۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

ایسنا نوشت:

سعود الفیصل امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری با لوران فابیوس که به عربستان سفر کرده است، اعلام کرد که فرانسه بر حمایت خود از "مشروعیت" در یمن تاکید دارد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد: ما در زمینه تقویت روابط و همکاری‌های مشترک مذاکره کردیم. امروز مذاکرات سازنده‌ای داشتیم، ما مسائل مختلف منطقه و تحولات آن و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: فرانسه بر حمایت خود از "مشروعیت در یمن" تاکید کرد. عربستان معتقد است که ائتلاف‌ها در حال انجام تلاش‌های موازی هستند و در واقع درحال مبارزه با تروریسم هستند. ما در راستای حمایت از مشروعیت در یمن به اهداف ترسیم شده خود دست می‌یابیم. در عین حال فعالیت‌های انسانی نیز ادامه دارد و این فعالیت‌ها از سوی سازمان ملل و صلیب سرخ صورت می‌گیرد. من دوست دارم که در اینجا اقدامات حوثی‌ها را محکوم کنم.

سعود الفیصل در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: ما در این دیدار برنامه‌های هسته‌ای ایران و توافق اخیر را مورد بررسی قرار دادیم، عربستان امیدوار است که این توافق به تقویت امنیت در منطقه کمک کند و ما خواهان این هستیم که منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد.

وی افزود: عربستان همچنین معتقد است که ثبات در منطقه با عدم مداخله در امور کشورها و احترام به حاکمیت آنها صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره سوریه نیز گفت: ما از راه حل سیاسی مبتنی بر ژنو 1 که جامعه بین‌الملل در خصوص آن توافق دارد حمایت می‌کنیم و از انتقال قدرت در سوریه پشتیبانی می‌کنیم.

وی با نادیده گرفتن اقدام کشورش در ارسال سلاح به گروه‌های تروریستی گفت: ادامه ارسال سلاح به نظام سوریه می‌تواند مانع از راه حل سیاسی در این کشور شود.

سعود الفیصل در خصوص مساله فلسطین نیز گفت: ما مساله فلسطین را نیز مورد بررسی قرار دادیم و تنها راه حل، تشکیل کشور فلسطین است. ما با فرانسه توافق داریم که باید روند صلح در این خصوص به جریان افتاده شود و از فرانسه در این زمینه قدردان هستیم.

در همین حال لوران فابیوس تصریح کرد: روابط میان عربستان و فرانسه روابطی قدیمی و ممتاز و گسترده است و من در این دیدار بار دیگر بر این مساله تاکید کردم. استقبال دوستانه و گرمی از من صورت گرفت و به من این فرصت دست داد تا با مسئولان بسیاری در عربستان دیدار کنم.

وی افزود: من با پادشاه عربستان دیدار کردم و در دیدار با سعود الفیصل وضعیت منطقه و جهان را مورد بررسی قرار دادم.

وی درخصوص توافق هسته‌ای ایران گفت: پاریس طبیعتا خواهان رسیدن به توافق است اما می‌خواهیم که این توافق دارای ثبات باشد. ما تا ژوئن وقت داریم، این توافق تاکنون مثبت بوده است و هیچ کسی تا به حال به آن اعتراض نکرده و چند نکته وجود دارد که توافقی در آن صورت نگرفته است که یکی از آنها بررسی دقیق و اطمینان نسبت به این امر است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهدید آمیز نباشد و مساله‌ دوم تحریم‌ها و شرایط اعمال آنها است که اگر ایران به توافق پایبند نباشد ما بتوانیم تحریم‌ها را مجددا اعمال کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا به راه حلی دست یابیم اما تاکنون راه حلی را به دست نیاورده‌ایم.

وزیر خارجه فرانسه درخصوص یمن نیز گفت: امیدواریم که ثبات به این کشور باز گردد و امیدواریم که راه حلی به دست آید که به "مشروعیت" در یمن احترام بگذارد و به این نزاع در این کشور که در نزدیکی عربستان است پایان دهد.

فابیوس در خصوص مساله سوریه نیز گفت: ما چندین بار تاکید کرده‌ایم که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آینده این کشور نیست. داعش نیز آینده‌ای ندارد و راه حل این است که دولت وحدت ملی با حضور برخی اعضای نظام بدون بشار اسد و برخی از مخالفان تشکیل شود و همگان به تمامیت و حقوق همگانی تاکید داشته باشند. عربستان نیز در این زمینه تلاش می‌کند و ما امیدواریم که به نتیجه‌ای دست یابیم تا سوریه از این اوضاع خارج شود.

وزیر خارجه فرانسه در خصوص عراق نیز تصریح کرد: ما امیدواریم که دولت آقای حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق به تمامی تعهدات خود پایبند باشد و سیاستی را در پیش بگیرد که تمامی اقشار عراقی در آن در نظر گرفته شوند. فرانسه از عراق حمایت هوایی به عمل می‌آورد اما اگر بخواهیم داعش در این کشور از بین برده شود باید مردم در این امر مشارکت داشته باشند و مردم عراق تنها در صورتی در این زمینه مشارکت می‌کنند که مطمئن شوند که دولت طرفی را به حاشیه نمی‌کشاند.

وی در خصوص مساله فلسطین نیز عنوان داشت: طرح‌هایی جهت حل و فصل مساله فلسطین به طرف‌های ذی‌ربط ارائه شده است. ما می‌دانیم که تنها راه حل تشکیل دو کشور است و صلح بدون عدالت معنی ندارد. فرانسه روابط خوبی با دو طرف دارد و ما در تلاشیم تا راه حلی حاصل شود.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به بحران سوریه نیز گفت: ما معتقدیم که حل این بحران تنها از طریق سیاسی ممکن است و باید به این سازکار برسیم که دست داعش از این کشور کوتاه شود و به بشار اسد بقبولانیم که جایی در آینده سیاسی سوریه ندارد.

فابیوس در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد که عربستان و فرانسه دوستان باوفای هم در شرایط سخت هستند و آمدن وی نیز به ریاض برای تاکید بر همین مورد بوده است.

فابیوس همچنین گفت که به عربستان پیشنهاد داده تا در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای از تجربیات پاریس استفاده کند و طرح‌هایی را در این رابطه به ریاض ارائه داده است.

پس از پایان سخنان وزرای خارجه فرانسه و عربستان سوالات خبرنگاران شروع شد و سعود الفیصل در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که آیا عربستان در یمن وارد جنگ با ایران شده است؟ گفت: ما در جنگ با ایران نیستیم و در جایی وارد شده‌ایم که از ما خواسته شده است. یمن رئیس جمهور دارد و او از ما خواسته تا در برابر حوثی‌ها از مشروعیت قانون در کشورش حمایت کنیم و ما و دیگر همپیمانانمان در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای غیر عرب وارد این جنگ شده‌ایم. ایران بخشی از یمن نیست و ما امیدواریم مسئولان این کشور با مواضع سیاسی سعی در حل قضیه داشته باشند.

سعود الفیصل در پاسخ به سوال دیگری از یک خبرنگار عربستانی در همین باره مدعی شد: ایران چگونه می‌تواند خواهان توقف جنگ در یمن باشد در حالی که جنگ بیش از یک سال است که در این کشور آغاز شده؟! حوثی‌ها در زمان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن نیز در حال جنگ با دولت بودند و در زمان رئیس جمهوری جدید نیز همچنان این رویه را ادامه دادند. ما برای رسیدن به اهداف خود به یمن نرفته‌ایم بلکه هدف ما حمایت از دولت قانونی این کشور بوده است.

وزیر خارجه عربستان بدون اینکه سندی بر ادعاهای خود ارائه دهد، افزود: ایران مسئول و قیم یمن نیست، زمانی که یمن نیازمند آبادانی بود و به توسعه نیاز داشت هیچ خبری از مسئولان ایرانی نبود اما با آغاز درگیری‌ها و شروع تنش‌ در این کشور مسئولان ایرانی نیز به اظهارنظر پرداختند. مداخله تهران در مسائل یمن تنها باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود و بر مشکلات می‌افزاید.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =