سایت انتخاب نوشت:

بسیاری از مردم شب گذشته با مشاهده تصاویر محمد جواد ظریف در شبکه های خبری و شنیدن جزئیات بیانیه مشترک، به اشتباه تصور کردند که «توافق هسته ای» امضا شده و تحریم ها علیه ایران از امروز صبح رسما لغو می شود.

این درحالیست که وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که توافقی منعقد نشده و تمامی تحریم های هسته ای پس از توافق هسته ای در نهم تیر لغو می شود.

محمد جواد ظریف شب گذشته در نشست خبری که پس از اعلام بیانیه مشترک برگزار شد، گفت: همه شرکت کنندگان در مذاکرات براساس نیازهای داخلی خود روایت‌هایی را از آنچه اتفاق افتاده مطرح خواهند کرد، ولی ما با جدیت و شجاعت و آنچه مقام معظم رهبری به عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند تمام تلاش خود را در 3 ماه آینده ادامه خواهیم داد تا توافق نهایی که تنها توافق ما خواهد بود.

یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایران نیز با اشاره به مسئله تحریم ها گفت: تحریم ها علیه ایران تنها پس از توافق نهایی در نهم ژوئن لغو می شود.

باتوجه به موارد پیش گفته، انتظار می رود که رسانه ها بالاخص رسانه ملی به دور از سیاسی کاری و با اطلاع رسانی و اگاه سازی صحیح نسبت به آنچه در پایان مذاکرات اعلام شد، توقع برخی مردم را که از امروز تصور لغو تحریم ها و به دنبال آن حل مشکلات اقتصادی را دارند، تا زمان توافق نهایی مدیریت کرده و مانع افزایش بی جهت توقعات شوند.

این درحالیست که به نظر می رسد دامن زدن بر افزایش توقعات مردم، برای سوء استفاده از این اقدام بزرگ و مهم دکتر ظریف، تیم مذاکره کننده و دولت تدبیر، آن روی دیگر سکه ی این ماجراست که بی توجهی مسئولین و اصحاب رسانه به این نکته، می تواند آثار زیانباری بدنبال داشه باشد.

لازم به ذکر است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و اعضای تیم هسته ای بارها در طول مذاکرات لوزان اعلام کردند که برای دستیابی به «تفاهم» به سوئیس سفر کرده اند، نه امضا «توافق».

 

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    بعله تحریما یک روزه برداشته نمی شن همونطور که یه روزه هم گذاشته نشدن وتو8سالی که دوستان اصولگرامون توخواب بودن رفته رفته راه نفس کشیدنوم رو تنگ کردن حالام تو چهار5ماه برداشته میشن این منطقیه.
  • pedram A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    مردم ما میدونن هیچ کاری یک شبه شدنی نیست....مردم مامیدونن اتفاق دیشب یک نقطه عطف در مناسبات خارجی ما بود که پیروزی رو به ما نزدیک کرد...چیزی که مردم ایران رو خوشحال کرد افتخار کردن به نام ایران و ایرانی بود در جایی که کلی خارجی منتظر بودن یا ترک کنن اونجارو یا بخندن و به سخره بگیرن.....اینکه آمریکا فهمید جنگ تنها راه حل نیست اولین بار بود که صورت گرفت...ایرانی به جای جنگ دنیا رو به منطق دعوت کرد اینه که باعث شادی مردم ماست نه اینکه از فردا بریم تو بهشت......
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    وصف العیش ، نصف العیش.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    14 67
    تحریم ها اگر قرار نبود لغو بشه که این میشه توافق مد نظر اسراییلی ها....شما دنبال لغو تحریم ها هستید یا تعلیق دائم هسته ای؟
  • علی A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    13 67
    خب چرا باید تعلیق سازی از همون روز شروع بشه ولی لغو تحریم ها سه ماه بعد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    72 5
    بابا بعضی دوستان انگار تو باغ نیستن اصلن. دیشب فقط تفاهم حاصل شد و تا زمان نگارش و امضای توافق نامه قرار نیست هیچ اقدامی از هیچ کس صورت بگیره. نه ایران تعلیق ها رو شروع میکنه و نه لغو تحریم ها هنوز شروع میشه. به همین سادگی
  • علی US ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    34 2
    خوب این منطقیه دیگه شاید تا 9 تیر توافق به امضا نرسه و باز به مشکل بر بخوره یعنی باید همه چی جفت و جور بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    34 2
    پروسه لغو تحریم ها زمانبر هست عزیز اگه تحریم ها لغو می شد که توافق نهایی امضا می کردند
  • ایرونی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    5 1
    مهم اون توافقه که انجام شد و ما عوام میتونیم یه نفس راحت بکشیم و زندگی بی دغدغه تری رو بگذرونبم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    3 2
    چیزی که ما خوندیم توافق بود نه بیانیه دقیقا از دو طرف مشخصا خواسته بود چکاری باید انجام بدن طرفداری کورکورانه نکنید