آلبوم تصویری «سال جهانی مولانا» شنبه 10 بهمن‌ماه در موسسه تنبور شمس رونمایی شد.

کنسرت «بزرگداشت سال جهانی مولانا» شهریور 86 همزمان با سال جهانی مولانا در کاخ سعدآباد اجرا شد و از سوی علاقمندان به موسیقی و هنرمندان بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، آلبوم تصویری این اثر به همت انتشارات آوای نوین اصفهان تا آخر همین هفته امسال به صورت همزمان در ایران و آمریکا منتشر می‌شود. در مراسم رونمایی از این آلبوم که با حضور کیخسرو پورناظری آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی شمس، سهراب پورناظری خواننده گروه و محسن نویدپور مدیر انتشارات آوای نوین اصفهان برگزار شد، کیخسرو پورناظری گفت: گروه شمس از معدود گروه‌هایی بود که توانست در سال جهانی مولانا برنامه داشته باشد. این آلبوم هم مربوط به همان کنسرت است که قرار بود پیش از این منتشر شود، اما به دلیل مشکلاتی که در عوامل فنی به وجود آمد، نتوانستیم زودتر آن را عرضه کنیم.

سهراب پورناظری هم درباره تأخیر دوساله برای انتشار این آلبوم گفت: گروه شمس همیشه حساسیت‌های خاصی برای انتشار آثارش دارد. ما می‌خواستیم کار در بالاترین کیفیت، منتشر شود و به همین دلیل مجبور شدیم چند بار ناشر را عوض کنیم تا اینکه در نهایت با انتشارات آوای نوین اصفهان به توافق رسیدیم. البته در همین مدت هم؛ سفری برای اجرای کنسرت به خارج از کشور داشتیم و آقای محمدرضا هنرمند به عنوان کارگردان مجموعه مشغول یک سریال تلویزیونی سنگین بودند، ‌ضمن اینکه مراحل صدور مجوز و رفع برخی ایرادات فنی کار نیز کمی کار را دچار تاخیر کرد.

او افزود: نگرانی من در این مدت این بود که پیش از آماده شدن نسخه اصلی نسخه‌های کپی از آن وارد بازار شود، چون یکی، دو نسخه کپی با کیفیت پایین از آن دیدم. ولی خوشبختانه کار آماده شد و همزمان با آمریکا در ایران هم منتشر می‌شود.

محسن نویدپور (‌مدیر انتشارات آوای نوین اصفهان) هم از حساسیت گروه شمس در انتشار آثارش گفت: حدود 10 سال است که با گروه شمس در انتشار آثارشان همکاری می‌کنیم ولی چون این کار تصویری بود گروه شمس نگران بود ما نتوانیم کار را با آن کیفیتی که آن‌ها مدنظرشان است دربیارویم. اما خوشبختانه با صحبت‌ها و تعامل فکری بسیار توانستیم با هم به توافق برسیم و با همفکری هم در زمینه ویژگی‌های کیفی کار و حتی جلد و فرم بسته‌بندی به توافق رسیدیم و کار آماده انتشار شد.

او تیراژ آلبوم‌ها را 10 هزار نسخه اعلام کرد و گفت: امیدواریم کپی‌های غیرمجاز مانع فروش تمام این نسخه‌ها نشود. این آلبوم علاوه بر مجموعه تصویری، دفترچه کاملی از اثر و بیوگرافی هنرمندان آن نیز دارد که به همین دلیل فکر می‌کنم 90 درصد مخاطبان ترجیح بدهند، نسخه اصلی کار را بخرند.

او همچنین وعده انتشار وی‌سی‌دی‌های این اثر را با قیمتی پایین‌تر از نسخه دی‌وی‌دی آن داد و گفت: احتمالا اردیبهشت ماه نسخه وی‌سی‌دی این اثر منتشر می‌شود که البته بخش‌های مصاحبه با اعضای گروه و پشت صحنه اجرا را ندارد.

کیخسرو پورناظری در پاسخ خبرنگاری که درباره نگاه و سبک جدیدی که در آثار اخیر گروه شمس به وجود آمده سوال کرد، گفت: موسیقی آن فرم و محتوایی که سال‌ها داشتیم، هماهنگی ذهنی من و بچه‌ها بود و حالا چون بچه‌ها جوان‌تر هستند و با کارهای معاصر بیشتر آشنا هستند و به آن‌ها بیشتر گرایش دارند، این تغییر روش در کارهای جدید ما به وجود آمده و من هم با اندیشه جدید کار هماهنگی دارم.

پوناظری با اشاره به این که موسیقی گروه شمس در این سال‌ها شامل سه بخش موسیقی تنبور، موسیقی ملی و موسیقی کردی می‌شود افزود: ما در بخش موسیقی تنبور هم من و هم بچه‌ها همان روش قبلی را ادامه می‌دهیم. اما در بخش موسیقی ملی از اشعار معاصرین و نوپردازان استفاده می‌کنیم. چون مخاطبان ما نسل‌شان جوان‌تر می‌شود و این تغییر روش نوعی هماهنگی با خواست مخاطبانی است که بیشترشان همسن بچه‌های من هستند.

سرپرست گروه موسیقی شمس در پاسخ این سوال خبرآنلاین که آیا اشعار معاصر که بیشتر آن‌ها به سبک شعر سپید سروده می‌شوند آیا با موسیقی سنتی هماهنگ هستند یا خیر گفت: در گذشته ترانه‌سرایانی بودند که با همفکری و هماهنگی آهنگساز ترانه و شعر می‌سرودند. اما بعد از انقلاب دیگر به آن صورت ترانه‌سرایی وجود نداشت. خوشبختانه در سال‌های اخیر بسیاری از شاعران به ترانه‌سرایی رغبت پیدا کردند و کمبود سال‌های گذشته را جبران می‌کنند. البته در بخش تنبور که موسیقی درونی و عمیق‌تری است. اگر معاصرین شعرهایی که با بینش و حال و هوای تنبور بتوانند بسرایند، ما از اشعار آن‌ها استقبال می‌کنیم.

پورناظری همچنین درباره انتشار آلبوم کنسرت گروه شمس در آمریکا توضیح داد: اگر امکانات فراهم شود ممکن است این آثار در ایران منتشر شود. اما بعید است بتوانیم مثل «سال جهانی مولانا» آلبوم تصویری آن کنسرت را هم منتشر کنیم. چون در کنسرت «بزرگداشت سال جهانی مولانا» کادر فنی بسیار مجهزی داشتیم و آقای هنرمند با 12 دوربین آن را کارگردانی کردند. اگر ما می‌خواستیم در آمریکا با چنین کیفیتی تصویربرداری کنیم، هزینه زیادی صرف می‌شد و پرداخت آن از عهده گروه ما بر نمی‌آمد. بنابراین تصویربرداری کنسرت آمریکا بسیار معمولی انجام شد و سلیقه ما اجازه انتشار آن تصویرهای معمولی را نمی‌دهد.

کیخسرو پورناظری با اشاره به این‌که تهمورس پورناظری به همراه سه نفر دیگر از اعضای گروه شمس هنوز خارج از کشور هستند و کارهایشان را دنبال می‌کنند، گفت: ما تا وقتی که آن‌ها برنگردند در ایران کنسرت نخواهیم داشت. ولی تلاش می‌کنیم در یک سال آینده حتما اجرا داشته باشیم.

آلبوم تصویری «بزرگداشت سال جهانی مولا» به کارگردانی محمدرضا هنرمند در روزهای آینده با قیمت 12 هزار تومان به بازار عرضه می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 40749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =