۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶

مهر نوشت:

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی به شدت از منتقدان تفاهم سیاسی حاصل شده در لوزان سوئیس میان ایران و کشورهای ۱+۵ انتقاد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «باراک اوباما» بار دیگر با تاریخی خواندن تفاهم حاصل شده در سوئیس خطاب به منتقدان این تفاهم گفت: آیا واقعا فکر می‌کنید که این تفاهم قابل  راستی ‌آزمایی، در حالی ‌که از حمایت قدرت‌ های جهانی برخوردار است، بدتر از خطر برپایی یک جنگ دیگر در خاورمیانه است؟

اوباما در باغ کاخ سفید در برابر دوربین ‌های تلویزیونی گفت : می‌خواهيم بر اساس منافع مشترک خود با ایران تعامل داشته باشيم و اين توافق چشم ‌اندازی را برای رفع تحريم‌ها ارائه می‌کند. اگر تفاهم لوزان در نهایت به توافقی نهایی و جامع بیانجامد، آمریکا، هم‌ پیمانان آن و جهان امن‌تر خواهد شد.

اوباما در ادامه عنوان داشت که سه گزینه در مورد ایران پیش رو است: اول توافقی «محکم با قابلیت راست‌آزمایی مانند این». دوم «می‌توانیم تاسیسات اتمی ایران را بمباران کنیم، در نتیجه جنگی دیگر در خاورمیانه شروع کنیم و برنامه اتمی تهران را چند سالی عقب بیاندازیم». سوم، کنار کشیدن از مذاکرات و پیدا کردن کشورهایی که به تحریم ایران می‌پیوندند و «امید داشتن به بهترین» پیشامدها. و با وجود این گزینه ها توافق «بهترین گزینه ما تا کنون است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال به «گذشته سخت» بین دو کشور ایران و ایالات متحده اشاره کرده گفت که این توافق به تنهایی نمی‌تواند به اختلافات عمیق دو کشور خاتمه دهد.

بر اساس این گزارش، رسانه های غربی در مورد توافق انجام شده می گویند: توافق اولیه صورت‌گرفته در لوزان آغازی ‌است بر تدوین یک توافق جامع که بر اساس زمانبندی اعلام‌شده، باید تا پایان ماه ژوئن (طی سه ماه پیش رو) به انجام برسد.

با این همه مذاکرات اتمی از منتقدانی برخوردار بود که پس از تفاهم لوزان نیز به انتقاد از آن پرداختند. از جمله مهم‌ترین منتقدان و مخالفان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر ريیم صهیونیستی است.

«مارک رگو» سخنگوی نخست ‌وزیر اسراییل، در توئیتر خود نوشت: نتانیاهو در تماسی تلفنی با اوباما تفاهم سیاسی ایران با ۵+۱ را خطری برای موجودیت اسراییل دانسته و گفته است که این تفاهم سیاسی راه ایران را برای دستیابی به بمب مسدود نمی‌کند، بلکه این راه را هموار می‌سازد.

علاوه بر نتانیاهو، جمهوریخواهان که در کنگره آمریکا از اکثریت برخوردار هستند، از دیگر منتقدان توافق به شمار می‌روند. جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تفاهم به دست آمده را انحراف از اهداف اولیه مذاکرات توصیف کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =