۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به رایزنی‌های اخیر میان ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس، گفت: مذاکرات سخت و در برخی مواقع فشرده بود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، در خصوص تفاهم سیاسی حاصل شده میان ایران و گروه 1+5، گفت: من فکر می‌کنم که در این هدف جدیت وجود داشت و مذاکره کنندگان ما به سختی رایزنی کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: مذاکرات سخت و در برخی مواقع فشرده بود. گاهی نیز این مذاکرات پرهیجان و مقابله‌ای بود. این یک پروسه فشرده‌ای بود چون از آنجایی که مدت های زیادی بود ما با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کردیم اختلافات بسیار زیاد بود.

کری یادآور شد: ما 35 سال بود که به طور مستقیم با ایرانی‌ها گفت‌وگو نکرده بودیم.

وی ادامه داد: اگر یک توافق نهایی با ایران حاصل شود لغو تحریم‌ها علیه تهران به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد و اگر ما در هر مرحله‌ای بفهمیم که ایران به تعهداتش در این توافق عمل نمی‌کند تحریم‌ها می‌تواند به جای خود بازگردد.

به گزارش سی‌ان‌ان مقامات آمریکایی اگرچه از حصول این توافق سیاسی استقبال می‌کنند هنوز لحن تند خود را حفظ کرده‌اند.

جان کری همچنین در پاسخ به مخالفت‌های کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران به سی‌ان‌ان، گفت: من فکر نمی‌کنم که کنگره مانع از این توافق شود و این غیرمسئولانه است که اجازه دهیم سیاست‌بازی‌ها، حقایق، علم و واقعیت‌هایی که اکنون ممکن است را خراب کند.

ایران و گروه 1+5 روز پنج‌شنبه توانستند پس از مذاکراتی سخت و فشرده به یک تفاهم سیاسی مشترک بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور دست پیدا کنند اگرچه توافق هسته‌ای هنوز تکمیل نشده است و این کشورها تا پایان ژوئن سال جاری فرصت دارند به توافق نهایی دست پیدا کنند.

 

به گزارش ایسنا اظهارات کری در حالی بیان می شود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از بازگشت از مذاکرات در فرودگاه مهرآباد با تأکید بر این‌که ما دولت‌ها را مسئول اجرای تعهدات می‌دانیم، اظهار کرد: ما کاری نداریم که روش‌های قانونی داخلی دولت آمریکا چیست؛ چرا که این مسئولیت دولت آمریکا است که این روش‌ها را دنبال کند و از نظر حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مسئول و موظف خواهد بود که تحریم‌ها را یکباره لغو کند و اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می‌کند باید بدانیم که برخلاف آنچه که تاکنون تصویب شده صحبت می‌کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =