معاون وزیر خارجه گفت که ادعای غربی‌ها درباره تحریم‌ها درست نیست و تمامی تحریم‌ها در روز اول توافق لغو خواهد شد.

به گزارش تسنیم، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران جمعه شب در گفتگوی ویژه خبری گفت که ادعای غربی‌ها درباره تحریم‌ها درست نیست و تمامی تحریم‌ها در روز اول توافق لغو خواهد شد.

وی افزود: تحریمها بناست در مرحله اول گام نهایی برداشته شود. در بیانیه صراحتا از لفظ terminate استفاده شده است.
عراقچی ادامه داد: آمریکایی‌ها در فکت شیت مواردی که به نفع خودشان است برجسته می‌کنند، اینکار را در ژنو هم کردند.

مذاکره کننده کشورمان با اشاره به موارد فوق افزود: در این زمینه فریب نخوریم. بیانیه ازکلمه "لغو" استفاده کرده، اما در فکت شیت آمریکایی‌ها نوشته بود "تعلیق". فکت شیتها اعتباری ندارد، و مردم به گفته های وزیر خارجه خودمان اعتماد کنند.

عراقچی ادامه داد: رسما به فکت شیت آمریکایی‌ها اعتراض کردیم.وی در خصوص برخی شایعات درباره متفاوت بودن بیانیه قرائت شده توسط ظریف و موگرینی در دانشگاه لوزان گفت: تردید نکنید متن ظریف و موگرینی دقیقا یکسان بود. اعتبار خود را با ترجمه اشتباه خدشه دار نمی‌کنیم و متن بیانیه قرائت شده توسط آقای ظریف تفاوتی با متن موگرینی نداشت.

عراقچی درباره اینکه اگر طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد، گفت: گر امکان نقض توافق برای طرف مقابل وجود داشته باشد برای ماهم وجود خواهد داشت. برای همه اقداماتمان مکانیزم برگشت پذیری را در نظر گرفته ایم. مذاکره کننده کشورمان در ادامه افزود: رابطه همکاری بهتری را با آژانس ایجاد کردیم.

وی در خصوص اینکه آیا متن بیانیه توافق شده در آینده قابل تغییر خواهد بود یا نه، گفت: بیانیه لوزان قطعا قابل تغییر است. احتمال تغییر بیانیه وجود دارد، اما بسیار مشکل است.

عراقچی افزود: تنها مرکز غنی سازی ما طبق برنامه های خودمان، "نطنز" خواهد بود و برای سالهای متمادی جوابگوی ما خواهد بود. نظنز با ظرفیت 5060 سانتریفیوژ به کار خود ادامه می‌دهد. 1000 سانتریفیوژ هم در فردو می‌ماند و به ماشینهای فردو گاز تزریق نمی‌کنیم. دو زنجیره در فردو در حال چرخش خواهند بود و 4 زنجیره هم به صورت ثابت خواهند بود. آنچه در فردو مهم است این است که مرکز هسته ای باقی بماند. 1000 سانتریفیوژ آماده در فردو خواهد بود، با همه شرایط غنی سازی که آماده غنی سازی است، برای روزی که اگر طرف نقض عهد کرد ما ظرف 24ساعت آنها را فعال می‌کنیم.

وی در خصوص تحقیق و توسعه گفت: ماشینهای نسل4، 5 و 6 و 8 مورد تحقیق و توسعه خواهند بود. نسل 8 ما ظرفیت 20 برابری نسل یک را دارد.عراقچی افزود: بعد از 10 سال غنی سازی صنعتی را آغاز می‌کنیم. هدف ما این بود که فردو یک مرکز آماده به کار هسته ای باشد. هر لحظه ای که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند کمتر از 24 ساعت فردو را فعال می‌کنیم.

وی ادامه داد: آب سنگین ماندن اراک خط قرمز 1+5 بود، اما با تلاش دانشمندان هسته ای آب سنگین باقی ماند،البته با پلوتونیوم بسیار کمتر. کل دعوای این مدت بر سر هویت اراک بوده که آب سنگین باشد یا آب سبک. اراک جدید به مراتب پیشرفته تر از وضعیت قبلی خواهد بود و برخی کشورها هم در بازطراحی آن همکاری خواهند کرد.

عراقچی درباره تحریم‌ها گفت: آمریکا متعهد به "توقف اجرای تحریمهای کنگره" شد. دستاورد ما در 16 ماه مذاکره، تحقق خواسته های اصلی ما با رعایت همه خط قرمزها بود. 6 قطعنامه شورای امنیت و همه تحریمهای اقتصادی ومالی بلافاصله لغو می‌شود. تحریمهای "ثانویه" هم لغو می‌شود. البته تنها تحریمهای هسته‌ای در توافق بحث شده و برداشته خواهند شد. صدور یک قطعنامه برای لغو قطعنامه های قبلی شورای امنیت "حتمی" است.

وی اظهار داشت: مدیون راهنمایی‌های حکیمانه مقام معظم رهبری هستیم.

عراقچی در خصوص پروتکل الحاقی گفت: اجرای پروتکل الحاقی برای آنها اهمیت دارد؛ اختیار تصویب آن را دولت ندارد و در مذاکرات گفته ایم که تصویب آن بستگی به مجلس دارد. ما از طرف دولت قول دادیم که تا تعیین تکلیف در مجلس، ما بصورت داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی را اجرا کنیم.

وی در پایان درباره دور بعدی مذاکرات گفت: مذاکرات بعد از 10 الی 14 روز استراحت از سر گرفته می‌شود. محل مذاکرات هنوز مشخص نیست.

 

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    11 2
    زباله هسته ایی غیر قابل بازیافت رو چه می شود؟؟؟ نسل های بعد چه کنند ؟؟؟
  • حامد A1 ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    50 14
    مجری برنامه می گفت موگرینی گفته درصورت لزوم نمی دونم ولی از کجاش دراورده بود همچین چیزی رو
  • بی نام IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    73 15
    سوالات مجري برنامه سوالات دلواپسان بود
  • سام A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    45 5
    تاریخ قضاوت خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    67 16
    روحانی، ظریف، عراقچی متشکریم
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    69 15
    مهم این است که مناقشه اتمی تمام شود، و البته در مذاکرات هم تمام آنچه مدنظر بوده حاصل شده. دست مریزاد/.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    64 17
    خسته نباشی ای مرد بزرگ.
  • یکه A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    6 12
    مابه اعضای تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم و متن قراعت شده توسط دکتر ظریف همان متن توافق صورت گرفته با 15است ولی مشکل این است آنها همان چیزی راقبول واجرا میکنند که خود منتشر وقراعت میکنند اگر کمی به عقب برگردیم میبینیم که درتوافق ژنو هم آن چیزی اجراشد که خود قراعت وتفسیر کردند نه آنچه که توسط طریف وخانم اشتون بیان شد آنها ازاین بازیها زیاد داشته اند به همین دلیل رهبر معظم انقلاب می فرمایند که به نمیشود اعتماد کرد
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    8 6
    انصافا تیم مذاکره کننده ایرانی شاهکار کرد. حل این مساله بغرنج بسیار امر دشواری بود. آن هم مساله ای که به ظاهر دو طرف مذاکره داشت، اما صد تا سر و صاحاب داشت
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    3 6
    من متشكرم از برخي عزيزان كه معناي وطن پرستي و مبناي ديپلماسي خون شهدا و مباني حقوقي رو درك ميكنند ولي كلي ادم تحصيلكرده و حقوقي و فني نه متشكرم از ايشانان چون به شيطان بزرگ امريكا و اسناد و فك شيت و سخن انان اعتماد دارند
  • حمید A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    7 2
    سه ماهه دیگه کاملا مشخص میشه
  • ليلا A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    7 8
    دستت.ن دردنكنه واقعاخيلي زحمت كشيديد