ایرنا نوشت:

هواپیماهای جنگی سعودی و متحدانش روز شنبه نیز به تجاوز نظامی به بخش های جنوبی یمن به ویژه شهر عدن و ریختن سلاح برای شبه نظامیان هوادار عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از عدن، این در حالیست که شورای امنیت قصد دارد با صدور بیانیه ای درخواست توقف تهاجم هوایی سعودی و متحدانش را پس از گذشت 10روز از این تجاوز به دلایل انساندوستانه و برای کمک رسانی به غیرنظامیان مطرح کند.

منصور هادی پس از کناره گیری از مقام خود در ماه سپتامبر و فرار به عدن، این شهر را پایتخت موقت خود اعلام کرد. اما در پی شروع تهاجم نظامی سعودی و متحدانش به خاک یمن به سعودی پناهنده شد.

در حالی که درگیری میان نیروهای جنبش مردمی انصارالله و ارتش یمن از یک سو و شبه نظامیان هوادار منصور هادی از سوی دیگر در عدن ادامه دارد، هواپیما و کشتی های سعودی و متحدانش به بمباران و گلوله باران مواضع نیروهای انصارالله و ارتش یمن در این شهر ادامه می دهند.

به گفته یک منبع ارتش یمن، دستکم 13 تن از شبه نظامیان هادی در درگیری های روز شنبه در عدن کشته شده اند.

همچنین هواپیماهای نظامی سعودی و متحداشن برای دومین شب پیاپی اقدام به ریختن سلاح و مهمات برای شبه نظامیان هوادار منصور هادی در عدن کردند.

ساکنان عدن شاهد بوده اند که شبه نظامیان منصور هادی تفنگ و مسلسل از صندوق های چوبی بیرون می آورده اند که با چترنجات فرودآمده بود.

شبه نظامیان هادی روز جمعه با کمک حملات هوایی و سلاح های دریافتی از سعودی، نیروهای انصارالله را از بخش ها و محلات مرکزی عدن از جمله کاخ ریاست جمهوری بیرون رانده و وادار به عقب نشینی کردند.

به گفته یک مقام پزشکی عدن، در حملات سعودی و متحدانش و شبه نظامیان هادی که از 26 مارس (6 فروردین) شروع شد، دستکم 185 تن کشته و 1282 تن زخمی شده اند که بیشتر غیرنظامی و کودک بوده اند.

وی افزود که سه چهارم تلفات را غیرنظامیان تشکیل می دهند.

این مقام از سازمان های بین المللی و کشورهای عربی شرکت کننده در تهاجم نظامی به خاک یمن، خواستار ارسال کمک های پزشکی اضطراری به بیمارستان های عدن شد.

به گفته وی، ذخایر دارویی و امکانات پزشکی بیمارستان ها پایان یافته است و این مراکز درمانی دیگر نمی توانند از پس شمار فزانیده قربانیان حملات سعودی و متحدانش برآیند.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد که روز پنجشنبه منتشر شد، در جریان حملات 2 هفته گذشته سعودی و متحدانش به خاک یمن، 519 تن کشته و حدود یکهزار و 700 تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته دیپلمات های مستقر در نیویورک، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد شنبه شب برای بررسی پیشنهاد روسیه برای توقف تهاجم هوایی سعودی ومتحدانش به یمن به دلایل انساندوستانه تشکیل جلسه دهد.

صلیب سرخ نیز اعلام کرده است که بیمارستان های عدن مملو از تلفات تهاجم سعودی و متحدانش شده و آمدو شد و فعالیت امدادگران به علت شدت درگیری تقریبا غیرممکن است.

تروریست های وابسته به القاعده نیز روز جمعه با استفاده از تهاجم سعودی و متحدانش، ستاد منطقه ای ارتش را در شهر مکلا مرکز استان حضرموت در جنوب شرقی یمن اشغال کردند.

همچنین به گفته یک مقام ارتش یمن، بیش از 500 زندانی با استفاده از هرج و مرج از بازداشتگاه شهرک ضالع در جنوب یمن گریخته اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =