تسنیم نوشت:

معاون سابق سفیر اسرائیل در آمریکا گفت که اجرای چارچوب توافق که بین ایران و ۱+۵ به دست آمده، برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران موثرتر از حملات نظامی خواهد بود.

"دان آریل" معاون سابق سفیر اسرائیل در آمریکا در مصاحبه با اسپاتنیک، تاکید کرد که اجرای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 کارایی بیشتری برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران در مقایسه با حمله نظامی خواهد داشت.
او در ادامه گفت: گزینه نظامی قادر نخواهد بود برنامه هسته ای ایران را برای مدت زمان بیشتری به عقب برگرداند ولی اجرای توافقنامه حاصل شده بین ایران و قدرت های جهانی قادر است تا برنامه هسته ای ایران را برای مدت زمان بیشتری به عقب برگرداند.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی گفت: اقدام نظامی علیه ایران، شامل آمریکا، اسرائیل و کشورهای خلیج فارس، غیر سازنده خواهد بود چرا که موجب خشم جامعه بین المللی خواهد شد و به ایران مشروعیت لازم برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای را می دهد.

آربل هشدار داد: گروه 1+5 شانس بسیار خوبی برای نهایی کردن این توافقنامه با ایران تا 30 ژوئن دارد اگر بتواند از تضعیف این توافق توسط کنگره آمریکا و اسرائیل، جلوگیری کنند.

او گفت: من تصور می کنم که در نهایت اوباما موفق خواهد شد و خواهد توانست تا توافقی را با ایران امضا کند. این بهتر از هر گزینه دیگری در شرایط کنونی است. بنابر این فکر نمی کنم توافق بدی باشد. در نهایت، راستی آزمایی مهمترین چیز است. منتقدان بر این باورند که آمریکا و جامعه بین المللی به چارچوب هایی با کره شمالی و پاکستان نیز دست یافته بود و باید دید که کره شمالی و پاکستان امروز به کجا رسیده اند. شما باید تلاشی جدی برای جلوگیری از تکرار آن انجام دهید.

محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی پنجشنبه‌شب در کنفرانس خبری از حصول تفاهم سیاسی میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.

بر اساس راه‌حل به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران 10ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از 5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی‌شده در سطح 3/67 درصد ادامه خواهند داد و تأسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد و بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد.

راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقا یافته و روزآمد خواهد شد و در بازطراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =