ایسنا نوشت:

یکی از مهم ترین وظایف دولت‌ها، تأمین مسکن برای اقشار مختلف و به ویژه اقشار کم درآمد است در این راه طرح های ملی و جامع مسکن مانند مسکن مهر در سال‌های قبل و طرح مسکن اجتماعی در دولت یازدهم در نظر گرفته شده است.

مسئولان سابق مسکن مهر را نجات بخش بازار مسکن معرفی کردند و بزرگ‌ترین و موفق‌ترین اقدام دولت نهم می‌دانستند که پیش از این تکرار نشده بود. مسکن مهر پا به میدان گذاشت و بارقه‌ای از امید برای قشر عظیمی از جامعه را روشن کرد تا شاید آرزوی خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه به حقیقت بپیوندد اما آیا واقعا در شهری مانند تهران مسکن مهر توانسته است از بار متقاضیان مسکن در مناطق مختلف کم کند و اثرگذار باشد؟

طرح مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های اجرایی دولت نهم و دهم و در راستای شعار مهرورزی و عدالت محوری از سال 1386 به طور رسمی کلید خورد و در ادامه با آغاز کار دولت دهم، شتابی فزاینده یافت و مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ هرچند که طرح مسکن مهر علاوه بر مزایا، کمبودهایی نیز داشت.

ورود انبوه سازان خارجی در این پروژه ها موجب عدم به کارگیری نیروهای فنی و تخصصی داخلی شد و از سوی دیگر اینکه گفته می‌شد طرح مسکن مهر با طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها هماهنگی نداشت که این موضوع حکایت از نبود مطالعات کارشناسی در این خصوص دارد. علاوه بر این گسترش حاشیه نشینی، جدا افتادگی و تکه تکه شدن شهرها و همچنین نبود معماری مشخص از دیگر نقدهایی است که در طول این مدت به این طرح وارد بوده است. از نظر فنی نیز مکان یابی نامناسب مسکن به واسطه فاصله زیاد با شهرهای بزرگ و کلان شهرها، استحکام نداشتن واحدها و عدم برخورداری از استانداردهای لازم قابل ذکر است.

در کنار مشکلات طرح مسکن مهر ابهاماتی نیز در آن وجود داشت و کمیته تحقیق و تفحص مجلس اقدام به تحقیق در آن کردند که مسکن مهر از چه راهی تامین مالی شده است، نحوه قیمت گذاری مسکن مهر به چه صورت است و آیا قیمت گذاری به نحوی بوده است که متقاضیان بتوانند خرید کنند؟

طبق گزارش میدانی خبرنگار ما از میزان تأثیر مسکن مهر در مناطق تهران، مشاورین املاک معتقدند که ساخت مسکن مهر هیچ تأثیری در بازار مسکن مناطق آنها نداشته است. یکی از مشاوران املاک می گوید: "بدقولی ها باعث شده کسی به سمت مسکن مهر نرود و متقاضیانی هم که ثبت نام کرده بودند قصد فروش آن را دارند و مسکن مهر حالت قلک پیدا کرده است."

مشاوری در جنوب تهران در منطقه مولوی اشاره می کند: "مسکن مهر هیچ تأثیری بر بازار مسکن این منطقه نداشته زیرا به صورت نامناسب ساخته شده و علاوه بر آن هزینه ساخت آن متری یک میلیون تومان در می آید، در عوض برای ساکنان بومی و نزدیک به مناطق مسکن مهر خوب بوده است."

یک مشاور در منطقه خیابان مطهری با بیان اینکه مسکن های ساخته شده در قالب مسکن مهر امکانات لازم و مطلوب را ندارد اظهار می‌کند: "سازه نا مناسب آنها باغث فرار مردم از آنها شده است و در ضمن بعد مسافت برای شهروندانی که در تهران مشغول به فعالیت هستند دلیل دیگری بر عدم استقبال مردم است."

مدیر یکی از املاک بزرگ تهران واقع در منطقه عباس آباد نیز می‌گوید: "مسکن مهر بر تعداد متقاضیان مسکن مناطق میانی شهر از جمله منطقه بهشتی (عباس آباد) هیچ تأثیری نداشته است زیرا این منطقه بیشتر ماهیت اداری دارد و در آن دفاتر شرکت ها نیز مستقر هستند."

او تأثیر مسکن مهر در جنوب شهر و همچنین مناطق نزدیک به منطقه پرند را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: "عواملی مانند بعد مسافت، هزینه های زیاد حمل و نقل و کمبود امکانات، دسترسی و حمل و نقل در عدم استقبال مردم موثر بود."

یک کارشناس مسکن در محدوده ونک نیز تأکید می‌کند: "تأثیر مسکن مهر در منطقه 1 شهرداری صفر بوده است زیرا مسکن مهر عموما خارج از محدوده شهری بنا شدند و هیچ تأثیری در مناطق 1، 2 و 3 تهران نداشته است اما برای ساکنین مناطقق نزدیک به مسکن مهر تأثیر مثبت داشته است."

در حال حاضر تکمیل و تحویل مسکن های مهر که از دولت قبل به دولت یازدهم به ارث رسیده است یکی از دغدغه های مهم مسئولان و مردم است و همچنین تخصیص اعتبارهای سنگین به تکمیل این طرح فشار زیادی به بدنه دولت وارد می‌کند، در صورتی که این منابع مالی می توانست در طرح های مهم دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از انتقاداتی که به دولت یازدهم و مشخصا وزارت راه و شهرسازی و بخش مسکن آن وارد می شود این است که طرح های جامع مسکن مانند مسکن اجتماعی و مسکن امید شفاف نیست و با تعلل زیادی از جانب دولت همراه است در صورتی که با نگاهی اجمالی به رسانه ها می بینیم که مسکن مهر و مسائل آن هر روز خبرساز هستند و شاید تکمیل و تحویل این واحدها توان زیادی از مسئولان گرفته است که تلاش برای رفع آن مهمتر از ارائه طرح های جدید مسکن به نظر می رسد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    7 19
    خدا پدر احمدی نژاد رو در رابطه با مسکن مهر بیامرزه .کاری کرد که هیچ دولتی دیگه انجام نمیداد
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    3 12
    حالا باتمام این حرف ها تکلیف مسکن مهر چی میشه 40میلیون پول من تو پردیس فاز 8خوابیده چکارکنیم دولت میخوادکمک کند یا نه دولت بالاخره برای مسکن برنامه ای دارد یا کماکان جناب روحانی و وزرای محترمشان شعارمیدهند و عمل تعطیل سال جدید خبرهای جدید خوشحال کننده
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    3 0
    اگر به همین منوال بگذرد به زودی شاهد مهاجرت معکوس تهرانیهای پرندنشین خواهیم بود و این یعنی پنبه کردن همه رشته ها. چون نه امکانات دادید نه مترو ساختید.