ایسنا نوشت:

جلسه نخست از دور دوم دیدار مقدماتی مشورتی میان هیات دولت سوریه و شخصیت‌هایی از مخالفان این کشور در مسکو امروز (چهارشنبه) آغاز شد. در همین حال هیات اعزامی نظام سوریه با دستور کار پیشنهادی مسکو موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، در جلسه نخست دور دوم دیدار میان هیات‌های نظام و مخالفان سوری برگه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد که مخالفان بر سر آن توافق کردند که در این برگه به ضرورت راه‌حل سیاسی براساس بیانیه ژنو 1 و اصول آن تاکید شده است.

در این برگه آمده است که باید هرچه سریع‌تر تمامی خشونت‌ها و کشتارها در اراضی سوریه متوقف شود و تمامی مصیبت‌های انسانی که سوری‌ها از آن رنج می‌برند، حل شود و با تروریسم مقابله و یک دولت مدنی براساس حق شهروندی و برابری میان سوری‌ها تشکیل شود. تمام حقوق سوری‌ها تضمین شود و مقابله با گروه‌های مداخله‌گر خارجی و آزادسازی اراضی اشغال شده سوریه صورت بگیرد.

در این برگه تاکید شده است که باید هدف قرار دادن غیرنظامیان از سوی هر طرفی پایان یابد و تمام زندانیان سیاسی آزاد شوند و مواد غذایی و دارو وارد مناطق درگیر شوند و مهاجران به خانه‌هایشان بازگردند و برای لغو تحریم‌های اقتصادی عمل شود.

در همین حال، سایت اینترنتی النشره گزارش داد که هیات اعزامی از سوی نظام سوریه با دستور کار پیشنهادی از سوی طرف روسی موافقت کرد که این موافقت در دیدار مشورتی با مخالفان در مسکو صورت گرفت. مهمترین نکات این توافق نیز این است که نخست اوضاع کنونی سوریه ارزیابی شود. دوم اینکه امکانات و اهداف یکپارچه‌سازی گروه‌های ملی برای مقابله با چالش‌ها از جمله تروریسم بررسی شود. اقدامات برای اعتمادسازی میان طرف‌های شرکت‌کننده در این نشست صورت بگیرد و اینکه اصول روند سیاسی از جمله اصول ژنو 1 بررسی شود، پنجم‌ هم گام‌هایی که برای آشتی و سازش ضروری است مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین حال، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات سوری در مسکو در آغاز جلسه رایزنی‌ها با مخالفان اعلام کرد: مشکلاتی که سوریه در آماج آن قرار دارد با این هدف است که نظام و ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ سوریه از بین برده شود.

در این راستا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای ارمنی خود اعلام کرد: از موافقت هر چه بیشتر گروه‌های مخالف سوریه با ایجاد راهکار سیاسی استقبال می‌کنیم. روسیه مخالف هر فکری درباره متشنج کردن اوضاع منطقه است.

لاروف افزود: اروپایی‌ها در ابتدای بحران سوریه به علت اطلاعات اشتباه تصمیمات غلطی گرفتند و آمریکا تروریسم در سوریه را توجیه کرد و غرب بر سقوط فوری نظام سوریه حساب باز کرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: نمایندگان مخالفی که در حال حاضر در روسیه هستند 60 درصد مخالفان سوریه را تشکیل می‌دهند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =