جهانگیری: فرهنگستان‌ها باید ناظر و دیدبان امور علمی کشور باشند

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگستان‌ها محل جذب پژوهشگران و نخبگان برجسته کشور هستند، تاکید کرد: انتظار این است که عملکرد آنها نیز متفاوت از امور جاری سایر دستگاه‌ها و مراکز علمی کشور باشد و فرهنگستان‌ها باید نقش دیدبان و ناظر بر عملکرد و امور علمی کشور را بر عهده داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه هیات امنای فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران، با تبریک سال نو از حمایتو توجه ویژه دولت به دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی و از جمله فرهنگستانهای کشور خبر داد و افزود: دولت تدبیر و امید تلاش میکند موانع پیش روی فرهنگستانها را برطرف کند تا زمینه فعالیت آنها بهتر از گذشته فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص توسعه علم و فناوری در کشور خاطرنشان کرد: توسعه امروز و آینده کشور وابسته به توسعه علمی است و ارزش افزوده اقتصادی نیز جز با توسعه علم و فناوری امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: فرهنگستانهای کشور باید وضعیت علمی کشور را رصد کنند و همانند چتری که در بالای سر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور وجود دارد، به نوعی سیاستگذاری و تدوین خط مشی در امر پژوهش و تحقیقات بپردازند.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه فرهنگستانها نباید خود را درگیر مسائلی کنند که در مراکز و دستگاههای متولی امور علمی و پژوهش قابل انجام است گفت: براساس چشم انداز بیست ساله، ایران قرار است رتبه نخست علم و فناوری در منطقه را کسب کند و برای تحقق این امر نیازمند آن هستیم که جهتگیری علمی و مسیری که در حال طی شدن است دائما مورد رصد و بررسی قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: فرهنگستانهای کشور باید ارزیابی دقیقی از آینده علمی منطقه داشته باشند و جهت گیری علمی کشور را با آن مقایسه کنند تا مشخص شود که آیا در جهت درستی حرکت میکنیم و یا باید مسیر را اصلاح کنیم.

در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، دبیر هیات امنا و رییس کمیسیون دائمی فرهنگستانهای کشور گزارشی از تاریخچه، سوابق و نحوه شکل گیری فرهنگستانهای کشور ارائه کرد و به ارائه توضیحاتی درباره ارکان، اهداف و وظایف فرهنگستانها و اقدامات کمیسیون دائمی پرداخت.

در این نشست همچنین روسای فرهنگستانهای زبان و ادب فارسی، علوم، علوم پزشکی و هنر هرکدام گزارشی از گروههای علمی موجود در فرهنگستانها و اقدامات انجام شده پرداختند.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در گزارشی اعلام کرد با تاکید دولت و پی گیری های به عمل آمده بودجه فرهنگستانها در سال گذشته تقریبا به طور کامل تخصیص یافته و در سال جاری نیز شاهد افزایش قابل توجهی در بودجه فرهنگستانهای کشور خواهیم بود.

در ادامه این جلسه مصوبات کمیسیون دائمی فرهنگستانهای کشور مطرح و پس از بحث و بررسی به تصویب هیات امنای فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران رسید.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =