ایرنا نوشت:

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان گفت: اگر دخالت سلطان قابوس نبود، ایران و گروه 1+5 به تفاهم هسته ای دست نمی یافتند.

بن علوی در گفتگو با رادیو عمان ضمن اعلام این مطلب افزود: این تفاهم تنها به طرف های ذیربط اختصاص ندارد بلکه با صلح و جنگ جهانی در ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد: انتقال دوران ریاست جمهوری بوش به اوباما زمینه را برای دستیابی به تفاهم طرفین فراهم کرد و اوباما حق ایران را در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز به رسمیت شناخت.

وزیر خارجه عمان همچنین در مورد علت عدم مشارکت کشورش در ائتلاف تجاوزگران به سرکردگی عربستان علیه یمن در عملیات نظامی به اصطلاح توفان قاطع نیز گفت: ما شرکت نکردیم زیرا سعی داریم تا این بحران را از راه سیاسی حل وفصل کنیم.

وی ادامه داد: علت عدم مشارکت ما در این عملیات مبتنی بر اصول خاصی بود؛ اولا ما معتقدیم تنها از راه مسالمت آمیز می توان به اختلافات پایان داد و دلیلی برای بکارگیری یک شیوه دیگر وجود ندارد، مگر آنکه گفت وگو کامل شود.

بن علوی افزود: از آنجایی که عمان همگان را دعوت به صلح می کند نمی تواند کاری در تضاد با این دعوت انجام داده و در عملیات نظامی شرکت کند.

وی تاکید کرد: عمان نمی خواهد تاریخ درباره اش بنویسد که در این جنگ مشارکت داشته است؛ علاوه بر آن میان شهروندان عمان و یمن احساسات مشترک وجود دارد و همین امر مانع از مشارکت عمان در این جنگ شد.

وزیر خارجه عمان ادامه داد: مسقط هم اکنون بر کمک رسانی بشردوستانه به مردم یمن تاکید و اصرار دارد تا هیچکس درباره عمان نگوید که به یاری یکی از دو طرف درگیر و متخاصم برخاسته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم آن است که چگونه می توانیم جریانهای سیاسی را جهت پایان دادن به این کشمکش گردهم جمع کنیم.

بن علوی افزود: عمان هم اکنون مشغول ایفای نقش خاصی است، اما نمی تواند آن را اعلام کند، زیرا ما چنین عادتی نداریم؛ برخی از کشورهای عرب چندی پیش نزد ما آمدند و گفتند که ما در مورد بحران یمن موضع صحیح و خوبی اتخاذ کردیم؛ ما از تمام جهان شاهد چنین واکنشی بودیم؛ تماس های ما با کشورهای خلیج فارس نشان داد همگان به دنبال حل و فصل سیاسی بحران هستند و ما نیز در همین جهت تلاش می کنیم.

وی تاکید کرد: شکست در اتحادیه عرب نشات گرفته از ماهیت اعراب است زیرا ما یکدیگر را نابود می کنیم و نمی سازیم؛ اتحادیه عرب در دهه پنجاه تشکیل شد و مسئله فلسطین از همان ابتدا بزرگ ترین موضوع مهم برایش بشمار می رفت.

وزیر خارجه عمان افزود: رهبران عرب مشتاق رشد و توسعه کشورهای عربی هستند اما مشکل در نحوه اداره دولت ها است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =