دولت روحانی فناوری فضایی را برای افزایش رفاه مردم می‌خواهد، نه نمایش!

روز گذشته مراسم معارفه ریس جدید سازمان فضایی ایران برگزار شد. سخنان مسئولان جدید فضایی کشور نشان می‌دهد دولت روحانی می‌خواهد با تدبیر مشکلات فناوری فضایی کشور را حل کند.

عباس خاراباف: بالاخره پس از مدت‌ها کش‌وقوس در فضاهای سیاسی، کارشناسی و رسانه‌ای، روز گذشته دکتر محسن بهرامی به‌عنوان رییس جدید سازمان فضایی ایران معارفه شد تا از 24 فروردین 1394 رسما فعالیت خود را در مدیریت سازمان فضایی آغاز کند.

البته به نظر می‌رسد دکتر بهرامی مسیر بسیار دشواری را برای اجرای برنامه‌های خود خواهد داشت و نیاز دارد در این مسیر دشوار تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرد. وی که از نظر علمی و مدیریتی مقبولیت بسیار بیشتری در بین کارشناسان و به‌خصوص جامعه دانشگاهی هوافضای کشور نسبت به مدیر قبلی مورد انتخاب دولت پیش برخوردار است، از دشواری مسیر پیش روی خود به‌خوبی اطلاع دارد. به همین دلیل است که در مراسم معارفه‌اش اعلام کرد که دوستان مشاورش هشدار داده‌اند بسیار مراقب باشد زیرا که مدیریت یک نهاد سیاسی را بر عهده گرفته است. درحالی‌که سازمان فضایی به‌عنوان یک نهاد کاملاً علمی تأسیس شده بود و متأسفانه در دولت قبل و با سیاست‌های غیر کارشناسانه به یک نهاد کاملاً سیاسی و تبلیغاتی تبدیل شد.

بااینکه هنوز قضاوت درباره نحوه فعالیت نهمین مدیر سازمان فضایی ایران خیلی زود است اما نحوه سخنرانی و محتوای سخن دکتر بهرامی در مراسم معارفه‌اش توانست کارشناسان فضایی حاضر در مراسم را نسبت به آینده امیدوار کند و البته دلواپسان همچنان دلواپسانه مسائل و اتفاقات را با دقت خاصی دنبال می‌کردند.

تصمیمات شجاعانه
دکتر بهرامی که با نحوه خاصی و کاملاً در ظاهر یک استاد دانشگاه سخنرانی می‌کرد، با ورق زدن اسلایدهای ارائه خود در جمع حضار روی لپ‌تاپ و مرور نوشته‌هایش روی کاغذ روی میز کوچک خود دچار مشکل شد و به همین دلیل در میان سخنان خود گاه مجبور می‌شد خم بشود و وسایل و اوراق اضافه را روزی زمین بگذارد. وی که از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مأموریت دارد به چابک‌سازی سازمان نیز بپردازد، می‌داند به‌زودی باید بعضی از بارهای اضافی سازمان را نیز بر زمین نهاده و برای آن‌ها تدبیری دیگر اندیشه کند. دکتر بهرامی اما خود اعلام کرد که گرچه سخت است، اما چابک سازی سازمان فضایی ایران باید انجام پذیرد.

نکته قابل‌توجه دیگر در سخنان رییس جدید سازمان فضایی ایران، برنامه‌ها و اهداف او جهت تجاری‌سازی فناوری فضایی و همچنین استفاده کاربردی از فضا برای افزایش کیفیت زندگی مردم است. وی به‌وضوح اشاره کرد که فناوری فضایی برخلاف ظاهر لوکسی که دارد باید به افزایش رفاه زندگی مردم بپردازد. شاید به همین دلیل است که او برنامه پرتاب انسان به فضا را که در دولت قبل به‌عنوان اولویت اصلی سازمان فضایی بود، دارای اولویت نمی‌داند و در جمع خبرنگاران نیز از تغییر قطعی اولویت‌های برنامه‌های فضایی سازمان خبر داد و گفت باید پیش از پرتاب انسان به فضا که یک برنامه نمایشی است، سایر نیازمندی‌های فناوری را تأمین کرد.

مقابله با آسیب‌های دلواپسانه
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی خود را در مراسم معارفه رییس سازمان فضایی با انتقاد از بعضی از اظهارنظرهای دلواپسانه رسانه‌ای آغاز کرد. وی اعلام کرد که تمایلی برای برگزاری مراسم معارفه ندارد ولی به دلیل جوسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر انحلال یا تکه‌تکه کردن سازمان فضایی حاضر به برگزاری مراسم و ایراد سخنرانی در این زمینه شده است.

دکتر واعظی که حین سخنرانی در مراسم معارفه بارها از اهمیت فضا، فناوری فضایی و سازمان فضایی برای کشور سخن گفت، اعتقاد داشت که نباید اجازه داد فناوری فضایی به یک موضوع سیاسی یا امنیتی در کشور تبدیل شود. وی همچنین گفت در این زمینه شعارهایی که لازم نیست داده نشود و ما همواره به دنبال استفاده صلح‌آمیز از فناوری فضایی در کشور هستیم. از سخنان وزیر ارتباطات در این زمینه می‌توان این‌طور برداشت که وی نگران اظهارنظرها و شعارهای غیرکارشناسانه و نامدبرانه در زمینه فناوری فضایی و دستاوردهای آن برای کشور از سوی برخی از سیاست‌پیشگان یا دلواپسان بود.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های سخنرانی وزیر ارتباطات درباره نیاز کشور به نقشه راه فضایی بود. محمود واعظی همچنین از تدبیر دولت برای ایجاد مرکز ملی فضایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت و از دکتر جهانگیر جدی که مسئولیت اداره این مرکز بر عهده او گذاشته شده درخواست کرد تا مرکز ملی فضایی با تعامل خوب با شورای عالی فضایی کارهای بزرگ در این زمینه انجام دهند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فضایی کشور حتماً باید بر عهده مرکز ملی فضایی ایران باشد.

انتظارات مدبرانه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظارات خود را از دکتر بهرامی معاون خود و رییس سازمان فضایی بیان کرد و از او خواست تا از فضا و فناوری فضایی استفاده کاربردی شود تا نیازهای مخابرات (آی.سی.تی و پخش برنامه‌های تلویزیونی) و سنجش از دور برطرف شود. وی همچنین خواست تا سازمان فضایی در حفظ تنها نقطه مداری باقیمانده بکوشد و در پی اخذ نقاط مداری جدید برای کشور باشد. وزیر ارتباطات اعلام کرد که سازمان فضایی نیاز به چابک سازی دارد و نیازی به بدنه چند هزارنفری فعلی برای این سازمان نیست. انتظار وزیر از رییس سازمان فضایی که با استقبال کارشناسان مواجه شده بود می‌تواند به تدبیر خروج بخش‌ها و نیروهای غیرتخصصی از بدنه فضایی کشور و استفاده از آن‌ها در بخش‌های مورد نیاز مرتبط دیگر کشور منجر شود.

سازمان فضایی در سال‌های اخیر متأسفانه تعامل مناسبی با بخش خصوصی و سایر نهادهای دولتی فضایی نداشته است ولی وزیر در انتظارات خود از دکتر بهرامی خواست که این سازمان با هیچ نهادی رقابت نکرده و بیشتر نقش چتر حمایتی را داشته باشد. وی در نهایت به تقسیم کار و پرهیز از موازی‌کاری در نهادهای فضایی کشور نیز تأکید کرد.

شروع دوباره
دو روز پیش از معارفه رییس جدید سازمان فضایی، دکتر فتح‌اله امی رییس جدید پژوهشگاه هوافضا در نخستین نشست خبری خود از برنامه‌های دولت برای احیای مجدد این پژوهشگاه خبر داد. پژوهشگاه هوافضا در دولت قبل طی یک اقدام غیرقانونی و غیر کارشناسانه به پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی تبدیل شد و به‌تازگی به جایگاه اصلی خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بازگشته است. دکتر امی اعتقاد دارد این پژوهشگاه با تدبیر دولت مجدداً احیا خواهد شد و برنامه‌های متنوعی برای سازمان تحت مدیریت خود دارد. به گفته وی قرار است به‌زودی بخش هوایی پژوهشگاه هوافضا مجدداً احیا شده و این پژوهشگاه به ساختار قبلی خود با پژوهشکده‌های هوایی، فضایی و مدیریت، حقوق و استاندارهای هوافضا بازگردد. بااینکه این اقدام به‌جای دکتر امی و وزارت علوم اکنون با استقبال گسترده‌ای از طرف کارشناسان مواجه شده و می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی را در پی داشته باشد اما کاش دولت قبل در این زمینه طوری رفتار می‌کرد تا بازگشت به وضعیت شش سال پیش، آرزوی کارشناسان نباشد.

* تصویر آغازین مطلب، دکتر محسن بهرامی رییس جدید سازمان فضایی ایران را نشان می‌دهد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    6 2
    در این شرایط ایجاد تحول در صنعت فضایی به نظر سخت میره و آقای بهرامی در واقع باید در این حوزه جهاد کنند.ا هم فقط برای اشان دعا م کنیم. امیدواریم موفق بشن.
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    9 8
    دکتر امی، دکتر واعظی، دکتر بهرامی، هرسه سخت کوش و ا انگیزه هستند. ایشالا ا کمک هم صنعت فضایی را توسعه می دهند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    6 5
    دکتر امی، دکتر واعظی، دکتر بهرامی، هرسه سخت کوش و ا انگیزه هستند. ایشالا ا کمک هم صنعت فضایی را توسعه می دهند.
  • سید ح A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    14 16
    پیشبرد فضائی کدام رفاه مردم را می آورد؟؟؟
    • علی A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      7 1
      خدمتتون عارضم که صنایع فضایی زمینه ساز خیلی از تکنولوژی های ملموس روزمره ی انسان هاس. از تکنولوژی های صنعتی بگیر تا کشاورزی و صنایع غذایی، و حتی روانشناسی و ... فقط روند اینکه اون صنایع hitech تبدیل بشه به چیزی جلوی چشم ما که برامون مفید باشه یکمی زمان می بره و ممکنه آدم حس کنه از این زمینه ی علمی هیچ چیز به کار زندگی روزمره ی ما نمیاد. این البته جدا از خود بحث فناوری های فضایی و دستاورد های فضایی هست که اون هم اهمیت بالایی داره
  • fبهار A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    8 3
    چرااینقدربه دستاوردهای فضایی دولت قبل حسادت می ورزیداین همه ماهواره ماهواره بر تلاش برای ارسال انسان به فضاو....
  • بی نام DE ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    6 5
    مارا به فضا چه کار که حتی چوب بستنی و خلال دندان و کبریتمان را از خارج وارد می کنیم ؟؟؟؟ طرح هائی بنام مردم ،به کام دیگران
  • کارشناس هوافضا IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    8 4
    آقای خاراباف اینقدر دست و پا نزن. برو دنبال یه کار دیگه ...
    • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
      1 13
      خوبي؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    7 0
    نه اون قبلي ها برنامه ها رادرست اجراء ميكردند.نه اينهايي كه از دانشگاه اومدند حالا آقاي دكتربهرامي استاد گروه مكانيك اميركبيربودند حالا ميخواهند با كدوم متخصصان كاررا شروع كنند چندصباحي ديگر مي بينيم اينها چند تا دانشجوي دكتري ميگيرند از توش چند مقاله براي ارتقاء اين واون دربياد هيچ خبر ديگري رخ نخواهد داد. بازهم اونها يك چيزي به هوا فرستادند اينها چند نحبه تربيت ميكنند بروند اونور آب.همين وبس.