سفر عمره موقتا تعلیق شده است. واکنشی دولتی-سیاسی به درخواست های مردمی و برخی بزرگان مذهبی برای اعتراض به حادثه منزجر کننده و تاسف بار فرودگاه جده و جبران مافات. اما واقعا می شود از سفر عمره گذشت؟

عمره را تعلیق کردند. این حداقل خواسته معترضان به حادثه اتفاق افتاده در فرودگاه جده بود. حادثه ای که هضم کردنش آنقدر مشکل هست که هیزم آتش اختلاف ایران و عربستان را دوباره شعله ور کرد. واکنش های تند مردمی، دولتی، حکومتی، مذهبی و ... در پی این تعرض قابل انتظار بود و البته دولت عربستان هم آنقدر هوش داشت که با زبان بی زبانی از ایران خواست که عمره را متوقف کند؛ دو پرواز ایران از اصفهان و شیراز به مقصد جده، اجازه فرود نگرفتند. 

لغو دولتی عمره را می توان راهکاری برای فروکش کردن اعتراضات مردمی دانست تا کار بیش از این بالا نگیرد. دولت اعتدال‌گرای جمهوری اسلامی که از ابتدای کار در تابستان ۹۲ تمام تلاشش کاستن تشنج با دنیا بوده و البته همسایگان را در اولویت قرار داده است، قطعا نمی خواهد که تنش تازه ای افزون بر آنچه که این روزها در خاورمیانه می گذرد، بوجود بیاید. 

اما دلایل مردمی برای تعلیق دائمی عمره، فراتر از چیزی است که تصور می کنیم. کافی است به نظرات قابل تاییدی که زیر خبرهای مربوط به حادثه فرودگاه جده منتشر شده است، نگاهی بیندازید. توجیهات فراتر از چیزی است که دولت به آن می اندیشد؛ «عمره را تحریم کنید»، «به جای اینکه پول عمره را بریزید توی جیب وهابیون، به فکر مردم خودمان باشید.» «پول توی جیب سعودی ها بریزیم تا بمب شود بریزند روی سر شیعیان یمن؟» و مانند اینها که عمدتا به تحریم دائمی عمره و بعضا حج تمتع تشویق می کنند و گزینه جایگزین هم کمک به فقرای ایران و آبادانی مملکت خودمان است.

در شبکه های اجتماعی هم بسیار متن های تهییج کننده برای تحریم عمره و حج تمتع دست به دست می شود. تاثیرگذارترینشان؛ «آدرس جديد مکه: شیرخوارگاه آمنه - محک - بیمارستان‌های جنوب شهر - آسایشگاه‌های معلولین - کل دختران دم بخت که بخاطر هزینه هنگفت جهیزیه ازدواج نمیکنن - زنان بی سرپرست که برای امرار معاش به کارهای طاقت فرسا اشتغال دارند. اگر قسمتتون شد خدا قبول کنه»

در همین خبرآنلاین هم چند مورد از انصراف مردم از عمره در اعتراض به حادثه فرودگاه جده منتشر شده است. 

اما واقعا می توان از عمره چشم پوشی کرد؟ عمره، سفری زیارتی به قبله مسلمانان است. آنقدر در سالهای گذشته این سفر زیاد و تکرار شده است که دیدن یک پارچه نوشته برای تبریک زیارت خانه خدا، در هر کوچه و خیابان، عادی شده و حتی شده یکی از المان های زیبایی شهری. «پسرحاجی» هم البته زیاد شده است. 

می توان عمره را یکی از تفریحات زیارتی بخشی از جامعه دانست که ترجیح می دهد به جای هزینه کردن برای سفر به ترکیه و مالزی، به عمره برود. به عتبات برود. یعنی عراق و عربستان، نیازهای گردشگری بخش بزرگی از جامعه را برآورده می کند؛ هرسال بیش از ۸۰۰ هزار نفر به عربستان می روند و ۴-۵ میلیون نفر هم به عتبات. عدد بزرگ است. همانطور که عدد مسافران ترکیه و تایلند و مالزی بزرگ است. همین قوم به حج رفته با همان آب و تابی که برخی از ما از سواحل ترکیه تعریف می کنیم، از زیارت خانه خدا و کربلا تعریف می کنند و برایش ذوق دارند.

بدون عتبات، حدود ۴ میلیون ایرانی هرسال به کشورهای دیگر می روند. یعنی یکی از تفریحات ۵ درصد از مردم ایران، سفر خارجی هم هست. یعنی یکی از تفریحات یک درصد از جمعیت ایران، سفر عمره است. 

اما هزینه هایی که ما ایرانی ها برای سفر خارجی به ۵ کشور می کنیم، در سال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می شود (این گزارش را بخوانید) به اندازه ۵ ماه یارانه ای که دولت رسما دور می ریزد و به تک تک ما می دهد؛ نفری ۴۵۵۰۰ تومان. پول کوچکی است در تورم و ارزش های مادی فعلی، اما عدد سرجمع یارانه ها بزرگ است و ظاهرا به چشم هیچ کدام از ما نمی آید.

عمره به هرحال لغو شده و شب گذشته آخرین پرواز از تهران به عربستان رفت (اینجا). اما اکنون تفریح مشروع و قانونی ۸۰۰ هزار ایرانی بلاتکلیف مانده است. ضمن اینکه برخلاف تصوری که عمده مردم دارند،‌ عدد پولی که ما ایرانی ها در عربستان خرج می کنیم در برابر عدد درآمدهای نفتی این کشور،‌ چیزی نیست؛ ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در سال کجا و نهایتا یک میلیارد دلار هزینه ای که از جیب ما ایرانی ها برای سفر به مکه و مدینه می شود کجا.

البته که ماندن همین یک میلیارد دلار در ایران، می تواند کارهای بزرگی بکند. اما قطعا عربستان لطمه اقتصادی از نرفتن ما ایرانی ها به عمره نمی بیند. شاید اصلا وهابی ها از خالی شدن مکه و مدینه از مسافران شیعه هم خوشحال شوند. همان دغدغه ای که برخی از بزرگان و عقلای مذهبی دارند. 

هرچند باید از دولت به دلیل واکنش سیاسی که به حادثه فرودگاه جده داشت، تشکر کرد و البته انتظار داشت به زودی،‌ این ماجرای عمره تمام و سفر برای زیارت خانه خدا، دوباره شروع شود. اما باید از هواداران تحریم دائمی عمره و بالاتر از آن، حج تمتع پرسید، جایگزینی برای تفریحات همان ۸۰۰ هزار نفری که به عمره می روند، دارند؟ با همین توجیهاتی که برای تحریم عمره آورده می شود، می شود سفر به کشورهای دیگر را تحریم کرد؟ مثلا ترکیه را؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 96
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    حرف حساب جواب نداره .
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      خبرآنلاین میدونم طبق معمول نظر من رو چاپ نمی کنید اما اون 800 هزار نفر میتونن به پابوس آقا امام رضا برن. سفر زیارتی عمره به چه قیمتی؟؟
    • س IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      یعنی برای اینکه مردم می خوان برن تفریح که بعید می دونم مقصود کسی از حج عمره تفریح باشه. باید پول ریخت تو جیب سعودی که صرف کشتن بی گناهان بکنه ولو یک ریال واقعا از شما تعجب می کنم با این استنباط که حج نرفتن ما اسیبی به جیب اونا نمی زنه نمیشه توجیه کرد کمک به کشتن مردم یمن رو حتی یه پول سیاه هم که باشه ما مسئولیم هرکی رو تو قبر خو.دش می زارن.این تحلیل شما منو یاد حرف اونایی انداخت که میگم سرکار از تلفن استفاده شخصی نکن می گه 3000تا خوردن و بردن خب به من چه من باید پاسخ گوی اعمالخودم باشم.یه استاد دانشگاه برگشته بود از امریکا می گفت مالیاتی که من می دادم صرف جنگ تو عراق می شد .درست نبود موندم.در ضمن میشه اون یک میلیارد دلارو همین جا برای مردم تفریح سالم درست کرد که انقدر خلا داریم
    • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید گر صورت بی‌صورت معشوق ببینید هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید ده بار از آن راه بدان خانه برفتید یک بار از این خانه بر این بام برآیید آن خانه لطیفست نشان‌هاش بگفتید از خواجه آن خانه نشانی بنمایید یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدیت یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید با این همه آن رنج شما گنج شما باد افسوس که بر گنج شما پرده شمایید
    • محمد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      همون پول حج رو کمک کنن به خانواده هایی که هزینه ندارن وسایل جهیزیه دخترشونو برای ازدواج فراهم کنن هم ثوابش از گردش دور کعبه بیشتر هست هم تا قیامت برای کسی که باعث و بانی شروع زندگی مشترک و پیدا شدن نسلهای بعد از اون شده ثواب مینویسن با اینکار تضمینی برای خودش بهشتو خریده اما با رفتن حج و ریختن پول تو جیب وهابیا فقط به مردم یمن و پول تسلیحات اعراب بی دین کمک کردن
    • محمد A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      60 6
      بهترین تصمیم یه فتوای محکم و کوبنده لازمه . که سایر کشور های مسلمان رو هم به حالت شوک در بیاره .
    • نازنين A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      90 10
      کسي که به ترکيه يا هرجاي ديگري مي رود براي تفريح مي رود اما کسي که مي خواهد به خاطر خدا و عبادت خانه خدا و بهره معنوي به سفر رود بهتر است پول را جاي ديگري هزينه کند خدا از رگ گردن به ما نزديکتر است
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      45 26
      همون بقیه که میرن ترکیه اونم به داعش کمک میکنه
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      59 5
      آقای کریمی و عرشیای عزیز. کسی نگفته ما با تحریم حج میخوایم به اقتصاد اینها ضربه بزنیم. خود من هم می دانم درآمد اینها از ایرانیان در مقابل تولید ناخالص ملی اینها رقمی نیست. اما سوال اینه که رفتن به عمره یعنی حفظ رابطه با یک کشور عقب مونده. یعنی کشوری که حداقل 5 سال هست که با یک تروریسم کور منطقه رو به لجن کشیده. هر کاری از دستش بر میاد انجام میده تا مذاکرات این را به هم بزنه و با قیمت نفت دنبال ضربه زدن به ایرانه. این مورد آخری هم که دیگه نور علی نور بود. به نظرتون چرا باید با همچین عقب مونده هایی ارتباط داشته باشیم؟ آقا بروید با دوتا کشور با شخصیت ارتباط داشته باشین تا یه چیزی ازشون یاد بگیرین. عربستان و کشورهای خلیج هم جا هستن که شما غصه نرفتن به آنجا را می خورید؟؟
    • بی نام BG ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      52 6
      اقا شما یا حج عمره نمی دونی چیه یا تفریح رو نمی شناسی. مرد حسابی همچین تفریح تفریح می کنی که انگار ملت می رن مکه و مدیه استخر سونا جکوزی. حج تمتع که واجبه و هیچکس نمی تونه واجب خدا رو متوقف کنه عمره هم از جمله مستحبات موکد هست. آخه اگر بحث ثواب و تکلیف و مسئله عبادی توش نباشه کی برای تفریح می ره تو اون سرزمین خشک و داغ و سوزان
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      21 3
      حرف حساب؟؟اونم تو ایران؟؟؟؟؟خوبی....
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      1 0
      اگه به این میگن حرف حساب واقعا جواب نداره
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      5 5
      این تجاوز ساختگی هست تا دوستان بهونه داشته باشن به خاطر حمله های عربستان به یمن رفتن به عربستان رو ممنوع کنن
    • بهنام بچه خوی A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      7 6
      همه ی این دعواها به خاطر اینه که قومیتی خاص در کشور ما از عربستان سعودی خوشش نمیاد .اونم به خاطر کینه ای هست که به خاطر حمله ی اعراب در هزار سال پیش در دلشون به وجود اومده. وگرنه اگر قرار بر باد کردن رگ غیرت باشه چرا شماها به تجاوزات بیشمار افاغنه در کشور خودمون ودر خاک خودمون اون هم به ناموسمون توجه نشون نمیدین؟چرا، چون اینا ملت دوست و برادر و هم زبان هستند ولی اونا.. اگر قرار بر محکوم کردن این حادثه باشه، باید تمام حوادث مشابه نیز محکوم بشه و نه اینکه سلیقه ای برخورد بشه. استادمون تعریف میکرد میگفت در سفر به یکی از کشورهای اروپایی، در فرودگاه، وقتی پرسنل اونجا فهمیدن ما اهل کجائیم، مارو با انگشت به همدیگه نشون میدادن و میگفتن مازلم مازلم گود تروریست.خبر بچاپ دیگه.نظرات رو یکطرفه منتشر نکن
    • سید حسین IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      3 0
      این دیگه چه سوالیه؟ این همه جا مثل مشهد و کربلا و ... تازه خیلی واجب نیست به جاش جایی برن.کافیه یه کم چشم و گوش خودمون رو باز کنیم و درست به دور و برمون نگاه کنیم، اونوقت می فهمیم که خیلی کارها هست که ثوابش خیلی بیشتره. اطراف ما بچه هایی هستن که از انواع بیماری رنج میبرند و پدر و مادرشون علاوه بر دیدن رنج و عذاب فرزندشون ؛واقعا توی هزینه درمانشون موندن
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
      3 0
      نویسنده شما به نظر علما که اعلام کردند انجام مستحب در هر شرایطی لزوم نداره توجه کن،هموطنای عزیز هر نفر برای عمره چقدر میده ؟ بگذارید سرمایه گذاری کنید توی جنوب استان کرمان و سیستان بلوچستان که بچه ها مدرسه ندارن حتی تا حالا تلویزیون ندیدن بیمترستان ندارن
  • هومن A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    و خدایی که در این نزدیکی است لای این شب بوها، پای آن کاج بلند عمره و حج همین جاست. این واسه عربستان شاید چیزی نباشه اما واسه ما خیییییلیه. اگه یه سازمانی پیدا بشه که بیاد واسه این پول برنامه ریزی کنه اگه مردم داوطلب بشن که همه یا بخشی از پول حج رو بدن تا تو کشور سرمایه گذاری بشه، میشه که کارهای اساسی انجام داد. کارخانجات و صنایع مادر و کلیدی ساخت یا تو آموزش عالی سرمایه گذاری کرد. با اینکارا باقیات صالحات ایجاد میشه و منافع عمومی و پایدار واسه جامعه ایجاد میشه. ثواب ماندگار و اخروی هم که بماند.
    • بی نام IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      4 31
      چرا فقط به پول حج گير دادين. مگه سفر به كشورهاي ديگر كمتر از عربستان است؟؟ جديدا هم كه خريد خانه در كشور تركيه يكي از ملزومات زندگي خيلي از ما ها شده‌است.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    1 دوست عزیز سفر مکه زیارتی است. ممکن است در سفر به ترکیه , تایلند و.... هزار نقطه اتفاقات مشابهی بیافتد ولی در حرم امن الهی هیچ توجیهی وجود ندارد. 2 مشکل توهین به زایران ایرانی برای بار اول نیست. در همه جای عربستان شما دیدگاه های نژاد پرستانه اعراب به قومیت ایرانی و شیعه بودن را می بینید 3بودن و نبودن زوار شیعی در مدینه هیچ تاثیر در رفتار وهابیت ندارد. به لحاظ اعتقادی و نیز تبلیغات بر علیه شیعه آنقدر هزینه کرده اند که نهایت ندارد و اجازه ایجاد کوچکترین فضای ابراز اعتقادات شیعی و حتی اهل سنت مخالف خود را نمی دهد. 4 وقتی پول زیارت مستحبی خرج بمب بر سر مردم بی پناه و تربیت وحوش داعش می شود، ادامه آن ضرورت دارد؟ 5آیا سعودی ها در کاهش قیمت نفت و ایران هراسی و تحریم نقش ندارند؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    هیچ تحریمی دائمی خوب نیست. همان موقتی کافی است تا آتش خشم مردم را بخواباند.
    • احسان IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      آتش خشم مردم؟واقعن فکر میکنی در حال حاضر مشکل آتش خشم مردمه؟واقعا متاسفم برات که امثال تو فقط میخوان صورت مسئله رو پاک کنن و همه چی رو خیلی راحت بپیچونن حج حداقل باید تا وقتی حکومت عربستان معذرت خواهی نکنه و اون دو پلید به سزای عمل شون نرسن تحریم بشه.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    برو بابا با این نقدت
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    عزیز دل ، کسی برای تفریح حج نمیرفته که شما اینگونه نوشتید
    • حامد اتاق بغلی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      15 88
      ایشون هم نگفته سفری تفریحی است، گفته حتی اگر به دید «سفر» هم نگاه کنیم جای تامل دارد،‌ چه برسد به اینکه قید «زیارتی» ادامه‌اش باشد و خانه خدا مقصد راه. در کل به نظرم تحلیل به‌جایی بود. چرا که تحریم باید طرف مقابل را به فکر فرو ببرد، نه اینکه ما تحریم کنیم بعد خودمان از فیض زیارت محروم شویم و بخش قابل توجهی از مردممان از آمال و آرزوهایشان چه درست چه غلط بازبمانند و طرف مقابل‌مان هم نه تنها برایش فرقی نکند که چه بسا خوشحال‌تر هم باشد پایان کلام اینکه «در هزینه‌های زائد و چه بسا اسراف‌گونه‌ای که مردم ما به نام حج و سفرهای زیارتی می‌کنند و بدتر از همه به دفعات مستطیع می‌شوند قطعا باید بازنگری و فرهنگ‌سازی شود؛ اما تحریمِ اصل سفر معقول نیست»
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    90 6
    دوست عزیز اکثریت مردم دوست دارند حج عمره بروند ولی تا وقتی که دولت فعلی عربستان هست یا رویه اش را عوض نکرده نباید حج عمره رفت،چون دولت عربستان این پول را خرج گروه هایی مانند داعش میکنه یا خرج اسلحه ای میکنه که به یمن حمله کرده و موجب کشتار مردم یمن شده،از طرفی به پشتوانه پولی که داره جلوی ایران می ایستد و بر ضد ایران اقدام می کند و به گروه های تروریستی و مخالف ایران کمک مالی می کند،حال با این اوصاف ایا فرمایشات شما درسته؟
  • مومن IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    226 8
    کجا برویم ؟؟؟؟ بروید مشهد ، بروید قم ، اصلا بروید دم دریا ولی نصف اون هزینه حج رو وسط راه خرج یک کار خیر کنید.... به خدا قسم این مستحبی از مستحبی حج عمره بالاتر است.... بابا وسط نماز پیامبر قبله مسلمانان از بیت المقدس به کعبه عوض شد.... مگر خدا نعوذ باالله فقط در مسجد الحرام است؟؟؟ خدا توی داروخونه ای هست که یه پدر مستمند دنبال داروهای سرطان جر گوشه اش هست.... خدا توی کلبه افراد فقیر و گرسنه است.... خدا توی دهاتهای محروم هست... خدا کنار دخترک گریان یتیم هست... به این آدرسها بروید و خدا رو زیارت کنید نه اینکه به عربستان بروید و جیب انها را چاق کنید... خدا همینجاست کنار افراد بی یار و یاور.....
    • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      28 6
      احسنت به شما
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      2 1
      هزار تا لایک
  • فرزام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    تحريم بهترين گزينه ماست
  • حسن IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    151 6
    با سلام ،جناب آقای کریمی درپاسخ به جنابعالی باید عرض کنم اولاٌ قیاس سفر عمره با سفر تفریحی به سایرکشورها درست نیست زیرا نیات،اهداف و کلا ماهیت متفاوت دارند ثانیاٌچنانچه فرض کنیم که پولی که زائر ایرانی در عربستان خرج می کند به گفته شما برای آن کشور هیچ باشد آیا برای انجام این سفر باید عزتمان را نیز هزینه کنیم؟ و تن به توهین هر کس و ناکسی بدهیم ؟ البته افرادی هم در داخل کشور با لغو این سفر ممکن است متضرر شوند که خواستشان انجام این سفر به هر قیمتی است و حتی در بعضی محافل کلا منکر اتفاق جده نیز شده اند
    • فرهاد A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      33 28
      در دوبی هم چند بار از این اتفاقات افتاده بود، ولی اونجا هیچکی صداش درنمیومد. ببخشید یعنی برای شما فرق میکنه که تجاوز کجا صورت بگیره؟ تجاوز تجاوزه دیگه. چه فرقی داره توی آنتالیا باشه یا جده؟ یعنی توی آنتالیا اتفاقی بیفته عزت ایرانی پایمال نمیشه؟ ضمنا پولی هم که شما در ترکیه خرج میکنید دقیقا خرج داعش میشه ها. این رو گفتم بعضیا خودشون رو به اون راه نزنن.
    • اصغر A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      16 5
      فرق می کنه و خیلی هم فرق می کنه اونجایی که می گی ترکیه است یا دوبی ولی اینجایی که بحث ازشه مثلا عربستان و اون یاروها هم اسمشونو گذاشتن خادم الحرمین
    • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      5 1
      فرق ميكنه، فرهاد جان، اگه اونجورى بخواى حساب كنى، چرا راه دور ميرى، مشابهش توى كشورم رخ ميده، ولى يه تفاوت بزرگ كه داره اينه كه اين اتفاق توى يه كشور مذهبى اونم براى دوتا زائر افتاده، و از همه مهم تر قابل تأمل تر، توسط يه مأمور رسمى و دولتى كه خير سرش بايد نماد امنيت باشد
  • خندان IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    61 4
    اگر امنیت سفر حجاج تامین نشود و دولت سعودی تامین کننده و متضمن آن نگردد نمیشود به سفر مستحبی اصرار کرد که در آن شرف و امنیت جانی حجاج تامین نمیشود . بدون شک کسی هم که به حج به چشم سیاحتی نگاه میکرد به آنتالیا و دوبی هم رفته و میرود . و اگر کسی به چشم صواب و زیارت و آنچه که شان کعبه است مینگریست امنیتش تا تامین و تضمین نشود نمی روند.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    25 68
    عزیزانی که این همه به سفرهای زیارتی گیر میدین و میگین بهتره پولش خرج کار ثواب بشه.اگر شما پول یه ماه یارانه تون رو اختصاص دادین واسه کار خیر میگم باقی حرفاتون هم راست و درست.کم شعار بدیم بیشتر عمل کنیم.اول باید از خودمون شروع کنیم وگرنه نسخه پیچیدن واسه بقیه کار ساده ای هست.دو صد گفته چون نیم کردار نیست.اکثر کسایی که میگن حج نرین وقتی پای کمک به دیگران میاد وسط هزار دلیل و برهان اقامه میکنن که خودشون نیاز دارن به این پول وگرنه کمک میکنن در حالی که خودشون هم میدونن دارن بهانه میارن.فرضا اگر امروز قراره چلو خورشت بخوریم به جاش نیمرو بخوریم مازاد پولی که باقی میمونه از تفاضل چلو خورشت نیمرو رو بدیم یه نیازمند.یعنی نمیشه؟میشه ولی خودمون نمی خوایم.
  • بی نیاز IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    88 3
    عزیز دل برادر مکه همین بغل گوشته فقط کافیه شعورش رو داشته باشی و بشنوی. کدوم مکه واجب تر از تهیه جهیزیه برای تازه عروس و دامادی که به خاطر اینکه ندارند 4 تا وسیه دم دستی زندگی رو بخرند هنوز سر خونه زندگیشون نرفتند و تو چه کنم چه کنم موندند. کدوم مکه واجب تر از زندانیان غیر عمدی که به خاطر اینکه توان پرداخت دیه یا جریمه رو ندارند تو زندانند. کدوم مکه واجب تر از همسایه دیوار به دیوارته که شاید باور نکنی اگه بشنوی بعضی شبا حتی نون خالی هم نیست که شکمشون رو پر کنه. بعد تازه هیچ میدونی پولی که ما بابت حج به حساب وهابیون اسرائیلی میریزیم بابت حقوق و مزایای ماهیانه به حساب گروه داعش واریز می شه. به خدا قسم این مکه رفتن حتی حج واجبش در شرایط کنونی حرامه.
    • اشکان A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      26 3
      ایول که گل گفتی. کاش یه ذره از این فهم و شعور تو وجود کسانی بود که خودشون رو اهل قلم میدونند و واسه مردم نسخه می نویسند
  • مهدی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    26 30
    دو مامور در عربستان یک کار بسیار ناشایست را انجام دادند . ما اصول از دین خود گذشتیم ؟
  • مقداد A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    22 1
    حالا اونایی که واسه تفریح میرن یکم وجدان داشته باشن یجا دیگه برن واسه خوش گذرونی, جا کم نیست اونای که واقعن واسه زیارت میخان برن مکه چشماشونو باز کنن به وضیت فقره کشور و جنایاته سعودی نگاه کنن میفهمن که رضایت خدا به این زیارت نیست, میشه به مردمه خودت کمک کنی و صواب کنی
  • ..... IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    4 53
    چند تا سوال.1.چرا قضیه که مربوط به اسفند ماهه الان رسانه ای شد؟2.من شنیدم اجناس غیرقانونی داشتن حمل میکردن و یه بازرسی شدیدتر از معمول بوده و تجاوزی صورت نگرفته پس چرا منصف نیستیم؟ در ضمن حج یه امر الهی هس و کسی که توانایی داشته باشه واجبه که بره نه عربستان و نه ایران حق نداره حج تمتع کامل تحریم کنه چون زمان پیامبر با اینکه مکه دست مشرکان بود پیامبر تصمیم گرفت از مدینه برای حج عازم مکه شوند. به نظر من به خاطر مسایل سیاسی ومسایل مربوط به یمن و اون اخلاق نژاد پرستانه ای که متاسفانه ما ایرانیها داریم دارن روش مانور میدن...خبر آنلاین خواهشا منتشر کن.
    • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      24 2
      من واقعا نمیفهمم چرا بعضیها اصرار به کامنت گذاشتن دارند در حالی که از بدیهی ترین زوایای یه مسئله هیچ اطلاعی ندارنداولا این قضیه مال اسفند نیست و روز 10 فروردین اتفاق افتاده حالا فهمیدی چرا الان رسانه ای شده؟دوما به نظر جنابعالی تو مکه که حتی پرواز هواپیما بر فراز کعبه ممنوعه چه جنس قاچاقی پیدا میشه که دو تا نوجوون بخوان مخفیانه بخرن و بیارن؟سوما ایشالا وقتی یه سفر خارج از کشور رفتی متوجه میشی که وظیفه توقیف اجناس قاچاق همراه مسافر با گمرک فرودگاه مقصده نه فرودگاه مبدا چهارما یعنی واقعا فکر میکنی عربستان عقلش به اندازه جنابعالی نمیرسید که اگه واقعا قضیه مربوط به بار قاچاق و بازرسی شدیدتر بود به جای چهل بار معذرت خواهی سفیر و رئیس پلیس جده همون اول قضیه قاچاقچی بودن دو تا نوجونو رو میکرد؟
    • هادی A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      16 1
      1 قضیه برای 8 فروردینه 2 از کی شنیدی اجناس غیرقانونی حمل میکردن و منظور از اجناس غیرقانونی چیه 3 به نظر شما بازرسی بیش از حد معمول یعنی اونجای طرف رو هم دست بندازن در ثانی پزشکی قانونی عربستان تشخیص داده تجاوز صورت گرفته 4 شما هنوز تفاوت حج واجب رو با حج عمره نمیدونی قضیه مربوط به تحریم حج عمره است 5 اگر اخلاق نژاد پرستانه باشه پس مردم نباید از اعراب یمن دفاع کنن
  • موافق تحريم دايمي ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    27 11
    فقط وفقط بايد افراد مشخصى از جامعه مانند سالخوردگانى كه تابحال به حج نرفته اند به اين سفر فرستاده شوند...نه دانش آموزان و دانشجويان
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    16 39
    تا به حال حج نرفتم؛ قصد داشتم امسال برم که نشد. به خواست مردم کشورم برای تحریم احترام میذارم و عطش زیارت خانه خدا رو تو خودم نگه میدارم؛ باور کنید خودم راه محک و ... و ... را خوب بلدم ولی مکه واقعا فرق داره مردم احساساتی کشورم اصرار به تحریم دارن و فریاد خشم سر میدهند، من هم سکوت میکنم ولی باور کنید این راهش نیست
    • بابک A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      4 10
      دروود به شرفت منم مثل تو
  • بی نام US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    7 27
    تحلیل درستی است. تحریم عمره و لابد بعداً حج واجب هم بهترین کاری است که به سود هر دو طرف است. عربستان به خواب هم نمی دید که بتواند به این راحتی از شر زوار ایرانی که یک دانه اش هم براشون دل نگرانی امنیتی داشت نجات پیدا کند و از طرف دیگر هم ایران هیچ اهرمی و راهی برای عرض اندام در برابر یک دشمن متعهد نداشت. این هم که نوشته اند عربستان مسأله ای با از دست دادن اندک پول زوار ایرانی ندارد کاملاً درست است. یک میلیارد دلار حاجی ایرانی که تازه اون هم نصفش گیر دست اندر کاران ایرانی می آید در برابر درآمد بی حساب نفت عربستان مثل پشه ایست در مقایسه با فیل. همین دیروز در اخبار گفتند عربستان با فرانسه یک قرارداد 9 میلیارد دلاری امضا کرده. همین یک قلم بیش از کل درآمد سالانه ماست.
  • فرهنگ EU ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    9 24
    سپاس از جناب کریمی و خبرآنلاین و تحلیل ارزنده حاضر. اما صرفنظر از ابعاد مطروحه در این یادداشت، نباید این موضوع و واکنش های مطروحه در کشور، زمینه ای برای قومیت گرایی بین اعراب و فارس ها و ایجاد بستری برای مناقشات یا اختلافات آتی و قابل پیش بینی و ظهور و بروز نسل کشی به سان برخی دیگر از کشورهای منطقه و آفریقایی گردد که به هیچ وجه، خوشایند نیست. تعقیب این مهم، از طریق دیپلماسی و حقوقی در سطح ملی و بین المللی قویاً مورد تاکید است . بی شک، اقدام اتباع عربستان و دولت متبوع آن مورد تائید نیست اما فراهم شدن زمینه های قومیت گرایی های افراطی و احتمالی نیز قابل پذیرش نیست و مخاطره آمیز است.....
  • شاهین A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    4 8
    سلام من الان متوجه نشدم شما مخالف هستی یا موافق چون کلام شما کلامی دو پهلو هست نظر بنده این هست که اگه شما سفر به عریستان را تفریح میدانید و نگران سرگرمی مردم هستید سخت در اراشتباه هستید و با این نظرات هم وطن های خود را می رنجانید
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    2 35
    عمره رو می شه ولی حج واجب رو می شه تعطیل کرد . حتی مراجع هم به این سادگی ها فتوی نمی دن . خدا را خدا را درباه حج که اگر آن را واگذارید به عذاب الهی گرفتارید .نهیچ البلاغه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    24 1
    به نظر من شما صورت مسئله را رها کرده اید و به حواشی توجه کرده اید. در فرودگاه عربستان آن هم موقع خروج به دو پسر نوجوان تجاوز جنسی شده است. درست است که سفر معنوی حج بسیار به یاد ماندنی است، اما مطمئنا این عمل زشت تا قیامت در ذهن این دو نوجوان می ماند که چرا بعد از حج و توبه به این بلا گرفتار شده اند. وامصیبتا که اگر این اتفاق به یک زن یا دختر ایرانی هم تجاوز کنند. حج عمره مانند زیارت مشهد است. چرا باید با وجود ناامنی جان و ناموس به عمره سفر کرد؟ به چه قیمتی؟ این حج که با وجود خطر ناموسی است پذیرفته می شود؟ چرا عاقلانه نمی اندیشید؟ چرا توجه نمی کنید که عربستانی ها هر غلطی، هر غلطی می توانند بکنند.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      1 1
      من که گفتم عمره رو می شه ولی حج واجب رو نمی شه به این سادگی ها تحریم کرد این همه رای منفی عجیبه یعنی شما حرف علی رو قبول ندارید . خدا را خدارا .. بعد هم گفتم مراجع هم به این راحتی فتوی به تحریم حج واجب نمی دن . نه اینکه نتونند تجاوز جنسی شده حکمش مشخصه مرگ خاطی درصورت اچرای حکم دلیلی برا تحریم وجود نداره مسلمون تزا خدا و پیامبرنشید لطفا ولی اگر حکم رو اجرا نکردن می شه یه کارایی کرد .
  • قول سدید A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    4 20
    اولاما حج را برای بهره معنوی اش هزینه می کنیم همانطور که برای محصولات آمریکایی و اسراییلی که مشابه نداشته باشند پول می دهیم و این پول هم ممکن است علیه ما استفاده شود.اما چون فایده اش بیشتر از ضررش است ایرادی نیست و در موردحج هم هیچکس نمی تواند به راحتی بگوید بهره معنوی حج چه قدر می ارزد جز شرع دوم اصلا چه کسی گفته اگر انسان پول خود را به نیازمندان بدهد موجب سعادت خود شخص می شود،جز خدا.همان خدا گفته هر فرد باید به اندازه ی یک حج واجب پول خرج کند و حق ندارد این پول را به امر دیگری اختصاص دهد همانطور که هیچ کس حق ندارد از مخارج ضروری زن و بچه اش بزند و به بچه های یتیم کمک کند. یا هیچکس حق ندارد از مخارج ضروری خودش بزند و به یتیم کمک کند. مثلا پول تحصیلات لازم خود را به فقرا بدهید.
    • بهزاد IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      0 4
      آقا شما چند چندی ؟ عزیز من اینجا بحث سر حج عمره هستش نه واجب هر موقع بحث سر حج واجب بود خبرت میکنم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    15 2
    آب قطع
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    28 1
    از حج میشه گذشت برادر مومن. اونی که نمیشه ازش گذشت آب و غذاس. کلاهتو بزار بالاتر قبل از اینکه دلت اشتباهی پر بکشه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    15 2
    اقاياني كه حج را دستاويز قراردادهايد خواهش مي كنم دست افراد بي بضاعت رابگيريد يا آن زنداني كه فقط به خاطر قرض درپشت ميله هاي زندان قراردارد را ازاد نمائيد كه هزار حج براي شما واجب تر وگزيده تراست ودرمعاملاتتان غل وغش نفرمائيد حج دركنار خانه شما است اگر دست فرزند يتيمي را بگيريد خداوند مال واموالتا ن رابيبشتر مي كنداينقدر به جيب وهابيت خيانت كار پول نريزيد
    • رامين RO ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      13 9
      ببخشيد ، شما كه اينقدر زيبا سخن ميگوييد تا بحال چند درصد درامد خود را براى فقرا و مساكين هزينه نموده ايد ؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    3 2
    حالا باید دید آیا تحریم حج در اقتصاد ما به ویژه قیمت دلار تاثیر می گذارد یا خیر، در حال حاضر با این تحریم، درخواست خرید دلار پایین می آید، باید دید تاثیری در قیمت ارز دارد یا خیر
  • علی A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    16 1
    آقای نگران؛ حج واجب گرفتن دست نیازمند در داخله، کمک به بیمارانه، کمک به ایتامه ولی اگر تو این رو ...تقصیر ما نیست...شما بفرمایید برید حج..خوش بگذره
  • محمد A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    16 4
    تمام مردمی که دلشوون واسه حج تنگ میشه بیاین مشهد مقدس
  • مهران IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    25 1
    من نمی گم کلا لغو کنن ولی واقعا شرایط اقتصادی مردم خیلی بده نیاز هم به چشم بصیرت نیست که وضعیت مردم رو ببینه فقط چند سال به حالت تعلیق در بیارن یا کم کنن.
  • محسن IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    30 1
    حج برای چی می ریم ؟ اگر برا ثواب و رضای خداست که میشه در این شرایط با کمک به فقرا و جوانان بی کار و دم بخت شاید به مراتب بیشتر از آن به رضای خدا رسید ، اگر بحث سفر زیارتی هست امام رضا و کربلا و نجف هست و اگر بحث گردشگری هست که اینهمه کشور هست که آدم می تونه بره حرمت و عزتش هم حفظ بشه ، خیلی دوس دارم جواب کسانی که میگن کجا بریم و چی کار کنیم رو پای همین پست ببینم شاید منم قانع شدم
  • رضا A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    4 1
    برای عده ای متاسفم که قیاس باطل انجام میدن
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    15 3
    بابا تازه دیشب تعلیق شده انقدر کار سختیه نرفتن حج عمره ؟
  • مهدی A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    7 1
    اینماتولوافثم وجه الله هرجا بنگری رو ی اوست
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    2 3
    فروش نفت عربستان 150 میلیارد دلار است اما سود فروش نفت رقمی بسیار پایین تر از این هستاون هم تو شرایظی که نفت بسیار ارزان شده.قطعا همین 1 میلیارد دلار برا عرسبستان رقم قابل توجهی هست.
  • بی نام RO ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    9 3
    چرا همه دوست دارن برای دیگران هم تصمیم بگیرن؟ من و شما دوست نداریم بریم عمره و تمتع؟ خواب نمیریم به بقیه چه کار داریم؟ اگه این باب بشه دولت برای مردم تصمیم بگیره کجا برن وکجا نرن، دو روز دیگه کل سفرهای خارجی رو لغو میکنن ، 4 روز دیگه سفر به شمال رو هم تو روزهای مذهبی ممنوع اعلام میکنند.
    • یونس دانا A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
      1 1
      دولت هم تشکیل شده از همین مردمه دیگه مگه دولت از مریخ اومده؟؟؟
  • احسان A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    6 2
    خرید و فروش فیش حج عمره و واجب این همان جمله کلیدی معمای کامنت های مخالف تحریم حج است
  • علی RO ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    8 4
    کسایی که نوشتن عربستان لطمه میخوره از نرفتن حج ایرانیها باید بدونن واقعیت عربستان اونهمه درآمد از نفت داره که اگه کلا در مکه رو ببنده بازم هیچ لطمه ای به اقتصادش نمیخوره . فقط سود پولی که عربستان تو بانکهای انگلیس و آمریکا داره از درآمد نفتی ما بیشتره .
  • رضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    15 2
    نقد بسیار خامی بود. در واقع تاثیری که توریستا بر اقتصاد یک کشور میتونن بذارن بسیار زیاد هست و یک سود خالص. اینکه گفته میشه دربرابر پول نفت آنها این پول چیزی نیست واقعا اشتباهه. اگر این رقم که شما میگید که عربستان از زائرای ایرانی دربیاره درست باشه که درست نیست و بیشتره: همین رقمی که شما گفتید هم بودجه ی یک سال یکی از وزاتخانه هاای ما هم میشه لطفا کمی پخته تر نقد کنید
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    9 0
    یه عمر نشستیم و تماشا کردیم که کارمون کشید به اینجا، مثلا امارات تو تمام نقشه هایی که تو کشورش دست توریست ها میده نوشته خــــــــــلــــــیــج . . . تو روز روشن داره میگهههههههه اونوقت چرا اونی که اسم خودش رو ایــــــــرانــــی میزاره باید پاش رو تو خاک امارات بزاره ؟؟؟؟ چه برسه به اینکه اونجا با پول همین مملکت سرمایه گذاری هم بکنه؟ خوب معلومه 2 سال دیگه اماراتی ها هم از این بدتر میکنن با ایـــــــرانی ها، بزار امشب تکلیف کنگره آمریکا و توافق مشخص بشه اونوقت یه عده میفهمن یه عــمـــــــــــر در خــــــواب نـــــــاز بودن و بقیه کشورهای فسقلی پا گذاشتن رو شونه های ما و بالا رفتن.. هر بلایی سرمون بیارن حقمونه
    • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      1 4
      سخت نگیرید 20 سال دیگه نه اماراتی درکاره نه عربستانی . یه کشوری که ازاولش هم بی ریشه بوده ولی ایران ازاول دنیا ایران بوده تا ابد هم ایرانه .
  • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    3 7
    واقعا مانده ام این حرف ها یی که زده می شود به آن حرفها فکر هم می کنند.اگر قرار باشه هر کشوری یک تخلف بکنم آن کشور را تحریم کنیم .در آخر باید بشینیم در خانه و هیچ کجا نریم چون ما الان برحق هستیم همه می خواهند یک ضربه به این کشور بزنند لذا ما و دولت باید با عقل و فکر مسایل را بررسی و مشکلات را حل کنیم.پس تحریم کردن راه حل نیست بلکه از طریق مراجع بین المللی پیگیر موضوع شد و این برنامه را با مجازات عاملان برخورد کرد.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    8 3
    واست متاسفم با این تحلیل کوته فکرانه ای که داری آقای کریمی، فقط خواستی خلاف جهت شنا کنی که مطرح شی، دریغ از یک مثقال اندیشه
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    8 0
    واجبات رابچسب داداش مستجبات پیش کش
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    15 2
    من که بجای مکه میرم مشهد با بقیه پولش هم یه سفر تفریحی میرم بسه مگه خدا فقط عربستانه
  • حسین A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    7 2
    انصافا اون قسمتی که گفته عربستان از تحریم ما آسیبی نمیبینه رو درست گفته.بیش از 1میلیارد مسلمون که فقط70میلیون ایرانی هستند. عربهای وهابی از اینکه 70میلیون شیعه به کشورشون نرن خوشحال هم میشن
  • اسموني A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    12 2
    اين متن بيشتر طرفداري سازمان حج كرده و بعضي دلالها كه اين وسط سود خودشونو ميگيرن اونهايي هم كه دوست دارن برن مكه سعي كنن برند حج واجب كه خدا قطعا اونو دستور داده ، اين حج عمره هم اين اخريها مد شده قديمها كجا حج عمره بود
  • بی نام GB ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    4 0
    اینکه عربستان از تحریم عمره ضرر اقتصادی میکنه قابل کتمان نیست بالاخره حساب دو دو تا چهارتا ست و مشکل خودشه شاید به قول نگارنده محترم مقاله، وهابی ها از خالی شدن مکه و مدینه از مسافران شیعه خوشحال هم بشوند. به هر ترتیب تصمیم دولت در تحریم سفرهای عمره، موقتی است و طبق اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا زمان رسیدگی و مجازات عاملان واقعه جده است.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    19 1
    تو خانواده ی ما حج عمره رفتن یه جور کلاس شده پسر بچه هارو میبرن از اون به بعد هم حاجی صداشون میکنن درحالیکه ....... تو همین خانواده ادم هست که به نون شب محتاجه
    • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
      0 0
      ای گفتی.
  • سلیم A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    15 5
    اگه جلوی چشمانت به عزیزترین فرد خانواده ات بی حرمتی می شد این حرفا رو می زدی ؟ شاید هم دستت از چیزی یا منفعتی کوتاه شده ؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 6
    اونایی که میگن بجای مکه بریم جایه دیگه وقتی مردن بجای بهشت رفتن جای دیگه زیاد شاکی نشن
  • سید محمود موسوی A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 1
    هدف تحریم ضربه به عربستان نیستٰ حفظ شرف خودمونه 1 میلیارد دلار کمه قربان؟ تفریح 800 هزار نفر... خوبه پس خودتونم دارید میفرمایید تفریحاگر نیست تفریحه تشیف ببر شهر ها و کشورهای تفریحی همچین میگی ترکیهٰ تایلندٰ مالزی و.... انگار خانه فحشاست همش نخیر اقا هونجاها که نام بردی بهترین مکانهای تفریح رر داره. در میکده هم خدای بینی با مرد خدا اگر نشینی. قطعا ثوابی که در کمک به مردم و نیازمندان هست در خج نیست کسی که با نیت حج بیاد اون مبلغ رو کمک کنه خدا خودش ثوابشو می نویسه مثل داستانهایی که شنیدیم یا فیملهایی که دیدیم طرف پول حجشو بخشیده بعد یکی دیگه اونو تو مکه دیده نکنه دروغه؟ البته به شرطی که این کمک ها هم واقعا بره به جیب نیازمندا نه بی نیازهای بی درد...
  • مریم A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    کسی که استطاعت مالی داره باید بره حج. هرچیزی جای خودشو داره. کمک به فقرا جای خود. حج هم جای خود.
  • حسین A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 1
    باسلام.نمیدونم چرا اکثر مردم ابران به این دید نگاه میکنن که کاملامادی و بی ارزش هست.خوده عربستانیااز خداشونه که مسلمونا نرن خونه ی الله.میدونید چرا چون اونها دارن شیطان پرستی رو در کعبه و همه ی عربستان رواج میدن ومیخوان هیچ چیز معنوی مزاحمشون نشه.خب شما که میگید این پولا میرن تو جیب عربستانیانریم حج کاش میگفتید نریم امریکا نریم ترکیه و خیلی از کشورهای عربی و اروپایی هست که با عربستان هیچ فرقی نداره.بگید نریم این کشورهایی که الان همپیمان شدن علیه همه ی مسلمونااز جنگ نرم گرفته تاگرم.حالا بهرحال میریم حج کارهای معنوی رو انجام میدیم که اونا نمیخوان پس به ضرراونا تموم میشه و به نفع ما.درسته؟ ولی بقیه کشورها چی فقط میریم عقده های خودمونوخالی میکنیم وبدن هیچ کمال معنوی.پس میریم تازنده ایم
  • امین A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    1 0
    خبر آنلاین نظر هر کس محترمه اما چون کار به نقد کشیده شد پس نقد موافقین رو هم منتشر کنید. اولا خیلی راحت میشه سفر حج عمره نرفت کسی که حج عمره نره چیزی از دست نمیده چون رستگاری باید از درون باشه. دوما حیثیت و شرف ما لکه دار شده آیا این چیزیه که بشه ازش براحتی گذشت؟ عزت و اقتدار میهن عزیزمون مهمتره یا بقول شما تفریح 800 هزار نفر؟ من ترجیح میدم اگه قراره بخاطر رفتن به عمره حیثیت کشورم خدشه دار شه پولمو ببرم همون ترکیه و مالزی هزینه کنم. سوما مولای ما آقا علی ابن ابیطالب هستند و همین وهابی ها کینه علی رو دارن ما چرا باید دم دشمنای مولامونو کلفت کنیم؟ ای لعنت خدا بر دشمنای علی. یکاری کنیم که اون دنیا بتونیم تو چشمای علی نگاه کنیم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    1 0
    مردم اگر کمی فکر کنن تو مملکت ما اگر ترکیه را می خواهند شمال و استان های خیلی سرسبزتر از ترکیه واگر میخواهند زیارت بروند مشهد وقم وهزاران مسجد وجود دارند اما باید فکر کرد که تفریح به چه قیمتی اصلا پولشان را صرف خیریه هم نکنند برای بهبود زندگی خودشان هزینه کنند باز هم بهتر است اصلا پولشان راآتش بزنند بهتر است از اینکه ناموس خود را به جاهای نا امن ببرند
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    استاد بزرگوار بالاخره باید برخورد کرد یا شاهدا شما موافق سکوتید باید اعتراض داشت واین اعتراض با عنوان شود بعث یک میلیارد نیست بعث حیثیت ایرانی است میشه بجای سر زدن به خانه خدا به بنده خدا سر زد توی همین ایران ما بسیار جاهای دیدنی هستند زیارتی هستند ما منکر نیستیم زیارت خانه خدا صفای دیگری دارد اما بر باور نیستیم که به هر قیمتی باید رفت
  • ش.س IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    3 3
    به خداقسم همین هاکه می گویند حج عمره راحرام کنید اگه بهشون بگیم انتالیا وتایلند حرام برید خون به پامی کنند
  • بی نام RO ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    مسئولین بیایند پولهاییکه مردم بابت حج عمره هزینه می کنند را در کشور خودمان به سرمایه گذاری و تولید وکار برای جوانان تبدیل نمایند تا بسیاری از مشکلات مملکت که از نتیجه بیکاری عاید جامعه شده خشکانده شود چرا که بیکار ریشه ی تمام مفسده هااست
  • بنده خدا A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    1 1
    آقای امید کریمی و دوستانی که موافق نظر ایشان هستند به نظر بنده شما به ظاهر قضیه نگاه میکنید باطن قضیه چیزی فراتر از اینهاست نرفتن به حج اگرچه نتواند به اقتصاد عربستان لطمه بزند اما مشروعیت عربستان را زیر سوال میبرد و کلی مسائل دیگر .....
  • مهرداد A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    1 0
    برادر من دلت خوشه ها دولت یه کار خوب و عملب کرده باشه همینه.یک میلیارد که سهله تو بگو هزار تومنم ما راضی نیستیم تو جیب اونا بره. قولم میدیم اصن کشورهای خارجی نریم نگران حضور کمرنگ ماهم نباشید. ما با پشت سر گذاشتن تمام مشکلات عزت ایران را بیش از پیش در تمام صحنه ها بالا میبریم.
  • رضا A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    3 0
    گفتین کجا بریم . آدرس : زیر پلها ، توی پارکها و وسط بلوارهایی که هر شب هزاران نفر شب را گرسنه خوابند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    برو طواف دلی کن که کعبه خود سنگ است که آنرا خلیل بما کرد این را خدای خلیل