آزار جسمی تنها به معنای ضرب‌وشتم، مصدومیت و نقص عضویت نیست، بلکه سیلی به کودک نیز در این قالب تعریف شده است. همچنین سوءاستفاده جنسی به هرگونه لمسی که کودک را مورد آزار قرارداده باشد، اطلاق می‌شود و صرفاً به معنای تجاوز نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مهرخانه مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان به ارائه آمار فعالیت یازده‌ماهه اول سال 93 صدای یارا پرداخت و گفت: در مجموع از تعداد 5130 تماس صورت‌گرفته با صدای یارا، حدود 95.5 درصد تماس‌ها به مادران، 2 درصد به پدران، 1 درصد به کودکان و کمتر از یک درصد به اقوام و سایرین اختصاص دارد.

شیرین صدرنوری 52 درصد تماس‌ها را مربوط به مشکلات پسران عنوان کرد و در خصوص گروه‌های سنی این کودکان گفت: بیشترین مصاحبه و مشاور‌ه‌ 34 درصد و مربوط به کودکان گروه سنی 4-7 سال است و به ترتیب 0-3 سال؛ 24درصد، 8-11 سال؛ 17درصد، 12-15 سال؛ 13 درصد، 16-18سال؛ 8 درصد و 1 سال زیر یک درصد است.

مددکار اجتماعی مرکز خدمات درمانی صدای یارا (صدای مشاور کودکان) به تقسیم کودکان مورد مشاوره از نظر تحصیلی نیز اشاره کرد و گفت: 31 درصد تماس‌ها به سنین پیش از مدرسه، 26 درصد پیش‌دبستانی، 25.5 درصد دبستان، 14 درصد راهنمایی، 2 درصد دبیرستان و کمتر از یک درصد دانشجو تعلق دارد.

صدرنوری با اشاره به تحصیلات تماس‌گیرنده‌ها گفت: 45 درصد تماس‌گیرندگان دارای مدرک دیپلم، 27 درصد کارشناسی، 12 درصد کاردانی، 8 درصد زیر دیپلم (دبیرستان)، 4 درصد سیکل، 2 درصد کارشناسی ارشد، کمتر از یک درصد تحصیلات ابتدایی و همچنین زیر یک درصد بی‌سواد هستند.

96 درصد تماس‌گیرنده‌ها متعلق به خانواده‌های هسته‌ای هستند
عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه 78 درصد تماس‌ها از استان تهران، حدود 22 درصد از شهرستان‌ها و زیر یک درصد از خارج از کشور بوده است، اظهار داشت: حدود 96 درصد تماس‌گیرنده‌ها دارای خانواده‌های هسته‌ای هستند؛ یعنی کودک به همراه پدر و مادرخود زندگی می‌کند. حدود 4 درصد خانواده‌ها نیز گسترده و نیم درصد گسسته است.

مشکلات خانوادگی درصدر مشکلات کودکان
او مشکلات این کودکان را به حوز‌های خانوادگی، رفتاری، مدرسه‌ای، ارتباط با دوستان و عادتی تقسیم کرد و گفت: مشکلات خانوادگی مانند جدایی والدین، اختلاف در شیوه تعلیم و تربیت، عدم آگاهی به شیوه‌های فرزندپروری، مشکلات خواهر و برادر، والدین، تک‌فرزندی و ...؛ 32 درصد، مشکلات رفتاری نظیر دروغگویی، لجاجت، پرخاشگری و عصبانیت، نامرتبی و...؛ 27 درصد، مشکلات مدرسه‌ای مانند اختلاف با معلمین و مسئولین مدرسه، افت تحصیلی، اخراج از مدرسه، ترک تحصیل، عدم انجام تکالیف و...؛ 14درصد، مباحث عادتی همچون شکستن انگشت، تیک داشتن، شب ادراری، دندان قروچه و...؛ 6 درصد و ارتباط با دوستان 9 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

76 درصد تماس‌گیرنده‌ها کودک خود را تنبیه نمی‌کنند
این مددکار اجتماعی با بیان این‌که 76 درصد تماس‌گیرنده‌ها کودک خود را تنبیه نمی‌کنند، گفت: از 24 درصدی که کودکان خود را تنبیه می‌کنند، 46 درصد از تنبیه بدنی و 54 درصد از تنبیه عاطفی و روانی استفاده می‌کنند.

صدرنوری در ادامه به آمار کودک‌آزاری در یازده‌ماهه اول سال 93 اشاره کرد و گفت: هر نوع تماسی که مشکلی را در خصوص کودک بیان کند، بلافاصله ثبت می‌شود تا با بررسی آن صحت کودک‌آزاری مشخص شود. برای مثال حضانت، نداشتن شناسنامه، عدم ثبت‌نام در مدرسه و... نیز عنوان می‌شود که مصادیق کودک‌آزاری محسوب نمی‌شود.

دختران بیش از پسران مورد آزار قرار گرفته‌اند
او ادامه داد: در سال گذشته 124 مورد کودک‌آزاری به مددکاری ارجاع شد که از این تعداد 97 مورد آن مصداق کودک‌آزاری بود که 36 مورد آزار پسر، 41 مورد دختر و 20 مورد آن جنسیت کودک مشخص نشده است. ارجاع 13 نفر از این کودکان توسط خط مشاوره تلفنی صدای یارا، 17 نفر همسایه، 28 نفر مادر، 15 مورد پدر، 4 نفر اقوام، 6 مورد از طریق خبرگزاری‌ها و مطبوعات، 11 مورد مربی و معلم و 3 نفر توسط نهادها و مؤسسات انجام گرفته است.

40 مورد آزار جسمی و 7 مورد آزار جنسی کودکان در سال گذشته
مددکار اجتماعی انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: 40 کودک مورد آزار جسمی، 7 کودک تجاوز و سوءاستفاده جنسی،90 کودک آزار عاطفی و 40 کودک مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. البته برخی از کودکان در معرض بیش از یک آزار قرار گرفته‌اند. آزار جسمی نیز تنها به معنای ضرب‌وشتم، مصدومیت و نقص عضویت نیست، بلکه سیلی به کودک نیز در این قالب تعریف شده است. همچنین سوءاستفاده جنسی به هرگونه لمسی که کودک را مورد آزار قرارداده باشد، اطلاق می‌شود و صرفاً به معنای تجاوز نیست.

46 نفر از والدین کودکان آزاردیده از یکدیگر جدا شده بودند
صدرنوری محل سکونت 65 کودک را تهران و بقیه را تهران و حومه اعلام کرد و گفت: 22 نفر از آزاررسان‌ها پدر، 34 نفر پدر به همراه ‌مادر، 17 نفر مادر، 17نفر غریبه، 1 نفر همسایه، 6 نفر مربیان و معلمان کودکان بوده است که ارتباط 15 والدین عادی، 46 نفر جدایی، 19 نفر درگیری و مشاجره و 17نفر آنها متارکه است.

مددکار اجتماعی اطلاعات مرکز خدمات درمانی صدای یارا تعداد 10 مورد از آزار و اذیت‌ها را در سنین0-3 سال، 34 مورد 3-8 سال، 35 مورد 8-12سال، 18 مورد 12-16 سال عنوان کرد و گفت: بیشترین زمان آسیب، مربوط به سنین 3 تا 12سال است که کودک از خانواده جدا شده و به نوعی وارد اجتماع، مهدکودک و مدرسه می‌شود.


در بسیاری از طلاق‌ها کودکان وجه‌الانتقام والدین خود می‌شوند
عضو انجمن حمایت از حقوق کودک با بیان این‌که در بسیاری از طلاق‌ها کودکان وجه‌الانتقام والدین خود می‌شوند، گفت: والدین بسیاری پس از جدایی به دلیل کینه و کدورت حل‌نشده از یکدیگر، برای تلافی این کینه‌ها کودک را قربانی می‌کنند و با نادیده گرفتن حق ملاقات، زمان ملاقات و ... او را آزار می‌دهند.

او ادامه داد: گاهی یکی از والدین و یا هر دو به ناحق به طرف مقابل انگ می‌زنند و یا کودک را از پدر و مادر می‌ترسانند. کودک نمی‌تواند یکی از والدین را انتخاب کند و ازاین‌رو زجر می‌کشد و یا به دلیل حساسیت پس از طلاق، ممکن است این مسائل را بپذیرد که در هر صورت کودک متضرر می‌شود. امیدوارم با نظارت بیشتر دستگاه‌ها بتوان مانع از آزار کودکان شد.

برای ارتباط با مرکز خدمات درمانی صدای یارا (صدای مشاور کودکان) می‌توان با شماره‌گیری 42152 از مشاوره و کمک فکری برای کودکان و نوجوانان صفر تا 18 سال استفاده کرد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =