حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور در حساب گوگل پلاس خود مطلبی را درباره تفاهم هسته ای اخیر نوشته است.

به گزارش خبرآنلاین، آشنا نوشت:

• وظیفه حکومت تبدیل کردن توانایی های ملی به منافع ملی در چهارچوب مصالح ملی است.  برنامه هسته ای ایران از ابتدا با هدف پیشرفت علمی و اقتدار صنعتی آغاز شد؛ نه سودای بمب داشت و نه کسی را تهدید میکرد؛ اما قدرتهای پوشالی هر روز به بهانه ای  از تهدید و تحریم سخن می گفتند.  ما مردم ایران، که هم فناوری هسته ای و هم رفع تحریم های ظالمانه مقابل را حق مسلم خود می دانیم  امروز هم بحمدالله در حال عبور از تحریم ها هستیم و هم توان هسته ای صلح آمیز خود را حفظ کرده ایم.
• این یک نمونه از کارآمدی رویکرد تدبیردر عرصه بین المللی یعنی تعامل سازنده با جهان است. ما توانستیم ثابت کنیم این تحریم ها نبود که ایران را به پای میز مذاکره آورد - چرا که ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده بودیم-  بلکه این استقامت ملت ایران در برابر تحریم ها بود که طرفهای مقابل را به میز مذاکره باز گرداند. 
• ما توانستیم همه گزینه ها جز توافق با ایران را از روی همه میزها برداریم.  اعتراف طرفهای مذاکره به ناکارآمد بودن تحریم برای مقابله با پیشرفت برنامه هسته ای، راهبردی ترین دستاورد همه مذاکرات هسته ای است.
• بزرگترین اشتباه غربی ها این است که تبلیغ می کنند توانسته اند از طریق مذاکرات توان هسته ای ایران را محدود کنند آنها باید توجه کنند که مساله اصلا توان هسته ای  نیست بلکه مساله فرهنگ راهبردی و اراده سیاسی است. کشورهایی با توانایی هایی علمی و اقتصادی بسیار کمتر از ایران به بمب هسته ای دست یافته اند اما ایران بر خلاف آنها با  تکیه بر ارزشهای دینی و شناخت دقیق مقتضیات منطقه ای ، و درک راهبردی از ویژگی های سلاح های کشتار جمعی، هرگز آن را در دکترین دفاعی خود جای نخواهد داد. 
• بیانیه ای که قرائت شد نه فقط تعهددولت ایران به طرفهای مذاکره  که در واقع  تعهد این دولت به ملت خود است ؛ تعهدی هرگز از آن تخطی نخواهد شد. ما هرگز بدنبال سلاح های کشتار جمعی نبوده ایم و نخواهیم بود. ایران کشوری کاملا مسئول و پاسخگو در برابر تعهدات ملی و بین المللی خود است. اگر ایران تعهدی را بپذیرید حتما آن را رعایت خواهد کرد .ایران فریبکار نبوده و نیست و از طرفهای مقابل خود نیز انتظار دارد در تعامل با ایران دیگر راه فریبکاری، تخریب و ترور را دنبال نکنند.
• ایران از بازرسی های بیشتر از مراکز تعیین شده نگرانی ندارد ؛آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
• همگان  دانستند که دانش هسته ای در ایران به همت دانشمندان هسته ای کاملا بومی شده است.همگان باور کردند مرزی برای پیشرفت های علمی ایرانیان وجود ندارد و هر چه را از راه همکاری نتوانیم بدست نیاوریم با خوداتکایی تولید خواهیم کرد.این پیام بزرگ استقامت ملت در عرصه دانش های پیشرفته است. 
• این دستاورد حاصل تدابیر رهبری ، استقامت ملت و تلاش نخبگان فنی ، حقوقی و دیپلمات های ورزیده کشور در طول سالیان گذشته است . 
•   مشخص شد که تحریمهای یک جانبه، چند جانبه و حتی قطعنامه های شورای امنیت نیز نمی تواند اراده یک ملت مقتدر را برای استقلال و پیشرفت در هم بشکند.
• بر خلاف طرف مقابل که متاثر از فشارهای داخلی و خارجی است و باید منافع متعارضی را نمایندگی کند رمز اساسی موفقیت های ما وحدت فرماندهی است؛ این لشکر یک علمدار بیشتر ندارد و او نیز جز به مصالح و منافع ملت و نظام اسلامی نمی اندیشد.
• ایران بر اساس اراده  خود به فناوری هسته ای پرداخته است و توسعه یا محدود سازی آن نه به اراده دیگران بلکه به نیازها و مصالح راهبردی ما وابسته است. اگر تهدید بمباران نباشد نیازی به سایت غنی سازی در درون کوهها نیست و اگر فناوری آب سنگین با پلوتونیم کمتر فراهم باشد نیازی به تولید پلوتونیوم اضافی نیست.اگر تضمین تامین سوخت رآکتور تهران وجود داشته باشد نیازی به تولید صنعتی سوخت 20 درصد نیست. 
• راهبرد مذاکراتی  و ارتباطی ایران چنان موثر بود که رئیس جمهور آمریکا علیرغم همه لشکر کشی های تبلیغاتی قبلی به صراحت اذعان کرد که جهانیان مسئولیت شکست مذاکرات را بر گرده آنها می دانند و توان حفظ نظام تحریم ها را بیش از این ندارند. او در سخنان خود گفت:" مذاکرات نباید به این علت که آمریکا، آنچه را بقیه جهان توافقی منصفانه تلقی می کنند، رد می کند، از هم فروبپاشد. آنچه دانشمندان ما و کارشناسان هسته ایِ ما می گویند به ما اطمینان می دهد که آنان (ایرانیان) در حال تولید سلاح هسته ای نیستند. این در حالی است که مشکوک است که ما حتی بتوانیم تحریم های کنونی را سر جای خود نگه داریم."این جمله آقای اوباما از واقع بینانه ترین موضع گیری های یک رئیس جمهور آمریکا در باره ایران است آنجا که گفت:" ایران، حتی در مواجهه با تحریم های بی سابقه، هیچ تمایلی نشان نداده است که آن جنبه ها از برنامه اش را که آنان (ایرانیان) معتقدند برای اهداف صلح آمیز است، حذف کند."
• ما در مسیر خواسته هایمان حرکت کرده ایم؛ فناوری هسته ای، عزت ملی و لغو تحریم ها  را همزمان دنبال کرده ایم و امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که این تازه آغاز راه است تیم مذاکره کننده و پشتیبانان علمی و فنی و حقوقی آنان با دقت تمام جزئیات توافقات را نهایی خواهند کرد و پس از  امضای یک توافق خوب  ما نیز به راستی آزمایی طرفهای مقابل خواهیم پرداخت ؛ در صورت پایبندی طرف مقابل به برداشتن تحریم ها، راه همکاری های بعدی هموار خواهد شد.
 • ظرفیت های  صلح آمیز هسته ای ایران در خدمت خلق یک منطقه قدرتمند، سرشار از همکاری، ثبات و آرامش و پیشرو در مسیر شکوفایی و پیشرفت و عاری از تسلیحات هسته ای است.
• برای توسعه منطقه ای چاره ای جز این نداریم که با هم گفتگو کنیم تاریخ و جغرافیا و فرهنگ مشترک ما را به هم متصل کرده است.
• ایران آمادگی دارد با همه کشورهای همجوار باب گفتگو و همکاری مشترک را بگشاید.
• ما  مطمئن هستیم که می توان یک برنامه همه شمول هسته ای در منطقه طراحی کرد و همه کشورهای علاقمند را  به مشارکت در این برنامه منطقه ای دعوت می کنیم.
• بیایید اتحاد منطقه ای را در اولویت قرار دهیم.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =