نسیم آنلاین نوشت:

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت که تنها بیانیه معتبر در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای با ایران، بیانیه‌ای است که پنجشنبه گذشته در لوزان سوئیس توسط فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف منتشر شد

"کا‌ترین رِی"، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در کنفرانس خبری کوتاه در بروکسل گفت: «بیانیه کلی که معتبر است،‌‌ همان بیانیه‌ای است که در روز دوم آوریل مورد توافق قرار گرفت و توسط فدریکا موگرینی، نماینده عالی [اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی] و [محمد] جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در سوئیس قرائت شد.»

ری در ادامه گفت: «این بیانیه‌ای است که از سوی همه طرف‌های مربوط مورد تایید قرار دارد.»

او این اظهارات را در پاسخ به سوال خبرنگاران و بعد از بیانیه‌های ضد و نقیض منتشر شده در امریکا درباره مؤلفه‌های توافق شده میان ایران و گروه ۱+۵، بیان کرد.

ایران و گروه ۱+۵، شامل پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، و مقامات اتحادیه اروپا روز پنج شنبه (۱۳ فروردین) بعد از هشت روز مذاکرات فشرده در شهر لوزان، به تفاهم دوجانبه دست یافتند.

دو طرف بر اساس این بیانیه مشترک که مبنای توافق هسته‌ای نهایی به شمار می‌آید، به راه حل‌هایی در مورد مولفه‌های مهم برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند.

بر اساس این بیانیه، همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ازای برداشتن گام‌هایی از سوی تهران در ارتباط با برنامه هسته ‌ای خود لغو خواهد شد.

هر دو طرف تلاش می‌کنند تا تاریخ ۱۰ تیر که پیش‌تر به عنوان آخرین ضرب‌الاجل تعیین شده بود، به یک توافق نهایی دست یابند.

ظریف در بیانیه هسته‌ای مشترک خود با موگرینی در لوزان گفت: «در این بیانیه به صراحت آمده است که همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از روز توافق پایان خواهد یافت.»

این در حالی است که واشنگتن از آن پس، بیانیه‌هایی منتشر کرده است که به گفته تحلیلگران تهاجمی و غیرسودمند بوده‌اند.

وزیر خارجه ایران روز شنبه به تشریح توافق اخیر هسته‌ای ایران و ۱+۵ پرداخت و گفت: «آمریکایی‌ها آنچه مایلند و ممکن است در متن باشد و یا تناقض آشکار درباره تعلیق تحریم‌ها وجود دارد را برای مصرف داخلی خود بیان می‌کنند. در واقع آن‌ها آنچه خودشان مایلند در «فکت شیت» آوردند که این سبب شد نماینده موگرینی به آمریکایی‌ها اعتراض کند که چرا برخلاف متن بیانیه مطبوعاتی گفتید تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم.»

او گفت: «ما به دلیل بیان مواضع خلاف بیانیه لوزان به آقای جان کری وزیر امور خارجه امریکا رسما اعتراض کردیم. نماینده اتحادیه اروپا هم به خانم وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی اعتراض کرده که چرا بر خلاف مواضع آن‌ها صحبت کرده‌اند.»

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عالی IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    30 3
    قابل توجه برادران دلواپس
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    7 2
    تو همین ایرانم هر کی هر جور دوس داره از بیانیه برداشت می کنه فکر کنم یه موضع گیری از طرف خانم موگرینی برا دلواپسای ما هم نیاز