هاشمی در دیدار نخبگان: بیکاری تحصیلکرده‌ها زیبنده نظام نیست/ توجه به گردش مالی دانشگاه‌ها در بانک‌ها

ایلنا نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری گردش مالی دانشگاه، به قرارداد‌ها با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: باید از این منبع در جهت احداث، تقویت و گسترش امور دانش‌بنیان استفاده کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمع کثیری از نخبگان جوان، با تبریک پیروزی تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران به مردم، جوانان و به ویژه خانواده‌های این ورزشکاران غیور، گفت: امیدواریم شاهد تداوم قهرمانی‌های تیم‌های ملی کشور در مسابقات بین‌المللی ورزش‌های فردی و تیمی باشیم.

رییس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این دیدار که شرکت کننده در هفتمین هم‌اندیشی چهره‌های استعداد درخشان و مخترعان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند، مبتکرین و مخترعین جوان را سرمایه‌های ارزشمند و گنج‌های واقعی کشور خواند و با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت این باشگاه، گفت: استعدادهای درخشان که مثل شمع می‌سوزند تا جامعهٔ آن‌ها در تاریکی جهل و عقب ماندگی علمی و فنی نماند، پایه‌های کشور را محکم می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح تأسیس «شهر دانایی» را از طرح‌های خوب توصیف کرد و گفت: باید از امکانات گسترده دانشگاه آزاد اسلامی و آزمایشگاه‌های پیشرفته آن در اقصی نقاط کشور استفاده و امکانات خوب را در اختیار پژوهشگران جوان قرار داد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری موفقیت‌های کشورهای پیشرفته مانند آلمان و ژاپن، گفت: هر دو کشور پس از جنگ، در عطش نیاز جامعه به سوی علم و تکنولوژی حرکت کردند.

ایشان با بیان محوریت دانش در سند چشم‌انداز بیست ساله نظام و اهداف آن به عنوان رتبه اول علمی و فناوری در منطقه، گفت: سربازان این راه، پژوهشگران، مخترعان، مبتکران و استعدادهای درخشان هستند که باید راه را برای عملیاتی کردن علم آنان هموار کرد.

رییس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری گردش مالی دانشگاه، به قرارداد‌ها با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: باید از این منبع در جهت احداث، تقویت و گسترش کارهای دانش بنیان استفاده کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که انتظار داشتیم طرح احداث شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به نیازهای جامعه هر چه سریع‌تر در کشور آغاز شود، از تأخیر پیش‌ آمده در این راه ابراز نارضایتی کرد و افزود: ۱۰ هزار اختراع و ابتکار ثبت شده در اختیار باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است که اگر ۱۰ درصد آن‌ها به مرحله تجاری سازی برسند، علاوه بر کم کردن مشکل بیکاری و افزایش تولید و توسعه، باعث ارتقای علمی کشور می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت، نظام خارج کردن کشور از وابستگی به نفت و توجه کردن به شاخص‌ها و باید‌ها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی، گفت: زیبنده جمهوری اسلامی با این همه ظرفیت‌ها، منابع طبیعی، موقعیت‌ جغرافیایی و مردم نجیب نیست که جمعی از تحصیلکرده‌های ما بیکار باشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مقایسه نگاه‌های بعضی از مسؤولان امروز و با مسؤولان سال‌های اول پیروزی انقلاب که سرمایه‌داری را بد می‌دانستند، گفت: امروز همه، حتی رهبری نظام بر این نکته تاکید می‌کنند که کارآفرینی نه تنها بد نیست، بلکه افتخار است.

ایشان پس از شنیدن گزارش دو تن از دانشجویانی که از عدم چاپ مقاله‌های علمیشان در نشریات بین‌المللی به خاطر تحریم گله می‌کردند، خاطر نشان کرد: این ‌‌نهایت ظلم به فرزندان یک ملت آزاده است که حتی از چاپ مقاله که می‌تواند موجب اعتبار علمی نشریات آنان شود، جلوگیری می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در کشور، گفت: مدیریت کشور نباید دست مردم را ببندد و باید افتخار کند که مردم می‌خواهند به کمک دولت و مسؤولان بیایند و کشور خود را بسازند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این نکته که «هیچ وقت این قدر ظرفیت حرکت بر بنیان دانش در کشور فراهم نبود»، گفت: مسؤولان بخش‌ها باید خوشحال باشند که بودجه‌های مربوط به پیشرفت‌های علمی را عملیاتی می‌کنند و بدانند که سخت‌گیری در این زمینه، جلوگیری ناخودآگاه از حرکت علمی کشور است.

در آغاز این دیدار، آقای دکتر زارع رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان٬ محمد حسین درویش متولی، مسئول باشگاه پژوهشگران جوان واحد فیروزکوه٬ آزاد جراحیان از واحد کرمانشاه و خانم نجمه ثمین از واحد علوم و تحقیقات با ارائه گزارشی از مسئولیت‌ها و برنامه‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در ستاد مرکزی و واحدهای فیروزکوه، کرمانشاه و علوم و تحقیقات، به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص فعال سازی و تجاری سازی طرح‌های دانشگاهی پرداختند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =