وزیرخارجه آمریکا گفت: توافق نهایی با ایران، تعیین کننده همه چیز است.، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا روز یکشنبه به دفاع از روایتی برخاست که در مورد توافق چارچوب در مورد برنامه هسته ای ایران ارایه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، جان کری که قرار است امروز درکنگره، و فردا در سنا ازعملکردش در مذاکرات هسته ای با ایران دفاع کند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس گفت: ما در توافق قبلی هم شاهد روایت دوگانه بودیم، اما ایران ثابت کرده به توافق خواهد پیوست و به آن پایبند خواهد بود.

کری با بیان اینکه دوماه و نیم وقت داریم تا مذاکرات را به انجام برسانیم و افزود: لازم است افراد، خود راکنترل کنند و بدون دخالت در موضوع، اجازه بدهند ماکار خود را در رسیدن به یک توافق خوب تکمیل کنیم. جان کری باردیگر بر مرحله ای بودن لغو تحریم ها تاکید کرد.

کنگره چوب لای چرخ مذاکرات نگذارد

در همین حال خبرگزاری ایرانا در گزارشی به نقل از رویترز به شرح این خبر پرداخته و نوشته است: این اقدام کری در پی تعبیر متفاوت رهبر عالی ایران از این چارچوب همچنین مورد عتاب قرار گرفتن از سوی یک سناتور سرشناس آمریکایی صورت گرفت که کری را ' توهم زده' نامید.

کری به برنامه ' دیس ویک ( این هفته ) ' تلویزیون ای بی سی گفت :من بر سر هریک از حقایقی که گفته ام، هستم .

(حضرت ) آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران هفته گذشته در مورد توافق ایران با قدرت های عمده جهان گفت :توافق نهایی باید به پایان تمام تحریم ها منجر شود.

کری گفته است که این تحریم ها به طور مرحله ای تعلیق خواهند شد.

کری گفت : تعبیرهای متقاوتی از سوی امریکا و ایرانیان در مورد توافق اولیه قبلی با ایران نیز وجود داشت ولی ایران به آن توافق پایبندی نشان داد.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که باراک اوباما رییس جمهوری امریکا روز شنبه سناتور مک کین را که در مصاحبه ای کری را ' توهم زده ' خوانده بود ، علنا مورد طعنه قرار داد.

وی اضافه کرد، روسیه با وجود آن که متحد امریکا نیست در بیانیه ای گفته است که حقایق مربوط به این توافق که از سوی امریکا ابراز شده ، اطلاعات قابل اتکا و صحیح هستند.

کری که قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه گزارشی به کنگره ارائه دهد به قانونگذاران هشدار داده است که چوب لای چرخ این توافق نگذارند و شرایطی تعیین نکنند که مانع از اجرای توافق از سوی ایران شوند.

پایگاه اینترنتی دویچه وله نیز گزارش داد: رییس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در پاناما اظهار کرد که به رغم وجود مشکلات، به حصول توافق اتمی با ایران خوشبین است.

رییس جمهوری آمریکا از منتقدان خواست که صبور باشند و شانس یک توافق تاریخی را از بین نبرند.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به نامه سناتورهای آمریکایی خطاب به آیت الله خامنه ای اشاره کرد و نویسندگان این نامه را متهم کرده که اطمینان به سیاست خارجی دولت خودشان را خدشه دار کرده اند.

باراک اوباما نوشتن چنین نامه ای را رد شدن از خط قرمز دانسته است.

47 سناتور آمریکایی پیش از توافق لوزان نامه ای را خطاب به آیت الله خامنه ای نوشتند.

او همچنین خواهان صبر بیشتر منتقدان شد و تصریح کرده که جزییات توافق جامع باید تدقیق شود.

رییس جمهوری آمریکا گفته که من نمی فهمم چرا بعضی ها اصرار دارند پیشاپیش شکست این توافق را پیش بینی کنند.

این رسانه اعلام کرد که ایران و کشورهای 1+5 قرار است تا پایان ماه ژوئن (11 تیرماه) سند توافق جامع اتمی را امضا کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =