باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ملاقات با رهبران آمریکای لاتین گفت روزهایی که کشورش آزادانه در امور داخلی آنها دخالت می‌کرد بسر آمده است.

به گزارش وب سایت شبکه خبری بی بی سی فارسی، سخنان اوباما اندکی پیش از افتتاح نشست سران کشورهای قاره آمریکا در پاناما سیتی ایراد شده است.

اوباما قرار است در این نشست برای نخستین بار به شکل رسمی با رائول کاسترو رهبر کوبا ملاقات کند.

با این حال انتظار می‌رود که اخبار مربوط به ملاقات اوباما و کاسترو، تحت تاثیر تنش اخیر در روابط آمریکا و ونزوئلا کمرنگ شود.

رئیس جمهوری آمریکا در نشست رهبران جامعه مدنی در پاناماسیتی گفت: "روزهایی که ایالات متحده می‌توانست در این بخش از جهان با برخورداری از مصونیت در امور کشورها دخالت کند بسر آمده است."
در دوره‌های پیشین نشست سران کشورهای قاره آمریکا – که رهبران آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی را گردهم می‌آورد – ایالات متحده برای برقراری تحریم‌هایش علیه کوبا و مخالفت با حضور کوبا در این گردهمایی اغلب با انتقاداتی مواجه می‌شد.

این بار در هفتمین دوره از نشست سران قاره آمریکا، کوبا برای نخستین بار در این گردهمایی منطقه‌ای حضور یافته است و پیش‌بینی می‌شود که شیوه مواجهه باراک اوباما و رائول کاسترو توجه زیادی را به خود جلب کند.

ملاقات برنامه ریزی شده بین رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کوبا برای نخستین بار در پنج دهه اخیر صورت می‌گیرد.
اوباما ابراز امیدواری کرده است که بهبود روابط دو کشور، به بهتر شدن وضعیت معیشتی شهروندان کوبایی بیانجامد.

اظهارات اوباما درباره کوبا یک روز بعد از آن است که وزارت خارجه آمریکا به کاخ سفید توصیه کرد که کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

وجود داشتن نام کوبا در این فهرست، یکی از موانع بهبود کامل روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

اوباما روز پنجشنبه گفت که بعد از توصیه وزارت خارجه، در انتظار دریافت نظرات مشاورانش است و به همین سبب بسیاری از تحلیلگران معتقدند که او احتمالا موضوع خروج کوبا از فهرست حامیان تروریسم را در پاناما اعلام خواهد کرد.
در ماه‌های اخیر و همزمان با گرم شدن روابط آمریکا و کوبا، تنش در رابطه واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته است.

آمریکا و ونزوئلا در شش سال اخیر فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر بوده اند اما تنش در رابطه آنها چند ماه قبل هنگامی شدت یافت که واشنگتن گروهی از مقام‌های دولتی ونزوئلا را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

اوباما همچنین با صدور فرمانی ویژه، ونزوئلا را به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا قلمداد کرد و شماری از مقام‌های این کشور را در فهرست تحریم قرار داد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، در آستانه حضور در نشست سران قاره آمریکا گفته است که با امضای ۱۰ میلیون شهروند ونزوئلایی در مخالفت با اقدام اوباما به این گردهمایی می‌آید.

در مقایسه با دیدار اوباما و کاسترو، رویارویی روسای جمهوری ونزوئلا و آمریکا از اهمیتی تاریخی برخوردار نیست اما رفتار پیش‌بینی ناپذیر آقای مادورو، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا روز جمعه در بدو ورود به پاناما از بنای یادبود قربانیان حمله سال ۱۹۸۹ آمریکا به آن کشور بازدید کرد و گفت با "روحی سازنده" به این گردهمایی منطقه‌ای آمده تا رویدادی تاریخی را رقم بزند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =