۰ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱
سعودی‌ و دوستانش در یمن چه می‌خواهند؟

ایران باید با بیان مواضع جدی و سرسختانه دیپلماتیک در برابر این حمله کمکهای انسان دوستانه خود به یمن را در قالب قوانین و حقوق بین الملل به پیش ببرد و مواظب باشد در دام یا تله ائتلاف بر ضد یمن نیفتد.

دکتر سعید عدالت‌نژاد*

با گذشت هجده روز از حملۀ ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن، هنوز روشن نیست سعودیها در یمن تا به کجا پیش خواهند رفت. اما پرسش اینجاست که مهمترین هدف این صف آرایی ریاض و متحدانش چیست؟
به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی این اقدام، ارسال پیام شفاف دوستی به داعش باشد و نه کمک به رئیس جمهور فراری یمن.
این کشورها از ترس حملات داعش به منافع آنان، خود را با حمله به شیعیان یمن واکسینه می‌کنند. عربستان در صدر این ائتلاف می‌داند دوام و قوام خلافت اسلامی در موصل بدون حاکمیت بر مکه و مدینه ممکن نیست و دیر یا زود ممکن است داعش با تبلیغات عوامفریبانه اش نیروهایی را برای این منظور از عربستان جذب کند یا به سمت آنها بفرستد و رویای داعش محقق شود.
مصر طعم تلخ عملیات نظامی داعش در کشور خود را دیده (سر بریدن 29 کارگر مسیحی) و احتمال می دهد داعش با سلفیان مصری و بقایای اخوان المسلمین متحد شود.
سودان، ترکیه، افغانستان و پاکستان که زمینه های حضور داعش در آنها مهیاست از ترس تکرار چنین عملیاتی در کشورهایشان در این ائتلاف شرکت کردند. در حقیقت این کشورها به پیام داعش یعنی "با ما باشید یا بر ما" پاسخ دادند و با این پاسخ داعش را مجاب کردند تا نیروهای مردمی اش را علیه حاکمان این کشورها نشوراند و اُمُّ المعارک (اصطلاحی که داعش بسیار به کار می برد) را به سمت دیگری سوق دهد.
داعشیان، حاکمان این کشورها را از جملۀ یَلُونکم مِنَ الکُفار (کافرانی که نزدیک شمایند) میدانند و با همین عنوان تبلیغات بر ضد آنان را سامان می دهند. (نگاه کنید به توبه: 123)
با فرض قبول این نظر میتوان پیش بینی کرد که این عملیات طولانی نخواهد بود و به احتمال قوی شکل زمینی هم پیدا نخواهد کرد. همین قدر خواهد بود که محاسبات و تحلیلهای داعش را به هم بریزد. داعش اکنون نمیداند باید چه موضعی در برابر این ائتلاف بگیرد آیا باید از فهرست کفار خود نام حاکمیت این کشورها را حذف کند و هدفهای جدید تعریف کند یا آنکه به مبارزه خود با آنان ادامه دهد و در این صورت با چه توجیهی می‌تواند نیروهای خود را قانع کند.
ایران باید با بیان مواضع جدی و سرسختانه دیپلماتیک در برابر این حمله کمکهای انسان دوستانه خود به یمن را در قالب قوانین و حقوق بین الملل به پیش ببرد و مواظب باشد در دام یا تله ائتلاف بر ضد یمن نیفتد. ائتلاف به دنبال تبدیل این جنگ به جنگ شیعه و سنی است تا خود را هم از خطر داعش برهاند و هم ایران را گرفتار کند تا به قول آنها از مداخله های ایران در کشورهای عربی آسوده شود و از حملات داعش در امان بماند. حزب‌الله و همه رسانه های ایرانی عربی به عنوان پشتیبان یمن اکنون باید بر هویت عربی تاکید کنند و پرده از این لکه ننگ بردارند که ثروتمندترین کشور عربی به فقیرترین کشور عربی حمله کرده و خون غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان را ریخته است. عربستان و ائتلاف قطعاً متضرر این بازی اند و با مقاومت مردم یمن منافع و آرامش خود را از دست خواهند داد.

*عضو هیئت علمی بنیاد دائره المعارف اسلامی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =