اهداف سفر اردوغان به تهران تشریح شد: تخفیف گازی و حذف دلار از مبادلات تجاری ترکیه و ایران

نسیم آنلاین نوشت:

اردوغان "تخفیف گازی" و "حذف دلار" از مبادلات تجاری را اولویت مهم سفر خود به تهران خواند. رئیس‌جمهور ترکیه در تشریح دستاورد سفر خود به تهران اعلام کرد که تخفیف گرفتن گاز صادراتی ایران و نیز انجام مبادلات تجاری با ارز دو کشور را اولویت این سفر خواند و گفت: روسای بانک مرکزی دو کشور حذف دلار را بررسی‌می‌کنند.

به نقل از روزنامه "دیلی صباح" ترکیه، رئیس جمهور ترکیه پس از بازگشت از ایران به ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: مبادلات تجاری دو کشور دو برابر خواهد شد و ایران برای گاز صادراتی تخفیف خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه گفته است که قیمت منصفانه برای گاز طبیعی وارداتی از ایران نخستین اولویت ما بود، هرکسی می‌داند که گاز صادراتی ایران برای ترکیه گرانترین است، ما 85 درصد گاز صادراتی ایران را خریداری می‌کنیم.

اردوغان گفت: ما به ایرانی‌ها گفتیم که ما بازار خوبی برای آنها هستیم، صادرات ترکیه حدود 4 میلیارد دلار است در حالیکه ایران سالانه 10 میلیارد دلار به ترکیه صادرات دارد. لازم است که توازن تجاری ایجاد کنیم، این موضوعات اکنون در دستور کار وزرای مربوطه دو کشور است و آنها باید آن را عملی کنند. آنها در این باره صحبت می‌کنند و امیدوارم که به توافق برسند و یقین دارم که این بحث‌ها مفید بود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: ما میخواهیم روابط تجاری با ارز دو کشور انجام شود، قراراست مقامات بانک مرکزی ایران و رئیس هالک‌بانک ترکیه درباره این موضوع بحث کنند.

اردوغان همچنین گفت: سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران 1.1 میلیارد دلار است و ایرانیان سالانه تنها 100 میلیون دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اردوغان گفت: من یقین دارم بخش خوردوی ایران برای کارشناسان ترکیه منافع بسیاری خواهد داشت و امیدوارم که ایران بازار بسیار مناسبی برای خودروهای ترکیه باشد. من معتقدم درباره نقل و انتقالات مالی به واسطه تحریم‌ها مشکل داریم.

او گفت: ما خواستیم که سرمایه‌گذاری بین دو کشور افزایش یابد اما اولویت جاری ما تخصیص گاز طبیعی و انجام مبادلات با ارز دو کشور بود.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =