمئن هستم هر کسی که در این نشست حاضر است، از رئیس جمهور زمانی که می گوید همه تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به کار می بندد، حمایت می کند.من فکر می کنم اختلاف نظر بر سر بهترین راه برای انجام این کار(جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای) است.

سخنگوی کاخ سفید گفت:رئیس جمهور آماده است به صورت مفصل درباره این که این توافق دیپلماتیک بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است،توضیح دهد.
من می دانم سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس جمهور در برخی از این گفتگوها حاضر است. من نمی دانم چه کسانی دیگر حاضر هستند اما اساسا مقامات کاخ سفید در این گفتگو شرکت خواهند کرد.

خبرنگاری پرسید شما و جان کری وزیر خارجه گفتید با هیچ چیز تا درباره همه چیز توافق نشود،توافق نخواهد شد.شما می گویید به کنگره درباره تعهداتی که ایران داده است،گزارش می دهید. این در حالی است که آیت الله (رهبر معظم ایران) مطالب اساسی یعنی نحوه برداشتن تحریم ها و بازرسی های سرزده را زیر سوال برده است.شما دقیقا می خواهید به کنگره بگویید که آنها با چه چیزی توافق کردند ؟
جاش ارنست گفت: ما اذعان می کنیم که برخی عناصر این توافق هنوز حل نشده است. برخی از موارد مهم حل شده است اما برخی عناصر اساسی نیزهچنان باقی هستند.مثلا ایران توافق کرده است غنی سازی اورانیوم بیش از سه ممیز شصت و هفت درصد برای پانزده سال انجام ندهد.این تعهد مفصلی است که ایران داده است.آنها در حال اجرای این تعهد سیاسی هستند و کارشناسان فنی ما در دو ماه و نیم آینده درباره آن گفتگو خواهند کرد.بنابراین باید جزییات بیشتری مشخص شود اما ایران تعهدات جدی داده است. درباره عناصر دیگر این توافق باید درباره جزییات کار شود که از جمله آن تخفیف تحریم ها است که ایرانی ها بدنبال این گام جدی هستند.بنابراین من نمی خواهم این احساس را بیان کنم که توافق انجام شد.همچنان باید درباره تعهدات مهم و مفصل باید کار شودوما به این تلاش ها ادامه خواهیم داد.

وی درباره شانس موفقیت گفت:ما توانسته ایم این چارچوب سیاسی را به اجرا گذاریم که شانس توافق نهایی را افزایش می دهد اما تردید دارم رقم خاصی درباره این توافق بگویم.رئیس جمهور قبل از رسیدن به چارچوب توافق این ارزیابی (پنجاه -پنجاه بودن توافق) را مطرح کرد امااکنون با توجه به اجرای چارچوب سیاسی من فکر می کنم شانس رسیدن به توافق نهایی بیشتر شده است اما به این معنا نیست که نتیجه نهایی تعیین شده است. 

جاش ارنست درباره روند توافق گفت:ما چنین روندی را در جریان برنامه اقدام مشترک، توافق موقتی که مذاکره کنندگان در نوامبر دوهزار وسیزده به آن رسیدند،دیده ایم. ضمن درک این مطلب که همکاری درباره جزییات چند ماه زمان می برد، یک چارچوب گسترده برای تلاش درباره جزییات تعیین شد.مذاکره کنندگان در ماه های نوامبر ،دسامبر و ژانویه درباره جزییات کار کردند.در این دوره موقت هیاهوی زیادی درباره آنچه که در این توافق وجود دارد و مستند بودن تعهدات ایجاد شد اما ما دیدیم که مذاکره کنندگان فنی توانستند در ژانویه دوهزار وچهارده به توافقی برسند که مطابق با فکت شیتی (برگه نکات کلیدی) بود که دولت در نوامبر دوهزار وسیزده بیان کرد.در حقیقت این توافق چنان تاثیری داشت که برخی از جمهوریخواهان از آن حمایت کردندو گفتند که باید به صورت دائمی آن را اجرا کنیم. این در حالی است که برخی از همین جمهوریخواهان از این توافق زمانی که اعلام شد،انتقاد کردند.

بنابراین ما شاهد بودیم که این نوع مذاکرات در معرض سیاست وتلاطم زیادی قرار می گیرند اما ما بارها شاهد بوده ایم،آمریکا تعهداتی از ایران گرفته است که مورد بحث فراوانی بود اما سرانجام توافقی بدست آمد که نگرانی های کسانی را که از این توافق انتقاد می کردند،رفع کرد.
جاش ارنست گفت:من درباره گفتگوی وزیر خارجه با لاوروف برای ابراز نگرانی ما درباره این موضوع اطلاعی ندارم. همواره جان کری وزیر خارجه این فرصت را داشته است تا نگرانی های ما را ابراز کند. شاید وزارت خارجه آمریکا بتواند اطلاعات بیشتری در این زمینه بدهد.درباره توافق مبادله نفت با کالا باید بگویم تاکنون این توافق حاصل نشده است و ما به روس ها نگرانی های خود درباره این پیشنهاد که درباره آن گفتگو شد و به اجرا در نیامد،بیان کردیم.
وی گفت :من نمی توانم درباره گفتگوی خاص بین آمریکا و اسرائیل درباره فروش سامانه موشک ضد بالستیک روسیه به ایران صحبت کنم اما با اسرائیل درباره همه موضوعات در تماس هستیم. بنابراین من نمی توانم گفتگوی بین آمریکا و اسرائیل درباره این موضوع را رد کنم.
سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت در تلاش است به همه اعضای علاقمند کنگره کمک کند ودر جلسه محرمانه برای آنها جزییات تعهداتی را که تاکنون ایران داده است،تشریح کند.این جلسه جنبه های علمی این توافق را روشن خواهد ساخت.ما همچنان تاکید می کنیم که این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و ما باید گزینه های دیگر را نیز بررسی کنیم.اعمال تحریم های بیشتر موجب از هم گسستن ائتلاف جهانی خواهد شد یا حمله نظامی در محدود کردن برنامه ایران به اندازه تعهدات داوطلبانه ایران برای محدود کردن یا در برخی موارد به عقب برگرداندن برنامه هسته ای خود موثر نخواهد بود.

کاملا روشن است که این بهترین شانس ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.ما مسلما از هر گفتگو و بحث در این زمینه استقبال می کنیم اما حقیقت این است به نظر رئیس جمهور مسئله کاملا روشن است. مطمئنا شواهد علمی زیادی برای حمایت از این مسئله (گفتگوی دیپلماتیک) وجود دارند اما در نهایت همانطور که گفته ایم همچنان باید درباره جزییات کار شود و ما امیدواریم کنگره در حالی که نقش درستی را دنبال می کند، اطمینان داشته باشیم مذاکره کنندگان ما زمان و فضای مورد نیاز برای نهایی کردن این توافق را داشته باشند.


سخنگوی کاخ سفید گفت:ما شاهد افزایش لفاظی های مخالفان بودیم.این همزمان با انتشار پارامترهای این توافق بود.این در حالی است که بسیاری از افراد آن را مفصل تر و جامع تر از چیزی توصیف کردند که تصور می کردند. بنابراین شاید آنها نگرانی هایی درباره نشانه هایی از موفقیت تلاش های ما داشته باشند و به همین جهت لفاظی ها را افزایش دادند و تلاش می کنند آن را تضعیف کنند. بنابراین کسانی که درباره لفاظی های مخالفان ما بدبین هستند،فکر می کنند این لفاظی ها نشان می دهد آنها نگرانی هایی درباره تقویت موضع ما دارند اما باید بگویم جلسه محرمانه ای که دو روز آینده روی می دهد،آخرین گفتگوها بین مقامات ارشد دولت و اعضای کنگره نیست. ما تصور می کنیم ما به هماهنگی نزدیک ادامه می دهیم تا اطمینان یابیم کنگره همچنان که تلاش می کنیم به توافق نهایی تا پایان ژوئن برسیم،مطلع باقی می ماند.

جاش ارنست گفت:پیشنهاد نفت در برابر کالا که درباره آن گفتگو شده است اما اجرا نشده است، موضوعی است که می تواند مناقشه ای درباره رژیم تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده ایم، به وجود آورد. نگرانی ها درباره فروش این سامانه ضد بالستیک متفاوت است. بنابراین مهم است بین این دو تمایز قائل شویم اما ما درباره هر دو این پیشنهادها نگرانی هایی داریم و این نگرانی ها را به همتاهای روسی خود بیان کردیم.

جاش ارنست گفت:من نمی خواهم بگویم جزییات زیادی درباره این توافق وجود دارد که به صورت علنی گفته نشد.جزییاتی درباره تعهدات برای بررسی توافق وجود دارد که ما نمی توانیم به صورت علنی درباره آنها صحبت کنیم و به همین جهت می خواهیم نشست محرمانه با برخی از اعضای کنگره داشته باشیم اما مطلب دیگری نیز است که درست است و آن این است که بسیاری از اعضای کنگره هستند که صادقانه بگویم نمی خواهند این توافق را براساس شایستگی بسنجند بلکه این توافق را براساس این که رئیس جمهور اوباما از آن حمایت می کند یا نمی کند، می سنجندو اگر رئیس جمهور از آن حمایت کند آنها با آن مخالفت می کنند.این نوع حزب بازی کارهایی را که این رئیس جمهور در شش سال گذشته می خواسته است انجام دهد،بسیار تحت تاثیر قرار داده است و متاسفانه در مورد چنین اولویت مهم امنیت ملی برای آمریکا در حال بروز است. برخی از اعضای کنگره براساس دیدگاههای متعصب حزبی با این توافق مخالفت می کنند و برایشان مهم نیست که این توافق تا چه اندازه خوب است.

سخنگوی کاخ سفید گفت:من به عنوان کارشناس سیاست خارجی و به عنوان کسی که بخش اعظم از کاری خود را برای امنیت آمریکا صرف کرده است،فکر می کنم که وی (هیلاری کلینتون) درباره این مسئله (توافق )دیدگاهی دارد اما نمی دانم دیدگاه وی چیست.ما شاید هفته های آینده بتوانیم از وی بپرسیم.

جاش ارنست درباره مخالفت برخی دموکرات ها با توافق گفت:من فکر می کنم برخی دموکرات ها نیز مخالف هستند.من فکر می کنم این فرصت وجود دارد تا مسئله را با آنها مطرح کنیم که اگر ما بتوانیم این توافق را تا پایان ژوئن به سرانجام برسانیم، بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد بود. این به طور کلی هدفی است که همه ما در آن شریک هستیم.مطمئنا دموکرات ها معنی صحبت رئیس جمهور را که می گوید از همه اختیار خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده می کند، درک می کنند. رئیس جمهور معتقد است این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. پیشنهادات زیادی مطرح می شود.ما دیدیم جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد از اقدام نظامی تهاجمی علیه ایران حمایت می کند.حقیقت این است در حال حاضر اقدام نظامی علیه ایران فقط منجربه از هم گسسته شدن ائتلاف جهانی خواهد شد. کشورهای زیادی از چنین اقدامی حمایت نمی کنند.ما به حمایت آنها برای اعمال فشار بر ایران نیاز داریم. تاثیر این حمله نظامی به اندازه محدودیت ده ، پانزده یا بیست ساله در این توافق دیپلماتیک پایدار نخواهد بود.

مسئله سوم این است تاثیر آن این خواهد بود که ایرانی ها بازرسان را از کشور خود اخراج کنند.این بازرسان برای افزایش آگاهی ما درباره برنامه هسته ای مهم هستند.اخراج بازرسان درک آنچه را که ایران در حال انجام آن است،دشوار می کند. در نهایت و مهمتر این که حمله نظامی علیه ایران فقط به ایران واضح ترین انگیزه را که برای متحد کردن کشور برای دنبال کردن تسلیحات هسته ای نیاز دارند، خواهد داد. کارشناسان ما اکنون می گویند ایران دو تا سه ماه تا فرار هسته ای فاصله دارد.

ما در متن این توافق آن را به یکسال افزایش دادیم. ما شاهد خواهیم بود ایران در صورتی که هدف حمله قرار گیرد، این اقدام را در پیش گیرد زیرا ایران به نتیجه گیری نسبتا معقول خواهد رسید که اگر بخواهد از حمله نظامی دیگر جلوگیری کند،نیاز به سلاح هسته ای دارد. به همین علت این اقدام بسیار خطرناک است. این گزینه همچنان روی میز است اما به اندازه این توافق دیپلماتیک موثر نیست.

کسانی هم هستند که از اعمال تحریم های اضافی علیه ایران صحبت می کنند. آنچه که این افراد می گویند این است که تحریم های اضافی موجب افزایش فشار بر ایران و دادن امتیازات بیشتر می شود.حقیقت این است که این اشتباه است.اتفاقی که براثر تلاش ما برای اعمال تحریم های اضافی خواهد افتاد این است که جامعه جهانی خواهد گفت ما تحریم ها را امضاء کردیم تا ایران تعهدات جدی برای محدود کردن برنامه هسته ای خود بدهد و آنها این کار را کرده اند و ما از این تحریم های اضافی همراهی نخواهیم کرد و در حقیقت شما نشان دادید که در این مذاکرات جدی نیستید. بنابراین ما به اجرای این تحریم ها ادامه نمی دهیم.

این موجب از هم گسسته شدن ائتلاف خواهد شدو اعمال تحریم های اضافی علیه ایران موجب افزایش فشار نخواهدشد بلکه از آن خواهد کاست واین کار اشتباه است.به همین علت رئیس جمهور می گوید این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.بسیاری از جمهوری خواهان قانع نشدند زیرا حقیقت را نمی بینند بلکه فقط سیاست را می بینند. من فکر می کنم برخی دموکرات ها نیز به همین شیوه رفتار می کنند.من نمی دانم ما می توانیم همه را قانع کنیم یا خیر اما به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =