۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

ایسنا نوشت:

تنها چند روز پس از پاکسازی استان صلاح‌الدین و مرکز آن شهر تکریت، نخست وزیر عراق دستور آغاز عملیاتی گسترده برای پاکسازی استان الانبار، بزرگترین استان این کشور را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق شخصا برای فرماندهی و اشراف بر این عملیات که یکی از مهمترین عملیات‌های ارتش این کشور خواهد بود، به شهر رمادی مرکز استان الانبار رفته است.

به غیر از پیشمرگ‌های کرد در این عملیات تمامی نیروهای نظامی عراقی اعم از ارتش، برخی نیروهای داوطلب مردمی، پلیس محلی و فدرال، نیروهای واکنش سریع، سازمان مبارزه با تروریسم، نیروهای قبیله‌ای با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف در این عملیات شرکت می‌کنند و در حال حاضر بیش از 10 هزار نیرو از قبایل در این عملیات شرکت می‌کنند.

در همین راستا یک افسر پلیس در استان الانبار اعلام کرد که مسوولان عراقی با آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی شهر «السجاریه» در شرق رمادی، در این شهر منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.

وی افزود: تجهیزات نظامی زیادی به رمادی منتقل شده و عملیات از محورهای شرقی، غربی و جنوبی السجاریه آغاز شده است. همچنین ده‌ها تن از تروریست‌های داعش از طریق رود فرات از السجاریه گریختند.

صباح کرحوت رئیس شورای استانداری الانبار نیز از آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی تمامی شهرهای این استان خبر داد و گفت: این عملیات امروز (چهارشنبه) با نام "عملیات بزرگ آزادسازی الانبار" از السجاریه در رمادی آغاز شده است.

کرحوت خاطرنشان کرد که نیروهای عراقی با آغاز عملیات آزادسازی الانبار توانستند کنترل السجاریه و الفلاحات را در شرق رمادی در دست گرفته و ده‌ها داعشی را از پای درآورند.

تازه‌ترین تحولات میدانی در عراق

پس از گذشت یک هفته از بازپس‌گیری شهر تکریت، وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های وابسته به این وزارتخانه به تعدادی از افراد مسلح داعش که در مخفیگاهی در القادسیه واقع در شمال تکریت موضع گرفته‌ بودند حمله کردند و توانستند پس از محاصره افراد مسلح تعدادی از آنها را از پای درآورند. تعدادی از اعضای داعش نیز که برای عملیات انتحاری حاضر شده بودند، خود را منفجر کردند.

همچنین به گزارش مسوولان دولتی عراق به دنبال پاکسازی شهر تکریت 14 گور دسته جمعی در این شهر پیدا شده که گمان می‌رود اجساد 1700 نظامی عراق که در پایگاه اسپایکر دستگیر و سپس اعدام شدند، در این گورها دفن شده باشند.

برخی گروه‌های شبه نظامی که در قالب نیروهای مردمی به تکریت رفته‌اند خروج از این شهر را به یافتن اجساد نظامیان اعدام شده منوط کرده‌اند. پیشتر و در پی توافقی میان دولت و رهبران نیروهای مردمی قرار شده همه این نیروها از تکریت خارج شوند و کنترل شهر به دست پلیس و نیروهای محلی سپرده شود. برخی از نیروهای مردمی حاضر در تکریت به نقض حقوق بشر و آتش زدن خانه‌های ساکنان شهر متهم شده‌اند.

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در عملیات نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی در مناطق مختلف کشور حدود 62 داعشی کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که واشنگتن همچنان به مجهز کردن نیروهای عراقی به سلاح و مهمات برای جنگ با داعش ادامه می‌دهد و در حال حاضر 10 هزار سرباز را به مهمات و سلاح مجهز کرده است.

در این بیانیه آمده است: آمریکا هر روز تجهیزات نظامی برای عراقی‌ها ارسال می‌کند تا بتوانند به مقابله با تروریست‌های داعش بپردازند. آمریکا به مشارکت با نیروهای عراقی افتخار می‌کند و موفقیت این نیروها در کنترل بر شهر تکریت را می‌ستاید.

در همین حال نیروهای عراقی با کمک داوطلبان مردمی حمله گسترده داعش در کوه‌های حمرین واقع در استان صلاح‌الدین را ناکام گذاشتند. در این حمله تعدادی از تروریست‌های داعش کشته و تجهیزات آنها منهدم شد. دستگاه‌های امنیتی عراق برای ممانعت از هرگونه حملات احتمالی داعش خطوط دفاعی ایجاد کرده‌اند.

در موصل نیز خبر می‌رسد که داعش دیوارهای قلعه باستانی این شهر معروف به «باش طابیا» را که تاریخ آن به بیش از 2000 سال پیش بازمی‌گردد و از جمله معروف‌ترین بناها در استان نینوا محسوب می‌شود، منفجر کرد.

از سوی دیگر اسامه نجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق با قاووق قیماقجی، سفیر ترکیه در بغداد درخصوص فراهم کردن مقدمات آزادسازی استان نینوا و "تشکیل جبهه قدرتمندی برای مقابله با تروریسم" بحث و گفت‌وگو کرد.

النجیفی بر لزوم استفاده از تمامی امکانات برای آزادسازی خاک عراق و اهمیت نقش ترکیه در این زمینه تاکید کرد.

وی گفت: حمایت به عمل آوردن از ساکنان مناطقی که تحت سیطره داعش هستند و مجهز کردن آنها به سلاح وظیفه‌ای ملی است که باید در سریعترین زمان ممکن انجام شود چراکه ادامه کنترل داعش بر شهرهای عراق اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

نجیفی همچنین به اهمیت همکاری میان ایران و ترکیه که موجب تاثیر مثبت بر عراق و منطقه می‌شود، اشاره کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =