مجسمه‌های میادین بزرگ شهر چطور باید انتخاب شود؟

قدرت‌الله عاقلی، مجسمه‌ساز معتقد است انتخاب مجسمه‌های میادین نیازمند توافق ملی ست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مجسمه‌ساز  شناخته‌شده بر ضرورت اتفاق‌نظر ملی روی مجسمه‌هایی که در میدان‌ها نصب می‌شوند تاکید کرد و گفت: «این مهم در تمامی دنیا برای نصب مجسمه‌های خاص در میادین مهم رعایت می‌شود.»

عاقلی با اشاره به اینکه همواره برای ساخت مجسمه در میدان‌ها حساسیتی وجود داشته، اظهار داشت: «در تمام دنیا برای نصب مجسمه در میدان‌های شهر حساسیت خاصی وجود داشته این در حالی است که چنین حساسیتی هیچ‌گاه در مورد فضای سبز یا باغ مجسمه نبوده است. در واقع درباره مجسمه‌ای که در میدان قرار می‌گیرد، یک اتفاق نظر و عرق ملی حاکم است.»

عاقلی گفت: «به همین دلیل هنرمندی که قصد دارد مجسمه‌ای برای یکی از میدان‌های شهر بسازد باید مقبولیت عمومی داشته باشد. هنرمندی باید برای این کار انتخاب شود که پختگی و تجربه لازم را داشته باشد و این نکته‌ای است که برای جامعه هم بسیار مهم است. از سوی دیگر شهروندان هم باید این حساسیت را بروز دهند. شهروندان اگر اثر هنری ضعیفی را در سطح شهر و میدان‌ها مشاهده می‌کنند بهتر است به متولیان امر اعتراض کنند چرا که آنها هر روز با این اثر هنری برخورد دارند.»

او  در ادامه با تأکید بر اینکه هنرمند و معمار باید با هم هماهنگ پیش روند، تصریح کرد: «برای دستیابی به نتیجه مطلوب، بهتر است هنگام دوباره سازی، آرام سازی و ساخت میدان هنرمند و معماران در کنار هم قرار بگیرند تا شاهد نتیجه‌ای هماهنگ باشیم. دقیقا مانند بهسازی میدان جمهوری که در کنار معماران توانستیم اثر هنری خوبی را ارائه کنیم.»

او در این باره افزود: «نکته‌ای که وجود دارد این است که برای نصب مجسمه‌ها در میدان‌ها، با توجه به اینکه نکات یاد شده آنچنان که باید رعایت نمی‌شوند هنرمند ناچار است که فرم و طراحی را با محیط موجود هماهنگ کند. گاهی اوقات هم شاهدیم که هنرمندان خود را محدود به نام خیابان‌ها و میدان‌ها می‌کنند و لزوما به ساخت پرتره می‌پردازند در حالی که هنرمند با آزادی عملی که دارد می‌تواند اثر هنری متناسب با محیط و موضوع بسازد. با این کار هم پیشینه و نام میدان مورد نظر و هم محیط پیرامونی و شهری را در نظر خواهد گرفت نه اینکه تنها به نام میدان اکتفا کند.»

این هنرمند که تجربه ساخت مجسمه‌های زیادی را در پرونده کاری خود دارد، اظهار داشت: «بارها شاهدیم که بعد از بازسازی و آرام سازی میدان جنبه‌های هنری آثار هنری کمتر دیده می‌شود و کارهای مقطعی در میادین نصب می‌شود که در نهایت هشت تا 10 سال عمر دارد و بعد جمع می‌شود. اما اگر درباره ساخت مجسمه فکر شود آن‌گاه شاهد ساخت مجسمه‌هایی مانند مجسمه فردوسی خواهیم بود که هیچ‌گاه از دیدنش سیر نمی‌شویم.»

عاقلی تاکید کرد: «وقتی اثر هنری در جای خود قرار بگیرد به محیط لطمه نمی‌زند و همه از جمله شهروندان عادی هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و آن اثر هنری خاطره‌ساز و ماندگار خواهد شد.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =