اولین توضیحات ظریف درباره تفاهم اخیر پس از بازگشت به کشور؛ فردو به کار خود ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قرار نیست در مذاکره و توافق یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود.

به گزارش ایسنامحمدجواد ظریف پس از ورود به تهران در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد به تشریح اهداف سفر به سوئیس و بیان جزئیاتی از تفاهم میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و گفت: در دور آخر گفت‌وگوهایی که در سوئیس داشتیم، به لطف خداوند و دعای خوبان و با هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های بی‌نظیر ایشان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و راهنمایی‌های ایشان به تیم مذاکره کننده و همچنین حمایت شجاعانه رئیس جمهور از مذاکرات، این امکان برای ما فراهم شد که به یک مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست یابیم.

وی ادامه داد: این مجموعه راه‌حل با عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مورد مذاکراتی که با لطف خدا و واقع‌بینی طرف مقابل امکان‌پذیر است، خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «دو سند بر مبنای راه‌حل‌هایی نگارش خواهد شد که در روزها و ماه‌های گذشته در مورد آن بحث و تبادل نظر شد» گفت: ضروری می‌دانم که از همه افرادی که در مذاکرات هسته‌ای به بنده و همکارانم کمک کردند به ویژه از دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی که هم با تخصص علمی و هم با ظرافت‌های دیپلماتیک توانستند کار مذاکرات را پیش ببرند، و همچنین مردم ایران که با مقاومت خود نشان دادند که حربه فشار و تحریم علیه‌شان کارساز نیست، سپاس‌گذاری کنم.

ظریف خاطرنشان کرد: مردم کشور با حضور در انتخابات نشان دادند که این مردم از نظام و دولت جدا نخواهند بود و همین امر باعث شد که کشورهایی که برای گفت‌وگو با ‌ایران شرط می‌گذاشتند و برای مذاکره با ایران شرایطی را قائل بودند در برابر نمایندگان این ملت بزرگ حضور پیدا کردند و بسیاری از خواسته‌های غیرمنطقی خود را کنار گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که حرف‌های قبلی، حرف‌های بسیار کارآمدی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به صحبت‌های شب گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد عدم توانایی غرب در به زانو درآوردن ایران، اظهار کرد: شب گذشته نیز دیدید و شنیدید که کری بار دیگر رسماً اعلام کرد که ما نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو دربیاوریم.

وی با بیان این‌که «اگر کسانی به این خیال واهی منتظرند که ایران به زانو دربیاید باید در این خیال بمانند» تأکید کرد: این نکته بزرگترین عامل قدرت ما در مذاکرات بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به دستیابی ایران به اهداف خود در مذاکرات اخیر، گفت: ما با اهداف خاصی وارد مذاکرات شدیم و تا این مرحله نیز به لطف خدا تا حد امکان به این اهداف دست پیدا کرده‌ایم.

ظریف با بیان این‌که «قرار نیست در مذاکره و توافق یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود» افزود: ما افتخار می‌کنیم که هیچ گاه تسلیم نخواهیم شد اما چنین تصوری هم نداریم که می‌توانیم در مذاکره طرف مقابل را به تسلیم در برابر خود واداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در مذاکره، در برابر امتیازاتی که کسب می‌کنیم ما به ازاهایی ارائه دهیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

ظریف با تأکید بر این‌که هنوز در آغاز راه و ابتدای کار هستیم، اظهار کرد: ما چند هدف جدی از مذاکرات داشتیم و هنوز در آغاز راه هستیم اما در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست یافتیم، فکر می‌کنیم که به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به بیان برخی از اهداف ایران طی مذاکرات اخیر پرداخت و گفت: یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کردیم این بود که برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ یک از تأسیسات ما تغییر نخواهد کرد.

وی با اشاره به ماهیت قطعنامه‌های شورای امنیت، گفت: همه این قطعنامه‌ها خواستار توقف قطعی برنامه غنی‌سازی ایران، توقف رآکتور اراک و بسته شدن تأسیسات فردو بودند اما به حول و قوه الهی هیچ یک از این خواسته‌ها عملی نخواهد شد.

ظریف خاطرنشان کرد: نطنز به غنی‌سازی ادامه خواهد داد و حتی یک روز کار نطنز متوقف و یا تعلیق نخواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که فردو به کار خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: زمانی نام فردو برای طرف مقابل مساوی بود با خطری بزرگ. اما امروز به کار خود ادامه خواهد داد و بحثی از بسته شدن فردو مطرح نیست و متجاوز از 1000 سانتریفیوژ با تمام تأسیسات در فردو باقی خواهد ماند که از این مقدار سانتریفیوژ دو زنجیره بدون مواد هسته‌ای کار خواهد کرد و ان‌شاءالله در آینده فردو با همکاری بین‌المللی به یک مرکز پیشرفته هسته‌ای و تحقیقاتی و فناوری نوین روز تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به تداوم برنامه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای، خاطرنشان کرد: این برنامه طبق ضوابط علمی به کار خود ادامه خواهد داد. سانتریفیوژهای پیشرفته ما که روزی در ابتدای همین مذاکرات، زمانی که ما توافق ژنو را داشتیم برای جلوگیری از IR8 ما دو ماه مذاکرات را متوقف کردند، مشغول به کار خواهد شد و در این مدت تحقیق و توسعه ادامه خواهد داشت.

ظریف با تأکید بر این‌که امروز غنی‌سازی فقط برای 10 سال آن هم با ضوابطی خاص محدودیت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صحبت از 20 سال محدودیت شدید به اضافه 10 سال اقدامات درازمدت بود اما امروز غنی‌سازی ما فقط برای 10 سال محدودیت خواهد داشت آن هم با ضوابطی خاص.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تداوم فعالیت رآکتور اراک، گفت: رآکتور اراک که تا مدتی قبل کسی حاضر نبود از آن به عنوان رآکتور آب سنگین نام ببرد و برای اشاره به آن از اصطلاح IR40 استفاده می‌کردند، ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و در سند نهایی نام رآکتور، رآکتور آب سنگین خواهد بود.

وی با بیان این‌که این طرح بر اساس یکی از طرح‌هایی است که در سازمان انرژی اتمی طراحی و تأسیس شده، اظهار کرد: ان‌شاءالله این طرح با همکاری بین‌المللی اجرا خواهد شد و ان‌شاءالله رآکتور اراک را به یکی از مدرن‌ترین رآکتورهای آب سنگین جهان تبدیل خواهد کرد.

ظریف با تأکید بر این‌که رآکتور اراک رآکتوری صلح‌آمیز خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما هدفی جز اهداف صلح‌آمیز نداریم. برنامه‌های غنی‌سازی هسته‌ای ما طبق فتوای مقام معظم رهبری که سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده‌اند همیشه صلح‌آمیز بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان این‌که معتقد بودیم که هیچ‌گاه قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نخواهیم کرد چون غیرقانونی و غیرعادلانه هستند، تأکید کرد: من این اطمینان را می‌دهم که روزی که توافق در شورای امنیت تصویب شد بر همان قطعنامه کلیه قطعنامه‌های قبلی نه تأیید بلکه لغو خواهد شد و این دستاورد بسیار خوبی است.

وی اضافه کرد: روزی که توافق اجرایی شود کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که ما دولت‌ها را مسئول اجرای تعهدات می‌دانیم، اظهار کرد: ما کاری نداریم که روش‌های قانونی داخلی دولت آمریکا چیست؛ چرا که این مسئولیت دولت آمریکا است که این روش‌ها را دنبال کند و از نظر حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مسئول و موظف خواهد بود که تحریم‌ها را یکباره لغو کند و اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می‌کند باید بدانیم که برخلاف آنچه که تاکنون تصویب شده صحبت می‌کند.

ظریف همچنین تأکید کرد: این توافق هنوز در مرحله تدوین است و اگر بتوانیم با لطف خدا و دعای ائمه و امام زمان (عج) و همه مردم و هدایت‌های رهبری و ریاست جمهوری به نتیجه برسیم آن زمان، زمانی است که توافق نهایی حاصل می‌شود و پس از آن نیز مدتی به اندازه چند ماه به دلیل اقداماتی که ما و طرف مقابل باید انجام دهیم تا زمان اجرایی شدن توافق فاصله خواهد داشت. اما همه این اقدامات بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده مصوب شورای امنیت که قابل خدشه نیست خواهد بود.

ظریف همچنین اظهار کرد: زمانی که توافق نوشته می‌شود یک امکانی وجود خواهد داشت که اگر طرف مقابل به ما گفتند که ما می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم ما هم به صراحت می‌توانیم پس از گذشت یک روند از اجرای تعهدات خود امتناع کنیم. در همین راستا تصمیم‌های لازم در توافق نهایی وجود خواهد داشت تا حقوق و منافع مردم حفظ شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان با بیان این‌که برای رسیدن به آن مرحله چند ماه فاصله نیاز است، گفت: مردم خوب ما باید متوجه باشند که باید با همان مقاومت و استقامتی که تاکنون نشان داده‌اند و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و تبیین شده بتوانیم کار را پیش ببریم تا به حول و قوه الهی بتوانیم از این مرحله مانند مراحل قبلی مقاومت این مردم سربلند بیرون بیاییم.

 

 

23503

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد RO ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    8 3
    درود
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    عزيزه مردم ايران...ممنونيم دكتر
  • علی A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    درود بر ذکاوت و خردورزی و مصلحت اندیشی دولت تدبیر و امید و مرحبا بر ظریف و همکارانش برای این همه تلاش خستگی ناپذیر
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    خسته نباشی عمو ظریف. دوست داریم
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    خدا قوت دکتر.
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    بعد چند سال دوندگی تازه دنبال رفع کاغذ پاره و برگشت به حدود10 سال پیشیم بازم خسته نباشیم
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      اشتباه مثبت دادم
    • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      ولی من به درستی بت منفی دادم
    • حمید IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      از نظرت لذت بردم دوست عزیز. عملا با لجاجت های سال های پیش مجبور شدیم الان عقب نشینی کنیم.
  • خسرو A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    درود بر تو ای مرد بزرگ و خداقوت، همه ما میدونیم که چقدر از طرف عناصر خودی و غیر خودی چه در داخل و چه در خارج تحت فشار بودی دکتر جان، هم شما و دکتر روحانی عزیز، درود بر روحانی، سلام بر ظریف، مردم ایران قدرشناس شماها خواهند بود.
  • اردلان A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    84 40
    ضمن عرض خسته نباشید حضور جناب آقای دکتر ظریف و همکاران ، من به عنوان یک ایرانی میخواهم بدانم که منظور رییس جمهور آمریکا از اینکه مبجث بعدی مورد گفتگو ،موضوع موشک ها و توان نظامی ایران است ، چیست ؟ آیا برای رسیدن به توافق هسته ای باید توان نظامی کشور نیز کاهش یابد؟ توانی که با زحمات بسیار بدست آمده و کاهش این توان ، آرزوی بسیاری از شیخ نشین های حاشیه خلیج همیشه فارس بوده است.
  • مهدی RO ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    وزیر امور خارجه: قرار نیست در مذاکرات یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و دیگری تسلیم شود، قابل توجه مخالفین توافق که به فکر منافع حزب شون هستن نه مردم، امتیاز دادیم امتیاز گرفتیم، برد برد ، اقای ظریف متشکریم خسته نباشید، تبریک به ملت ودولت،
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    خب حالا نتیجه؟
  • علی A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    واقعا تاسف میخورم که خیلی راحت خون شهدا رو پایمال کردیم ....چقدر مفت مفت وطن فروشی کردیم
    • مهراب A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      خون شهدای نازنین ما پایمال نشده ، ویرانی و بیماری و انحصار و اختلاس ... رو به پایانه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      ها تو راست می گی
    • مجید A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      خون شهدا رو اختلاس ۳۰۰۰ هزار میلیاردی پایمال کرد خون شهدا رو معاون اول احمدی نژاد پایمال کرد کسانی که با واردات بی سابقه از چین کمر اقتصاد و تولید کنندگان شکوندند وطن فروشی کردند اف بر این همه گستاخی و بی شرمی کسانی که الان باید پاسخگوی خیانت هایی که در حق مردم کردند باشند مدعی شدند...
    • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      242 8
      چه راحت هرجا که حرفی برای گفتن ندارید از خون شهدا خرج میکنید.
  • reza IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    درود بر دیپلماسی فکورانه کاری مصدقی بود.
  • از اصفهان A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    54 79
    لطفا" دريكي از مصاحبه ها دكتر طريف ويا همكارانشان به اين دو سوال پاسخ دهند كه با توجه به قبول اينكه فردو سايت عني سازي ديگر نخواهد بود وبا توجه به اينكه يكي از ويژگيها ي مهم سايت فردو عدم امكان بمباران آن بدليل موقعيت جفرافيايي منطقه مي باشد وطرف غربي بخوبي از اين مسئله آگاهي داشته است لذا: 1 چرا ايران سايت فردو را بعنوان سايت غني سازي اصلي خود انتخاب ننمود {چون درهرصورت آژانس روي هردوسايت فردو ونظنز بازرسي مستمر دارد.؟ 2 سوال دومي كه بدنبال سوال اول مطرح ميشود اين استكه چنانچه درصورتيكه دشمن به روشهاي مختلف توسط ايادي خود نظير عمليات هوايي ويا حتي سايبري درسايت نظنز خرابكاري نمايد ايران براي مدتها چرخه عني سازيش از كار مي افتد چون سايت ديگري طبق توافق نخواهد داشت براي غني سازي ؟
  • نوید IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    44 40
    درود بر تیم دیپلماسی عزیز کشورمون خیلی از دوستان میگن با این توافق خون شهدا پایمال شده در جواب این دوستان باید عرض کنم خون شهدا با این وضع بی حجابی و گرونی و حق الناس و سود های xدرصدی بانکی پایمال میشه. درود بر جناب ظریف و تیم قدرتمندشان.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    6 13
    آقا سپاسگزار درسته نه سپاسگذار. لازم نیست این کامنت رو منتشر یا حذف کنی این کلمه رو در خبر فوق اصلاح کن.
  • امین A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    فقط یک در صد به خون شهدا فکر می کردند این کارهارو نمی کردند یک عهد نامه ترکمن چای دیگر فقط کی جواب بچه هامونو میخواد بده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      من به عنوان یک خواهر شهید از زحمات دکتر ظریف بسیار سپاسگذارم.خسته نباشید دلاور
    • ابوالقاسم احمدی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      163 6
      و من به عنوان یک فرزند شهید، از زحمات جناب آقای ظریف و همراهانشون و همچنین حمایتهای رییس جمهور عزیزمان و رهبر ایران تشکر و قدردانی می کنم. به امید روزهای عالی و زیبا و خوش برای مردم عزیز ایران دوستتون دارم.
  • Pooya ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    91 10
    دمت گرم عمو ظريف
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    آگه به این گشاده دستی ها بود که ننجون من هم بلد بود بره مذاکره کنه،
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      ننجون رو خوب اومدی
    • محمدعلی RO ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      67 9
      خب میفرستادیش زودتر.
  • بهروز A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    از ته دل برای ملت کشورم متاسفم... خدایا چقد ما ساده ایم.
    • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      تو واسه خودت متاسف باش
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    25 36
    کاش مذاکره کننده های ایرانی این موضوع رو در نظر داشته باشند که در صورتی که ما تخلف کنیم تمام تحریم ها فورا باز می گردن اما اگه غربی ها تخلف کنند ما باید چکار کنیم کاش تو توافق نهایی ایتمی در نظر گرفته بشه که تاسیسات ایران به همین شکل حفظ بشه تا در صورت تخلف غربی ها ما هم در طی چند ماه بتونیم به سطح امروزی بازگردیم . مثلا با بازطراحی راکتور اراک دیگه کار اون برا همیشه تمام میشه. یا اگه زنجیره سانتریفیوژ ها از هم جدا بشن نصبش زمانبر خواهد بود.
  • جواد A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    34 9
    به نظر كهوچيزهاي زيادي طو زمينه هسته اي داديم ولي اميدوارم حداقل چيزاي زيادي طوي زمينه اقتصادي به دست بياريم. البته تا متن توافق امضا نشه من به غربيا اعتماد ندارم. خسته نباشيد آقاي دكتر واقعا خستگي ناپذير بوديد
  • حامد A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    48 35
    این تفاهم نامه یا توافق بیشتر از همه واسه قشر ضعیف جامعه خوب شد دکتر روحانی و دکتر ظریف درود به شرفتون
  • مهدی RO ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    82 7
    این مذاکرات برد برد میباشد. شکی در آن نیست دوستانی که دم از خون شهدا میزنن. چرا در جریان اختلاس هایی که یکی یکی داره رو میشه ساکتند و اونجا حرفی از خون شهدا نیست؟؟؟؟ درضمن این خون شهدا و درایت تیم هسته ای ایران بود که باعث شد تحریم ها برداشته شود تا 3 ماه آینده. پس خونی پایمال نشده. زنده باد شهدای هسته ای زنده باد ظریف. زنده باد ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران.. تبریک
  • omid A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    66 10
    مرسی دکتر ظریف.... به تاریخ پیوستی.......
  • محمد A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    9 55
    از دوستان كسي ميتونه خيانت به منافع كشور رو تعريف كنه تا من هم تفاوت اين توافق با خيانت رو بدونم
  • مهدي.ح US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    27 9
    خسته نباشيد.به شما و تيمتون
  • سروش A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    برچیدن ۱۳ هزار سانتریفیوژ، نابودی ۹۷۰۰ کیلو ذخیره اورانیوم غنی شده، ممنوعیت غنی سازی بالای ۳.۵ درصد و تغییر کاربری فوردو و نطنز/ الزام به پذیرش پروتکل الحاقی و محدودیت بر موشک‌های بالستیک ذیل قطعنامه شورای امنیت/ تخفیف برخی از تحریم‌های صرفا هسته‌ای . . . . آیندگان قضاوت خواهند کرد تندرو و بی اخلاق چه کسانی بودند؟