۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی از مسکو به قلم آنا اسمولچنکو این پرسش را مطرح کرده است: آیا جنگ یک ساله شرق اوکراین برنده‌ای دارد؟

وی در ادامه این گزارش نوشته است: تحلیل‌گران می‌گویند نه کیف برنده این جنگ است و نه جدائی‌خواهان.اما به طور قطع ولادیمیر پوتین کسی است که در رویارویی با غربی‌ها، بیشتر از آنچه از دست داده به دست آورده است.
مرد قدرتمند کرملین با حمایت از شورشیان اوکراین خطر بزرگی کرد که به قیمت تحریم‌های اروپا و آمریکا تمام شد اما وی در عمل موفق شد کیف را از چشم انداز پیوستن به ناتو دور و به این ترتیب مقامات طرفدار غرب اوکراین را به خاطر پشت کردن به مسکو تنبیه کند.
نیکلای پتروف، استاد مدرسه عالی اقتصاد مسکو می‌گوید:« چیزی که پوتین می‌خواست، و در یک سال گذشته هم مشخص شده است، ایجاد یک مناقشه کنترل شده در اوکراین بود تا بتواند جلو تصمیم ‌گیری‌ مقامات کیف را در مواردی که مسکو دوست ندارد، مثل پیوستن به ناتو، بگیرد.
به گفته این تحلیلگر، کرملین در کل به اهداف خود رسیده است.
در حالی که جدایی‌خواهان اولین سالگرد آغاز شورشها ومطرح شدن گروههای جدایی‌خواه را جشن می‌گیرند، مقامات اوکراین به علت ضعیف شدن اقتصاد این کشور و نداشتن تصوری از چشم انداز پیوستن به ناتو به علت سرزمین‌های جدا شده ای که نتوانسته‌اند آنها را باز پس گیرند، سرحال نیستند.
اما در آن سوی مرز، ولادیمیر پوتین از محبوبیت بی‌سابقه‌ای که بیشتر به علت ضمیمه سازی شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در مارس سال 2014 ، به دست آورده،خوشحال است.
دمیتری ترنین، مدیر مرکز کارنگی مسکو در گزارشی تصریح کرد:« کریمه بدون شلیک حتی یک گلوله به روسیه پیوست و محبوبیت پوتین سربه فلک کشید.»
طبق نظر سنجی اخیر مرکز مستقل لواداLevada ، 72 درصد مردم روسیه عملکرد ولادیمیر پوتین را به عنوان رئیس جمهور تایید می‌کنند و 57 درصد که نسبت به گزارش ماه دسامبر 2013 دوبرابر شده است، دوست دارند وی برای چهارمین بار برنده انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018 شود.
رئیس جمهور روسیه درعین حال در نظر دارد که اقدامات غربی‌ها از تحریم‌‌ها فراتر نرود.
واشنگتن به طور مدام و با دهانی کف کرده،روسیه را به اعزام نظامیانش به اوکراین برای حمایت از شورشیان متهم می‌کند و مسکو هم آن را تکذیب می‌کند. با وجود این آمریکا تصمیم گرفته است، برای پرهیز از تشدید مناقشه، تسلیحات مرگبار برای کیف ارسال نکند.
افزون بر این، اتحادیه اروپا و واشنگتن که تحریم‌هایی را بر ضد قلب اقتصاد روسیه وضع کرده‌اند و سبب کاهش شدید ارز روبل شده‌اند،از اتخاذ تدابیر شدیدتری مثل محروم کردن روسیه از سامانه بانکی سویفت چشم پوشی کرده‌اند.
ترنین یاد‌آور شد:« تحریم‌های غرب بر ضد روسیه، کمک شایانی به پوتین کرد تا مردم این کشور را در برابر فشار‌های خارجی متحد کند.»
به نظر می‌رسد اقتصاد روسیه که سال بدی را سپری کرده است، نفسی می‌گیرد و ارزش روبل در برابر دلار که در سال 2014 به نصف کاهش یافته بود، افزایش می‌یابد.
بر همین اساس آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه می‌گوید زمان «اوج کاهش ارزش روبل» سپری شده است و الکسی اولیو کائیفAlexeï Oulioukaïev، وزیر اقتصاد این کشور هم از دیده شدن نشانه‌های مثبت ثبات در اقتصاد روسیه سخن می‌گوید.
نشانه‌ای هم از کاهش احتمالی تنش با غرب وجود دارد و آن این که، به گفته کرملین، ولادیمیر پوتین برای اولین بار طی ده سال گذشته در پاییز به مقر سازمان ملل در نیویورک می‌رود و در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.
برخی تحلیل‌گران می‌گویندرئیس جمهور روسیه مصمم است در مورد بحران اوکراین با غرب مقابله کند،اما برنامه اقدام مناسبی ندارد.
کنستانتین کالاماچف، مدیر گروه کارشناسان سیاسی می‌گوید:« پوتین اهدافی دارد و این جمله معروف ناپلئون را به کار می‌بندد «درگیر می‌شویم سپس می‌بینیم باید چکار کنیم».
ترنین می‌گوید:« اما یک چیز قطعی است، پوتین تسلیم نخواهد شد.»
وی خاطر نشان می‌کند:« مسکو به روند به چالش کشیدن سلطه طلبی آمریکا در جهان ادامه خواهد داد و در چارچوب منافع خاص خود عمل خواهد کرد و با ارزش‌های خاص خود جلو خواهد رفت بدون این که در پی اطمینان از تایید آمریکا و اتحادیه اروپا باشد.»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =