سید حسین موسویان،مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ایران،مهمترین دلیل به گفته او ' تغییر رفتار آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای' را دریافت این واقعیت از سوی واشنگتن دانست که تحریم ها، نه تنها مانعی در مسیر توسعه برنامه هسته ای ایران ایجاد نکرد بلکه موجب تسریع آن شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا با انتشار مقاله ای در روزنامه اسپانیایی ال پاییس، نوشت:واشنگتن رفتار خود را در مذاکرات هسته ای تغییر داد نه به این خاطر که از ایران دلجویی کند بلکه به این دلیل که آنها دریافتند تحریم ها، برنامه هسته ای ایران را تسریع بخشیدند .

موسویان در این مقاله معتقد است که توافق هسته ای همچنین برای مذاکره در مورد دیگر مشکلات خاورمیانه به کار خواهد رفت و می تواند راهی به سوی برقراری روابط دوستانه بهتر بین ایران و غرب باشد .

به نوشته سفیر اسبق ایران در آلمان، در مذاکرات لوزه پس از 8 روز گفت و گو بی وقفه و فشرده ،ایران و قدرت های جهانی در روز 2 آوریل به یک توافق در مورد مساله هسته ای دست یافتند که این توافق اولیه به عنوان پایه ای برای ادامه مذاکرات تا روز 30 ژوئن یا مهلت تعیین شده برای دستیابی به یک توافق نهایی به کار می رود .

مذاکره کننده سابق هسته ای تصریح کرد :اعلام این توافق در زمینه های مربوط به تعهدات و امتیازات ایران و گروه 5+1 به طور شگفت آوری مفصل بود .

وی خاطرنشان کرد :این توافق حاکی از یک درجه مداخله غیر معمول در بازرسی ها و اقدامات شفاف سازی با هدف تضمین اهداف صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است .همچنین تولید و ذخایر مواد شکاف پذیر را محدود و مقرر می کند که اورانیوم غنی سازی شده مازاد بر نیاز، صرف صادرات شود .در قبال آن ، شورای امنیت ، اتحادیه اروپا و آمریکا همه تحریم ها را لغو خواهند کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی ، تایید خواهد کرد که ایران به تعهدات خود عمل می کند.

موسویان در ادامه این مطلب اشاره کرد که در صورتی که توافق اولیه به یک توافق نهایی منجر شود و در دست اجرا قرار گیرد ، همه طرفین پیروز خواهند شد زیرا خواسته های اصلی همه آنها را بر آورده می کند .

در این رابطه ، وی یادآور شد که ایرانی ها از روز نخست بر دستیابی به دو چیز اساسی اصرار ورزیدند.اولین چیز این بود که جامعه بین المللی حق ایران را به عنوان امضا کننده معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای موسوم به 'ان پی تی' در داشتن فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز از جمله غنی سازی به رسمیت شناخته و به آن احترام بگذارد و دومین خواسته مهم ایران این است که تحریم ها لغو به طور کامل گردند .

مذاکره کننده سابق هسته ای ادامه داد :ایران به نوبه خود ، انعطاف پذیری و تعهدش برای اعمال اقداماتی که به اطمینان بخشی به گروه 5+1 در مورد گسترش کمک کند را نشان داده است و اوباما نیز این امر را در بیانیه خود اذعان کرد و گفت که این توافق درهای امکان توسعه یک سلاح هسته ای را به روی ایران خواهد بست .

دیپلمات سابق ایرانی در ادامه مقاله خود در روزنامه ال پاییس می افزاید: ایران در مذاکرات هسته ای به همه اقدامات با هدف ایجاد اطمینان و تضمین اینکه به سوی سلاح منحرف نخواهد شد اذعان کرده است و در حقیقت، این توافق سطح 'عدم گسترش' را در سیاست جهانی بالا خواهد برد .

موسویان گفت : به همین خاطر دشمنان هرگونه پیشرفت دیپلماتیک، بلافاصله واکنش نشان دادند به طوری که 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، مخالفت خود را در رسانه های آمریکا اعلام کرد و گفت که این توافق یک خاطره بد است که برای متلاشی کردن زیر ساخت های اتمی ایران و جلوگیری از تجاوزاتش در منطقه کافی نیست.

در این مورد موسویان در پاسخ به نگرانی های نتانیاهو نوشت : ایران سلاح اتمی در اختیار ندارد و عضو ان پی تی که خواهان خلع سلاح هسته ای و محدودیت آن می باشد است .در مقابل ، اسراییل بیش از 400 کلاهک هسته ای دارد و هیچ وقت معاهده ان پی تی را امضا نکرده است .

این مطلب می افزاید: در بیش از 10 سال گذشته ، ایران در طول مذاکرات هسته ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بیش از 7 هزار بازرسی از تأسیسات هسته ای خود را داد که رقمی بی سابقه در تاریخ آژانس می باشد این درحالی است که شمار بازرسی هایی که اسراییل در این مدت اجازه آن را داده شگفت انگیز است :صفر .

موسویان افزود:در مورد تجاوزات منطقه ای و آنچه که نتانیاهو آن را 'دستگاه نظامی ایران که در حال فتح خاورمیانه می باشد' می نامد ،باید گفت که ایران در 200 سال اخیر هیچ کشوری را تصرف نکرده در حالی که رژیم صهیونیستی در سال 1948، سرزمین های فلسطین را اشغال کرده و جنگ هایی را علیه همسایگان خود به راه انداخته است . موضوع طنز آور این است که سیاست های غیر معقول از سوی نتانیاهو صورت گرفتند که نشانه بارز آن ، مخالفت اخیر با راه حل دو دولت مستقل به عنوان راهی برای برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه است.

مذاکره کننده سابق هسته ای در مطلب خود از کنگره آمریکا به عنوان دیگر تهدید جدی علیه توافق هسته ای نام برد و نوشت: کنگره آمریکا در کنترل جمهوری خواهانی است که بدنبال افزایش تحریم ها و فشار بر ایران هستند و استدلال کسانی که از این سیاست ها دفاع می کنند این است که می توانند ایران را وادار به تسلیم شدن کنند.

موسویان افزود :اما از نظر تاریخی ، چنین اقداماتی همیشه یک نتیجه معکوس به دست آوردند .اصول توافقات اولیه پس از 9 سال تحریم های گسترده ، خرابکاری ، ترور دانشمندان هسته ای و انزوای بین المللی ایران همان هایی هستند که در ماه مارس 2005 به کشورهای اروپا پیشنهاد داده شد.

وی اشاره کرد :من در آن وقت سخنگوی هیأت مذاکره کننده هسته ای ایران بودم .آن مذاکرات به دلیل اصرار آمریکا از اینکه ایران نمی تواند به غنی سازی در خاک خود بپردازد - چیزی که نقض آشکار حقوق ایرانیان بود - به شکست انجامید.

این دیپلمات سابق خاطرنشان کرد :در سال 2013 ، آمریکا قبول کرد که ایران به غنی سازی اورانیوم تحت معاهده ان پی تی اما با محدودیت ها و فقط برای پوشش نیازمندی های عملی خود بپردازد .این چرخش سیاسی بود که اجازه رفع مانع در راه مذاکرات و دستیابی به یک توافق هسته ای موقت یا طرح اقدام مشترک در نوامبر 2013 را داد .

موسویان اشاره کرد :قبل از تحریم ها ، ایران صدها سانتریفیوژ داشت که به غنی سازی در زیر 5 درصد می پرداخت و حدود چند صد کیلوگرم اورانیوم غنی شده ذخیره داشت .از زمان تحریم ها ، ایران دارای 22 هزار سانتریفیوژ ، سطح غنی سازی اورانیوم 20 درصد و مقادیر زیادی ذخیره است و این نشان می دهد که درخواست های نتانیاهو و کنگره آمریکا برای تشدید تحریم ها و حتی تهدید به جنگ ، هیچ چیز دیگری به جز گسترش برنامه هسته و انتقام ایران را به دست نخواهد آورد .

موسویان گفت :آخرین موفقیت دیپلماتیک ، اقداماتی را راه اندازی می کند که بیش از هر سیستم بین المللی نظارت ، صدور گواهینامه و بازرسی ها در زمینه هسته ای است و در همین راستا ' ارنست مونیز' وزیر انرژی و مسوول فنی گروه مذاکره کننده آمریکا در این مورد گفت که توافق ، دسترسی و شفافیت بی سابقه ای را به بازرسان ارائه خواهد داد و نظارت مستمری از تولید سانتریفیوژ ها وجود خواهد داشت .

مذاکره کننده سابق هسته ای ایران تصریح کرد :این اقدامات جدید می توانند به عنوان یک پایه برای یک سیستم بهتر عدم گسترش هسته ای در منطقه به کار روند و توافق نهایی که برای ماه ژوئن پیش بینی شده ، می تواند در را به روی مذاکرات بیشتر بین ایران و قدرت های جهانی در مورد مشکلاتی نظیر ثبات و امنیت در عراق و سوریه و جنگ علیه افراطی گری که منطقه را در هرج و مرج گرفتار کردند باز کند .

به عقیده موسویان ،دیگر پیامد مثبت بیانیه سوئیس و توافق نهایی هسته ای،مذاکرات دوجانبه بین آمریکا و ایران خواهند بود .هرچند که چند دهه بی اعتمادی و خصومت نمی توانند یکدفعه ناپدید شوند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =